Gå til innhold

Når er katter voksne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er kattene ferdig utvokst fysisk?

Mine (spess den ene) er så veldig liten enda, den er over ti måneder.

Videoannonse
Annonse
Gjest snikkelora
Skrevet

Vår katt er 14 mnd og har ikke vokst de siste mnd.. er det hun eller hann katt du har?

Skrevet

Jeg har to hunnkatter. Den ene er mindre enn den andre.

Moren er også liten da, så kan hende de bare er sånn.

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Kattene dine er nok midgets :ler:

Min nevø Cedric var det første i kullet, men lillebroren hans er DIGER i forhold. Vi tror vi har et dvergtilfelle her også, siden lillebroren er dobbelt så stor.

Gjest beekeeper
Skrevet

Min katt har rundet året, men den er bitteliten! Men hun var den minste kattungen i et kull med 8 (!!) kattunger, så hun blir nok ikke store pusen.

Skrevet

Vår katt er to år nå, og jeg tror ikke han har vokst i høyden siste året. Men han har blitt kraftigere. Ikke tjukk, men mer muskler og voksnere kropp. Dette er en ganske stor og kraftig kastrert huskatt.

Det er veldig stor forskjell på størrelsen på katter - en kamerat av oss hadde en hunkatt som var omtrent 1/3 av vår ( i hvert fall 1/2), og den var tre år da den dessverre ble påkjørt :tristbla:

Skrevet

De er ikke fullstendig utvokst før de er to år gamle. De fleste har vokst ferdig i høyden til de er 12-18 mnd, og veksten derfra og frem til de er to går mest i bredden. Sjelettet er heller ikke ferdig utviklet før de er rundt to år gamle.

Skrevet

Det varierer veldig, men hvis du tenker utseendet på katten så kan det ta så lang tid som to år før katten er helt utvokst.

Skrevet

Noen raser (blandinger) forblir små. Dette er spesielt for jentekatter. En jentekatt regnes som parringsdyktig når den er 6-7 mnd.

Skrevet
En jentekatt regnes som parringsdyktig når den er 6-7 mnd.

En hunnkatt kan bli kjønnsmoden så tidlig, men det betyr ikke at den er gammel nok til å få unger. Hunnkatter skal være minimum ett år gamle når man setter kull på dem, men gjerne opp mot to års alder.

Skrevet

Her skal det ikke noen kull på noen av jentene mine, så det er greit ;) skal bestille sterilisering til uka. :)

Gjest Miloine
Skrevet
En hunnkatt kan bli kjønnsmoden så tidlig, men det betyr ikke at den er gammel nok til å få unger. Hunnkatter skal være minimum ett år gamle når man setter kull på dem, men gjerne opp mot to års alder.

Helt enig! P-piller allerede 6 mnd. alder men pusebabyer på så "småtte" skal/ bør ikke forekomme!

Noen puser forblir faktisk ganske små i høyde og lengde! Har selv ei jentekatt som....ja, noen tror er kattunge, men hun er 3 år da ;)

• 5 uker senere...
Skrevet

Katter er voksne når de er 10 mndr, men det betyr ikke at de er fysisk utvokst, langt i fra. Enkelte raser (de største, ex maine coon, norsk skogkatt) blir ikke fysisk utvokst før de er 3-4 år. De fleste katter blir ferdig kjønnsmoden ved 1-1 1/2 år, men det finnes ekstreme tilfeller med de som er under 1/2 år som blir kjønnsmodne, selv om det er av det sjeldne.

Skrevet

Jeg hørte engang at huskatter aldri blir 100% voksen/utvokst fordi de forblir i en slags "kattungerolle" i fht eierne sine, og at man har sett at huskatter som har blitt villkatter har forandret seg fysisk/vokst seg ferdig. Vet ikke om dette stemmer?

Skrevet

En katt regnes som voksen ved 10 mnd alder.

Katter kan vokse til de er tre år, kommer litt an på rase etc.

Skrevet
Jeg hørte engang at huskatter aldri blir 100% voksen/utvokst fordi de forblir i en slags "kattungerolle" i fht eierne sine, og at man har sett at huskatter som har blitt villkatter har forandret seg fysisk/vokst seg ferdig. Vet ikke om dette stemmer?

Det stemmer, men det gjelder mentalt. Bla slike ting som at voksne katter maler for kosens skyld, som ikke er noe villkatter gjør.

Skrevet

jentepusen min på 1 1/2 år var liten frem til i sommer. da vokste hun noe. men stor er hun ikke nå heller

Gjest Borghild
Skrevet

Mitt katteskinn er 10 år og ennå ikke voksen. Liten er den og skal leke med alt. Henger i gardinene og løper etter trekk opp mus. Skikkelig barnslig.

Gjest Saramia
Skrevet

Katten min var kjempeliten hele tiden. Når den var to år så ga jeg den vekstmiddel, sånn som man gir til blomster. Da vokste den og ble kjempediger! Men det er skikkelig kult

Skrevet

Den viktigste faktoren for kattens vekst er søvn. Og det er også veldig viktig med forets sammensetning. Tror at billigforet på dagligvaren er ofte for dårlig sammensatt. Katter trenger mye kalsium for at sjelettet skal vokse, i tillegg trenger de D-vitamin for å nyttegjøre seg kalsiumen. Selv med skikkelig proff-for, gir jeg tilskudd av kalsium og D-vitamin.

I tillegg vil jeg nevne at katten alltid må ha tilgang på friskt vann. Hvis vannet blir stående for lenge, vil ikke katten ha det fordi mesteparten av oksygenet er fordampet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...