Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Min samboer og jeg har blitt invitert i min brors bursdagsfest. Det er en rund dag. Jeg mener vi skal gå og at det er vanlig høflighet å gå i selskaper man blir invitert i, med mindre man har andre planer. Min samboer vil ikke gå. Han har ikke lyst og mener ikke har noe til felles med de som skal komme der. Vi må reise til en annen by for å gå i denne festen (ikke så veldig langt). Hva mener dere om dette?
La Guapa Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Man bør ha veldig gode grunner for ikke å dukke opp i sin brors fødselsdag!
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Det er ike bestandig slike "pliktløp" er spesielt morsomme, men jeg mener det er oe man må gjennom. Og det blir jo som regel ganske hyggelig!
La Luna Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Man bør ha veldig gode grunner for ikke å dukke opp i sin brors fødselsdag! ← Ja, veldig gode grunner! Jeg hadde blitt kjempeskuffa hadde jeg vært broren....
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Kommer selvsagt litt an på hvordan forhold man har til broren sin, men jeg synes man bør kunne gå. Jeg har selv ikke så veldig mye/ofte kontakt med broren min, og vi er vel ganske forskjellige - også i forhold til venner og sånt, men såframt vi har mulighet drar både samboern min og jeg på fest hos han og kona. Nå har de forsåvidt veldig hyggelige venner, da, men det er jo ikke sånn at man alltid har sinnsykt mye å prate om. Det trenger man vel heller ikke så lenge det er en bra stemning der? Jeg tror det er viktig å delta i litt sånne anledninger om man ikke vil risikere å komme altfor langt bort fra søsken og andre. Om du ikke har noen bra relasjon til broren din eller vennene hans er direkte håpløse og dere ikke liker å være i samme lokale som dem, kan dere selvsagt droppe festen med god samvittighet.
Gjest Pet Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg hadde ikke syntes det ville være noe hyggelig å gå i et selskap sammen med noen som ikke hadde noe lyst til å være med. Vil du at han skal gå selv om han ikke har lyst eller er problemet det at du mener at han burde ville gå, men han vil ikke? Hvis han ikke vil så har du to muligheter : 1. Presse/true/mase/lokke ham til å bli med. 2. La ham få bestemme selv, og du går alene.
flickan Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 dere har vel til felles at dere bryr dere om broren din og vil gjøre stas på ham vel..? burde være grunn nok det....
Twigi Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Normal høflighet og sosial intelligens henger ofte sammen. Det ville se merkelig ut om dere ikke kom. Og så kan man jo spørre seg: Hvor mye betyr det hva andre mener... vel, det er vel også et spørsmål om hvilken relasjon du ønsker å ha til broren din, og hvilket inntrykk din samboer ønsker å gi overfor sin svoger. Å droppe å møte er det samme som å fortelle at du ikke synes han er verdt å være sammen med, og da har dere jo lagt lista greit for fremtidig relasjon. Ja, jeg synes dere skal gå, såfremt du har en normal og hyggelig relasjon til broren din idag. Man opprettholder ikke gode relasjoner uten å gjøre en innsats, og det å ta sjansen på å treffe hyggelige mennesker er en del av dette. Hvis samboeren din fortsatt nekter, vil jeg si at han er umoden og med lite sosial intelligens, og med liten evne til å forstå hvordan hans handlinger påvirker andre mennesker. Pluss litt egoistisk.
Gjest Pet ii Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Mener alle her inne at par er siamesiske tvillinger? Hvorfor i alle dager er det så uaktuelt at han lar være å bli med siden han tydeligvis ikke vil? Dere kommer med karakteristikker av denne mannen, ja vel, men er det en "oppdragelsesmetode" dere bruker, å tvinge menne deres til å gjøre noe de ikke vil, fordi det uansett skyldes at de de mangler høflighet, sosial intelligens, modenhet osv? Hva om han rett og slett ikke føler for å gå, skal han ikke respekteres for det? Greit at det er "vanlig" å møte opp i sin svogers 50-årsdag, men det må da kunne gå an å vurdere en invitasjon som et selvstendig individ? Eller er det sånn at når et par er invitert et sted så er det selve paret invitasjonen gjelder og ikke to enkeltmennesker, slik at det blir helt umulig at bare en går?
La Guapa Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 Mener alle her inne at par er siamesiske tvillinger? Hvorfor i alle dager er det så uaktuelt at han lar være å bli med siden han tydeligvis ikke vil? Dere kommer med karakteristikker av denne mannen, ja vel, men er det en "oppdragelsesmetode" dere bruker, å tvinge menne deres til å gjøre noe de ikke vil, fordi det uansett skyldes at de de mangler høflighet, sosial intelligens, modenhet osv? Hva om han rett og slett ikke føler for å gå, skal han ikke respekteres for det? Greit at det er "vanlig" å møte opp i sin svogers 50-årsdag, men det må da kunne gå an å vurdere en invitasjon som et selvstendig individ? Eller er det sånn at når et par er invitert et sted så er det selve paret invitasjonen gjelder og ikke to enkeltmennesker, slik at det blir helt umulig at bare en går? ← Det er klart at to mennesker som lever sammen er to selvstendige individer. To selvstendige individer som har et stort ansvar: nemmelig at et annet individ er veldig glad i en. Det at at noen er så glad i en medfører en del situasjoner gjennom livet der en må ofre personlige preferanser for å glede den andre. For mitt vedkommende ville det være en selvfølge å delta i min svogers fødselsdag om så de andre gjestene hadde lite til felles med meg. Å være der ved min kjæres side er da det minste jeg kan gjøre for å glede ham. Hva er vel en kveld da....? Skjønner du hva jeg mener? La Guapa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå