Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha gått på p-piller i ni år, sluttet jeg i slutten av oktober. Den 25. november fikk jeg mensen etter 28 dager, men etter dette har jeg ikke hatt mensen. Jeg ventet den rundt 23. desember, men det var ingen antydning til blødning. Selv om jeg og min samboer praktiserte "hoppe av i svingen"-metoden, dukket det opp tanker om jeg kunne være gravid. Derfor tok jeg en graviditetstest 30. desember (en uke etter forventet mens), men denne var negativ. Så etter dette har jeg forsonet meg med at den uteblivne mensen sikkert har sammenheng med at jeg har sluttet på p-piller.

Men er det normalt å få én mens til normal tid etter p-pilleslutt, og at det så stopper opp? Eller kan det likevel være at jeg er gravid til tross for den negative testen? Jeg har ikke merket noen symptomer på det utenom den uteblivne mensen.

Har dere noen tilsvarende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jupp, kjenner meg meget godt igjen. Jeg hadde også noen innlegg her for å få trøst og hjelp.

Jeg hadde 1.dags mens 23. november, og mensen kom ikke før 14. januar!!

Vet ikke helt om det var glede eller sorg i heimen, et lite knøtt hadde ikke vært å forakte, men gleden over at ikke var noe galt var like så stor (hadde tatt 3 tester....).

I likhet med eg så hadde jeg èn normal mens før dette laaange oppholdet, alt ordner seg sikkert for deg også.

(",)

Gjest Zalomine
Skrevet

Det er faktsik ikke uvanlig å oppleve dette nei. Det er flere som her har nevnt tilsvarende opplevelser. Første syklus relativt normal, eller kansje to relativt normale, for deretter å ha sykluser opp i 50-60 dager.

Det er altså slett ikke unormalt med slike opplevelser når du slutter på p-piller.

Men la meg si det med en gang, "hoppe av i svingen" er svært lite lurt om du ikke vil ha unger. For å gjengi en vits om dette. "hva kaller man en man som praktiserer hoppe-av-i-svingen?" "pappa...."

Og når du nå nettopp har slutter med p-piller så er det relativt umulig å vite når du har EL, den kan komme til uventede tider. Derfor ville jeg satset på sikrere prevensjon dersom dere ikke ønsker unger.

forøvrig kan du godt være gravid og, for den del. F.eks kan du ha hatt en vesentlig senere EL enn det du "regnet med", netopp pga at du har sluttet med p-piller, slik at mensen egentlig skulle kommet en drøy uke etter det du trudde, og at du dermed testa så tidelig at det ikke vistes enda. Skjønner du?

Det er altså slik at det er helt vanlig med slike opplevelser som du har, samtidig som det er mulig at du er gravid. Ikke ta sjangsen på "hoppe av i svingen" om du ikke ønsker unger. Det finnes da mange andre metoder å beskytte seg!

Lykke til, håper det ordner seg for deg. Får du ikke mensen igjen snart, kan du jo alltids ta en ny test...

Skrevet
Ikke ta sjangsen på "hoppe av i svingen" om du ikke ønsker unger.

Joda, vi ønsker oss barn, det var nettopp derfor jeg sluttet på p-piller. Vi har imidlertid ikke planlagt å gå skikkelig inn for det før til sommeren, men jeg sluttet før jul fordi jeg har hørt at det kan ta tid før kroppen innstiller seg normalt igjen i forhold til eggløsning og menstruasjonssyklusen. Så det er rett og slett fordi det "passer best" til sommeren at vi midlertidig "hopper av i svingen", men det er ingen katastrofe hvis jeg skulle bli gravid nå heller. :)

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, enda godt det da.

Ja, at det tar tid for kroppen å "normalisere seg" er vel ellers akkurat det du opplever nå. At den gir deg laaaaaange sykluser.

Jaja, la oss vite hvordan det går da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei du,

jeg opplevde nøyaktig det samme som deg etter p-pille slutt: En normal mens, deretter syklus på over 50 dager. Etter det har jeg imidlertid (tilsynelatende !) kommet i rute igjen :wink:

Så det ordner seg nok etterhvert - dessuten kan man jo bli gravid med uregelmessig eggløsning også :D

Skrevet

Jeg brukte p-piller like lenge som deg, og sluttet i januar 2002. I løpet av 2002 hadde jeg mensen to (!) ganger... Jeg gikk til en gyn-spesialist, og blodprøven viste at jeg manglet stoffet progesteron, som sammen med østerogen styrer syklusen. Det ble også tatt innvendig ultralyd. Jeg fikk en tabelettkur som skulle få igang eggløsningen igjen og dermed også mensen. I løpet av denne kuren, så har jeg fått mensen som normalt to ganger nå, så det blir spennende å se om kroppen klarer seg "på egen hånd" igjen nå som jeg er ferdig med tabelettene. Hvis ikke, må jeg ta en sterkere kur, Pergo.

Så dette med manglende mens etter p-pilleslutt er helt normalt, og legene vil ikke gjøre noe før det har gått ca ett år.

Lykke til!

Pumpkin :wink:

Skrevet

Takk for svar! Jeg søkte på progesteron på nettet, og det kan nesten høres ut som om det stemmer på meg. Etter at jeg sluttet på p-piller har jeg også plutselig fått kviser :( , og jeg leste at dette kan behandles med progesteron. Så det betyr sikkert at mangel på progesteron kan medføre kviser, samtidig som at det kan være årsaken til at jeg ikke får igjen mensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...