Gå til innhold

På ridetur!


Gjest Hest Er Best!

Anbefalte innlegg

Gjest Hest Er Best!

Hei jeg er en jente som har en islandshest på halvför. Han er kjempe fin å ri på, og jeg syntes det er utrolig fint at jeg fikk ha han på för. Men, jeg har et lite problem. Jeg bruker å ri med vennene mine, men på søndag kunne ikke noen av de komme og jeg måtte ri på tur med han alene for første gang. Derfor lurer jeg på hvordan jeg kan får han til å lære seg å ri alene. Fordi han likte ikke ri uten heste kameratene sine hos seg. Han bare vrinsket og ville snu hele tiden. Jeg var ganske bestemt mot han, og prøvde ikke la han få bestemme. Etter to runder på travsporet, gikk det mye bedre. Kan det være en annen grunn til at han oppførte seg slik? Hva kan jeg gjøre og hvordan?

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virket han redd når han måtte ut på tur alene? Eller skapte han seg bare? Blir han bare ridd på tur sammen med andre hester, eller noen ganger alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hester er flokkdyr, og noen er ikke vant til å bli ridd alene. Men om du prøver å ri han på tur uten at hestevennene hans er med av og til, vil han sikkert venne seg til det. Det virker som han ikke "mistet hodet", og som du hadde styring på han, og det er jo bra. Noen hester er HELT umulige å ri på tur alene, så du har i hvert fall et greit grunnlag. Vær bestemt og konsekvent med han, ikke la han bestemme når dere skal snu - det er det DU som velger. Dvs at selv om hesten snur rett før DU har tenkt å snu, snur du han tilbake og fortsetter litt til før dere snur på din kommando. da skjønner den fort at det ikke funker å prøve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med de over :) Er ikke så morsomt når hesten holder på slik. Da jeg var mindre red jeg en hest som pleide å bukke meg av og løpe hjem igjen.

Jeg vil tro at det går seg til etterhvert! Men da bør du øve på dette - for eksempel ved at du tar noen turer alene i uken også slik at han blir vant til det :) Det hjelper forøvrig også og trene en del dresur på banen slik at hesten hører mer på deg.

Hvis hesten er tullete når du rir alene bør du også holde deg mest unna trafikert vei til du føler deg trygg hvis dette er mulig :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Enig med de andre, venn hesten gradvis til å være alene, det er ikke gøy hvis hesten utvikler seg til å bli helt avhengig av andre hester. Det er helt naturlig for hesten å rope etter flokken når de blir adskilt, men prøv å få hesten til å fokusere på deg. Når dere er på ridetur er det du som er "lederhesten" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg red for en dresur trener en gang som sa at hvert eneste lille steg hesten tok skulle den ta fordi jeg ba den om det. Jeg skulle ha så mye kontroll at jeg bestemte hver eneste bevegelse. Dette er selvfølgelig ikke lett men når jeg rir pleier jeg å tenke på det og da går det som regel mye lettere.

Jeg rir en ganske ung hest og han kan være ganske tullete på tur til tider. Det jeg gjør da er å prøve å engasjere han litt ved å ri litt tempo vekslinger, holdt-skritt-trav-skritt osv hele tiden. Da blir hesten oppmerksom og blir mer lydig til det du ber den om. Hvis hesten har ørene vendt bakover mot deg betyr det at den følger med på deg.

Hvis du syntes det er litt ekkelt at hesten er litt tullete på tur og vil hjem så kanskej du kan ta med deg en person som kan gå sammen med deg til å begynne med? Det føles ofte litt tryggere. Og som sagt, hvis du trener mye på å få hesten til å være oppmerksom mot deg får man et mye lettere forhold mellom hest og rytter. :):tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når dere rir sammen på tur, så kan dere venne hestene til at de skal kunne gå med avstand fra hverandre, ikke bare i samlet flokk. stå i ro mens de andre rir rundt en sving, så stopper de og du skritter etter dem, så rir du fra dem, og venter til de tar deg igjen. prøv med lengre avstand fra de andre når hesten er trygg på kort avstand.

ri kort avstand fra stallen, så rir du rolig tilbake og forbi stallen et kort stykke. forleng avstanden gradvis når hesten er rolig.

hesten finner jo tilslutt ut at det er greit å gå fra stallen, han får jo komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil anbefale deg å begynne å ri mer alene, fordi da venner hesten seg til å bli mer selvstendig. Om dette er en hest som er vant med å ri atmed andre hele tide, er det ikke rart om det blir en stor forandring å skulle vere selvstendig. Det er også viktig at når dere rir på tur sammen så passer dere på å ikke følge hverandres tempo hele tiden, men starte holde det tempoet du vil og ikke bare følge de andre sitt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...