Gjest Chantal Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Hva er forskjellen på vann på flaske og vann fra springen? Jeg vet at flaskevann er renere, men er ikke springvannet stort sett rent nok?
Leo Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 I Norge er vann fra springen i mange tilfeller på alle måter bedre enn det vannet som kjøpes på flaske! Vet det har vært testet en del ganger, men jeg finner selvfølgelig ingen av disse testene akkurat nå... Unntak finnes dog, f.eks. i deler av Oslo som har gammelt ledningsnett med mye "grums".
Imax Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg bruker vann fra springen, kjøper bare vann hvis jeg er ute på farten og ikke har flaske (og fyller vann på en Imsdalflaske, den er jo så grei).
Gjest Chantal Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 I Norge er vann fra springen i mange tilfeller på alle måter bedre enn det vannet som kjøpes på flaske! Vet det har vært testet en del ganger, men jeg finner selvfølgelig ingen av disse testene akkurat nå... Unntak finnes dog, f.eks. i deler av Oslo som har gammelt ledningsnett med mye "grums". ← Aha. Takk for svar. Da fortsetter jeg som før og gjør som Imax. Fyller opp Imsdalsflaska med springvann.
Shabana Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 He he, da er jeg trygg. Har akkurat bytta ut vannledningene her jeg bor :-D
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 Bare skift ut flaska dere fyller vann på etter en stund, eller vask den grundig - det danner seg mye bakterier i den etterhvert.
Gjest Chantal Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Bare skift ut flaska dere fyller vann på etter en stund, eller vask den grundig - det danner seg mye bakterier i den etterhvert. ← Jepp. Jeg fant igjen en gammel Imsdalsflaske i fra en treningsbag. Den så ikke fin ut. :hår:
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 Og jeg drikker kun flaskevann etter giardia skandalen i Bergen. De få gangene jeg har våget meg på springvann har jeg blitt dårlig igjen så det orker jeg ikke mer av.
Gjest Chantal Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 Og jeg drikker kun flaskevann etter giardia skandalen i Bergen. De få gangene jeg har våget meg på springvann har jeg blitt dårlig igjen så det orker jeg ikke mer av. ← Det forstår jeg. Hadde jeg også gjort. Forhåpentligvis er rørene i Oslo i god stand. Noen med inside info her?
Arkana Skrevet 4. oktober 2006 #11 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg ser ikke vitsen med å betale for vann når det er kaldt, frisk og godt vann fra springen. Vi bor i Oslo og vannet her er godt, riktignok ikke like fantastisk godt som vannet i hjembyen min i Nord-Norge, men mer enn godt nok likevel.
Shabana Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 Det forstår jeg. Hadde jeg også gjort. Forhåpentligvis er rørene i Oslo i god stand. Noen med inside info her? ← Jeg vet at de bytter ut rørene på Nordre Aker nå, men ellers lite.
Lola83 Skrevet 4. oktober 2006 #13 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg prøver og kun drikke flaskevann, jeg får stresshud av springvann. Æss.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #14 Skrevet 4. oktober 2006 Levde ett år i frankrike hvor jeg kun drakk flaskevann. Siden jeg drikker 3l vann om dagen, ble det tungt å bære! Rett fra springen er genialt! Og i de aller fleste tilfellene er det minst like rent som
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #15 Skrevet 5. oktober 2006 Forhåpentligvis er rørene i Oslo i god stand. Noen med inside info her? Tilstanden på vannledningsnettet i Norge er tildels varierende - men det er økt fokus på dette og det jobbes mye med for eksempel lekkasjesøking og utbedring av ledningsnett. Det er Drikkevannsforskriften som spesifiserer kravene til vannkvalitet i vannforsyningen - der er det blant annet krav om to uavhengige hygieniske barrierer før drikkevannnet når den enkelte forbruker. Så vannet i springen er trygt - men en vil selvsagt ha lokale variasjoner i vannkvaliteten avhengig av hvilken vannkilde en får vann i fra - innenfor de spesifikasjonene Drikkevannsforskriften setter. Og jeg drikker kun flaskevann etter giardia skandalen i Bergen Som en følge av Giardia-episoden ble det installert et nytt UV-anlegg som desinfiserer vannet fra Svartediket - og det nye vannbehandlingsanlegget (fullrenseanlegg med UV-desinfeksjon) settes i drift til neste år. M.
Yme Skrevet 5. oktober 2006 #16 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Jeg ska jiræ en spring du kan fylle vann fra jeg, Mr.PårnQuiin! Den på kjøkkenet! bare sifra hvis du trenger å låne den Det er jo litt rart at de bynte å importere flaskevann til Norge da... Opprinnelig så begynte de jo med det i land som feks. frankrike, hvor vannet ikke altid er så veldig drikkbart, om det ikke er skikkelig rensa. Trenger det egentlig ikke i norge, syns jeg, bortsett fra i Stavanger! Det vannet der nede er helt ubruklig... Bodde der i ett år, å vannet smakte vondt å jeg fikk sår rundt munnen av det. Kjenner fler som opplevde det samme. En jeg blei kjent med der ned fikk utslett og tørr hud av springvannet. Død over stavanger og hele dens ætt! Endret 5. oktober 2006 av Yme
Yme Skrevet 5. oktober 2006 #17 Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Bare skift ut flaska dere fyller vann på etter en stund, eller vask den grundig - det danner seg mye bakterier i den etterhvert. ← Det er skikkelg sant og! Jeg drakk av den samma flaska kjeeeempe lenge... Etterhvert gikk jeg rundt å var småsyk heletiden, å skjønte ikke helt hvorfor... helt til en av jentene i gangen fant ut at de ville vaske flaska mi da (de sa det lukta skikkelig dritt oppi der, men jeg har ikke så mye luktesans, så jeg merka ikke det ) Endret 5. oktober 2006 av Yme
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #18 Skrevet 5. oktober 2006 Giardia-skandalen i Bergen hadde jo ikke med ledningsnettet å gjøre, men med forurensning av drikkevannskilden og manglende rensing. Saken avdekket også at en liknende situasjon like gjerne kan hende i Oslo (der vannet såvdt jeg vet heller ikke UV-behandles) eller i flere andre byer i Norge. Ja, man har fått et midlertidig UV-anlegget i Svartediket i Bergen, men anlegget har vært satt ut av drift flere ganger siden det ble installert, pga uvær og høy vannføring, og dermed nettopp i situasjoner der faren for forurensning av vannet er høy. Dette har hustandene som får vann derfra bare fått vite i ettertid, og det via artikler i BT. Og akkurat nå for øyeblikket har man jo situasjonen med E-coli-forurenset vann i Surnadal, og gutten som har havnet på sykehus med nyresvikt. Så jeg tror myten om det rene, norske springvannet har en del med den heilnorske selvgodheten å gjøre - og velger vann på flaske.
nallemaja Skrevet 5. oktober 2006 #19 Skrevet 5. oktober 2006 http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=2690 Her står det at kranvann stort sett er renest...
Gjest Blondie65 Skrevet 6. oktober 2006 #20 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har hatt 4 Giardia utbrudd - 2 av gangene fikk jeg vite i ettertid at UV-anlegget var satt ut. Tror du jeg gidder å eksperimentere med dette? Flaskevann koster noen kroner, men man forblir frisk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå