Gjest Gjest_Marihøne_* Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Hei! Jeg vurderer å bli vernepleier, og blir kjempeglad om dere som har kjennskap til yrket vil skrive litt om hvordan det er. Hva tjener en vernepleier, trives dere med jobben? Hvilke pluss-/minussider har yrket? Etterhvert kan jeg tenke meg mer ansvar i jobben, er det mulig å ta videreutdanning og få en lederjobb innen feltet? Takk for svar!
cbc Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Hei å hå.... Kjekt du vil bli vernpleier En vernepleier kan i dag jobbe innenfor mange fagfelt, men er vell mest brukt i arbeidet med mennesker med en eller annen form for funksjonshemming. Dette arbeidet kan variere veldig mye, men likheten er at ingen dager er like. Vernepleierstudiet er et bredspektret fagfelt, og dette viser seg også i det praktiske yrke. Er litt usikker på lønnsnivået for en miljøterapeut/vernepleier, men tror den ligger på 260tusen til 280tusen pluss tillegg (kankjse mer nå det er jo lønnsforhandlinger i ett sett, kan også være lokale/regionale forskjeller). Tillegget kan en tjene ganske mye på i løpet av et år. Selv jobber jeg som leder, har ikke viderutdannelse innen ledelse men det er det gode muligheter for. Likevel så kan jobben som vernepleier innebære veldig mye ansvar, så en må ikke nødvendigvis være leder for å ha et stort ansvar på jobb. Lykke til videre, vil anbefale deg å sjekke godt de ulike høgskolene som har vernepleierutdanning. Selv om rammeplanen er den samme, er det store forskjeller i hvordan utdannelsen er lagt opp.
Gjest Gjest_Marihøne_* Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 cbc: Takk for svar! Hvordan ble du leder, hadde du lang ansennitet fra arbeidsplassen først, eller gikk det mest på interesse for jobben? Hvordan er det å være leder innen vernepleierfeltet, er de fleste slike jobber i bofellesskap/hjem? Hvordan er arbeidstidene dine? Innebærer jobben ansvar på ca samme måten som en lærer har ansvar? Mange av klientene, f.eks psykisk utviklingshemmede kan vel ikke ta så mye ansvar selv, på samme måten... Jeg har jobbet innen forskjellige serviceyrket, og trives veldig godt med å møte mennesker. Synes det er givende!
cbc Skrevet 8. oktober 2006 #4 Skrevet 8. oktober 2006 Halloen igjen. Mange spørsmål her, men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. Da jeg ble ansatt, ble jeg ansatt som miljøterapeut med det for øye å gå over til leder for en nyoppstartet bolig som skulle bygges. Mine arbeidstider variere mye, men jeg har i alle år gått turnus (både med og uten helg). Dette synes jeg er et viktig prinsipp som leder, du må vite hva som skjer til alle døgnets tider og likestille deg som de andre ansatte. Hvordan det er å være leder i vernepleierfeltet er jo helt avhengig av hvordan kommunen/arbeidsgiver har organisert tjenestene. Dette kan variere mye og dermed også hvilket type ansvar du har som leder. Som regel har du ansvar for hele driften av boligen, dette gjelder som for eksempel budsjett, personalansvar, faglig ansvar og det generelle omsorgstilbudet disse menneskene har rett på. Ansvaret kan ikke sammenlignes med det å være lærer, tenk deg at du har ansvar for x antall mennesker og du skal sørge for alt hva et menneske har behov for i livet sitt. Det er få, om ingen, mennesker med utviklingshemming som er umyndiggjort. Disse menneskene har rett på en hjelpeverge som skal tale den enkelte utviklingshemmedes sak (økonomisk/generellt nivå). Det er viktig å tenke på at hver enkelt individ kan påvirke sin egen hverdag uansett funskjonsnivå. De siste åra har mye skjedd inneforbi fagfeltet, og det er stadig flere som jobber i psykiatrien, barnevernet, rusomsorgen og skoleverket i tillegg til en rekke andre yrkeskategorier. Utdanner du deg til vernepleier har du en rekke muligheter, så det er dermed ikke sagt at du må jobbe med mennesker med en psykisk utviklingshemming. Vil anbefale deg å søke mer informasjon, for eksempel gjennom Fo (fagforening for sosionomer, barnevernspedadoger og vernepleiere) sine nettsider, de kan kanskje gi deg mer generell informasjon om vernepleierutdanningen og yrket. Lykke til videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå