Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Kjæresten min og jeg skal gifte oss neste sommer Vi har lyst til å dra til utlandet, og vurderer for øyeblikket en vingård i Provence (vet ikke så mye mer om beliggenhet og sånn ennå). Men finnes det noen der som kan vie oss? Mener jeg har hørt at i Frankrike kan man bare vies borgerlig, så da må vi vel finne en dommer. Men hvordan går vi frem? Er det noen her som har giftet seg eller kjenner til noen som har giftet seg i utlandet, utenom sjømannskirker og ambassader?
marsy Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Vi skal gifte oss i utlandet utenfor sjømannskirke og ambassade. Det er riktignok i England. Dette kalles da å gifte seg for utenlandsk rett. I England har nemlig ikke sjømannskirke eller ambassade vigselsrett hvis man ikke er fastboende i landet. Så lenge ekteskapet strider imot norsk godkjennes det i Norge (man må sende inn prøvingspapirer og lignende som vanlig tror jeg). Vi trenger bare å ta med vigselsattest hos folkeregistret, også registrer de det for oss. Vi kontaktet selv kontoret i England som skal stå for vielsen (registrar - som en norsk dommer/sorenskriver), og har avtalt tidspunkt og sted med dem. Skal dit om et par uker for å registrere oss offisielt, og snakke nærmere om vielsen. Det er flere byråer som spesialiserer seg på bryllup i utlandet, så hvis dere har lyst på hjelp kan dere jo kontakte en av dem. Brudepikene.no skal være veldig flinke visstnok. Ellers kan dere jo kontakte den franske ambassaden i Norge, de kan sikkert hjelpe dere med hva som er lov eller ikke. Endret 4. oktober 2006 av marsy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå