Gå til innhold

Bra filmmusikk

Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs litt hva du mener med filmmusikk. Musikk spesielt komponert for den aktuelle filmen, eller samling av verker satt til den og den filmen?

Hvis det er snakk om sammensatte samlinger så er musikken til Tarantinos filmer helt fabelaktig, spesielt Pulp Fiction.

Og det er også verd å få med seg musikken til High Fidelity. Jack Blacks fremføring av Let's Get It On er helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevrotikeren

Av spesialkomponert så er Finding Neverland å anbefale. Romantisk og variert pianomusikk som er akkurat noe en fjortenårig jente kan drømme seg bort i.

Ellers er soundtracket til Shooting Fish stappfullt av cocky britpop og div annet som f. eks Divine Comedy.

Nevrotikeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å gi deg et godt svar på det uten å vite om du skal ha en plate sammensatt av ulike melodier, som MoskvaMorten sier, eller om du vil ha en spesialkomponert plate (disse er ofte veldig "orkestrale").

For en 14-åring blir vel kanskje det siste litt sært?

Soundtracket til Sister Act-filmene er jo ganske fengende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Revenka

Takk for svar. Er interessert i instrumentelle stykker, ikke med sang. Har tidligere brukt musikk fra phantom of the opera og harry potter, men det var jo i fjor. I år må jeg ha ny musikk. Vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Pirates of the Caribbean, Ringenes Herre og Gladiatoren har fine instrumentale soundtrack.

Ellers er "themes"a til Zorro, Indiana Jones, Jurassic Park, Matrix, Sin City, American Beauty, Schindlers Liste, Kill Bill og Gudfaren filmene også tøffe/fine. Kanskje soundtracket til Master & Commander og King Arthur og kan være noe.

Komponisten Danny Elfmann har også MASSE kul filmmusikk, han er vel mest kjent for å lage musikken til Tim Burton sine filmer. :)

Må bare legge til; spesielt Edward Scissorhand fra Danny Elfman. ;)

Digger filmmusikk :sjenert:

Endret av Norwegian Blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt John Williams - han er verdt å høre på.

Ellers er soundtracket til "Gladiator" helt genialt - jeg har slitt ut 1 cd alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gabriels obo fra Veiviseren(?)

Gabriels obo er fra "The Mission", og det er Ennio Morricone.

Men resten av det soundtracket er litt sært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lite peiling på spesialkomponert, instrumentell filmmusikk, men jeg har en kusine i den alderen som hører på noen cder med Disney-klassikere. Må kanskje legges til at hun spiller i korps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...