Gå til innhold

Pakker til julekalendere

Snil@

Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til julekalenderpakker?

Jeg har brodert kalendere men de siste årene har jeg faktisk ikke brukt de for jeg synes det blir for dyrt. Men har lyst til å prøve igjen. Kanskje lurt å begynne tidlig å kjøpe pakker, eller så synes jeg det blir litt sånn stress kjøp i siste liten. Og da kjøper man gjerne noe billig skvip som går i stykker første dagen.

Jeg har tre barn (minste er baby så trenger jo ikke kalender ennå), så etterhvert blir jo det 72 :hakeslepp: pakker ..... Hjelp. Hvordan får man dette billig, men bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke så dumt det du gjør, med å poste melding nå. Min erfaring er at det billigste (og dette er jo ikke helt sant), er å starte tidlig med å kjøpe presanger, sånn at det ikke blir alt på en gang.

Gå innom lekebutikker og se om de har ting på tilbud. Ofte finnes det "pakker", eks. skrivesaker med flere ting i, dukkegreier med flere ting osv. Disse pakkene kan deles opp i flere små pakker. Kan ikke noen av presangene også være opplevelser (som ikke koster for mye?). Ting som du uansett ville gitt? Jeg ville ha slengt på litt sokker, truser osv som ungene trenger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger det å være så voldsomt da? Synes mange har så mye gaver i disse kalenderne at det halve hadde vært nok.

I min kalender har det vært, og er fortsatt snop. Og da er det bare snakk om smågodt, ikke en dropsekse hver dag eller noe sånn. Bare enkelt og greit, en liten glede på morgenen forå merke at det er en dag mindre til jul. Da vi var barn så fikk vi jo ikke snop i hverdagen ellers, så denen ene karamellen eller hva det nå enn var om morgenen var til stor glede.

Når den tidkommer at jeg får barn så kommer denikke til å få store gaver i kalenderen i alle fall. Småting muligens, (for jeg skjønner jo forsåvidt argumentet med å ikke få snop hver dag) men nei, ikke gaver.

ellers så har du jo alltids muligheten med å gi OPPLEVELSER da. Mye kosleig å finne på i førjulstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre søsken, og vi delte en hjemmelaget kalender. Helt greit det. :) Hadde blitt dyrt om vi skulle hatt en hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte kalender med lillebror- vi fikk åpne annehver dag (mamma hadde forskjellig gavepapir på, så vi kunne se hvilke som var til hvem). Det gikk så fint så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke så dumt å dele kalender, det hadde kanskje vært en ide. Dere syntes ikke det var dumt?

Tusen takk for tipsene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo ikke så dumt å dele kalender, det hadde kanskje vært en ide. Dere syntes ikke det var dumt?

Tusen takk for tipsene. :)

Det var helt uproblematisk for vår del! Gledet meg ekstra til det var "min" dag. :-D

Vi fikk stort sett ikke godteri i kalenderen (unntatt på lørdagene), men småting som fine blyanter/viskelær/fargerike binderser, klær til barbie/en liten bil, truser/sokker (som vi faktisk ble veldig glade for! Det var gjerne litt ekstra søte/kule ting da.), neglelakk, hårbøyle, små søte skriveblokker, pynteting for å ha på rommet... Alt mulig rart! (Jeg husker tydeligvis bedre hva jeg fikk enn hva lillebror pakket opp... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt om de som har en kalender til ungene sine, der de får pakke annenhver dag, det gikk visst bare fint. Hvis man starter tidlig med dette så blir ikke rart for ungene. Det blir dyrt og mye arbeid å lage tre kalendere etterhvert, og tilpasse til alle tre. Eller, det trenger jo ikke bli dyrt, men det hoper seg nå alltid opp på sånt. Så kan det jo være greit at alle ungene får pakke på julaften, eller bytte på hvem som får åpne pakke på julaften år etter år, hvis de synes det blir urettferdig. Nå er det jo mange andre pakker på julaften da, men kalenderen er kanskje noe helt spesielt :) God ide og se etter ting på salg og sånt nå framover, og gjemme unna, så blir det kanskje ikke så dyrt likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slik gavekalender til barna mine. Der kjøper jeg alt i fra truser, sokker, hårstrikk, spenner, dursjsåpe, votter, godteri(men kun på lørdager) små lego pakker, tegnesaker, tegnebøker, aktiviteshefter, div blad, små puslespill mm.

Det er jo ikke alt som blir like godt mottatt,men jeg synes ikke de kan forvente å få noe de blir kjempe glad for hver dag, må være noe som er praktisk også, og som de faktisk har bruk for. Hender jeg kjøper små ting på 10kr tilbud hvis jeg kommer over noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en periode med 3 som skulle ha pakker, og det gikk ganske greit.

Kan jo ramse opp noen forslag sånn i farten:

Refleks

Et fint viskelær

Morsom penn

Undertøy/sokker (det skal de jo ha likevel)

Liten lykt

Klistremerker

Selvlysende figurer til å sette på vegg/tak

Ballonger

En kinobillett (til en film dere likevel har tenkt å se)

Julehefte (det kjøper jo mange av oss til jul uansett)

Sukkerfri tyggegummi/pastiller

I helgene synes jeg det var ok med en nissesjokolade el.l.

Er i gang med å planlegge årets 24 pakker jeg også, men har så langt ikke kjøpt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snikkelora

Ei venninne av meg som har 4 søsken hadde en artig vri på kalenderen. Det var ingen gave, men en konvolutt med en lapp hvor det stod hva dem skulle gjøre den dagen. F.eks; bake pepperkaker, ta frem julekrybba, se film, gå på kino, kjøpe julegaver, lage julekort osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og broren min delte kalender, men hadde 2 pakker på hver dag. Det var en fox eller nox, kick eller noe annet godteri.. Og jeg la det i julestrømpa mi, og så hadde jeg godteri på morgenen på julaften :) Det var koselig:)

Det går jo an å kjøpe slike pakker på lekebutikken med skrivesaker, og dele opp; f.eks viskelær en dag, linjal en annen dag, blyant den tredje dagen f.eks.. Til jenter finnes det jo hårpakker også, eller sånne jåletingpakker.. Sånn at de kan få såpe en dag, svamp en dag, hårstrikk en dag, klemmer en dag osv.. Til gutter aner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt vanskelig å foreslå noe siden du ikke sier noe om kjønn eller alder i åpningsinnlegget ditt, men jeg kan jo foreslå allikevel.

* Pakker med DUPLO/LEGO om dette er noe de leker med. Pakken åpnes og 1-3 biter pakkes inn som pakke en dag.

* Små biler til gutter/små dukker til jente.

* 3-pakning med kinderegg er 3 dager i kalenderen.

* Jule- eller aktivitetshefte (lørdag eller søndag).

* Fargestifter (gjør som med DUPLO/LEGO).

* Hårstrikk.

* Sokker (ofte noe på 10-kroners marked).

* Viskelær i fine farger..

* Gøyale reflekser.

* Små bøker, type PIXI (hvis de finnes enda?).

* Tannbørste.

* Tannkrem.

* Badekuler (fra Bodyshop, hvis dere har badekar).

Jeg personlig ville nok valgt gave til alle barna, men det syns jeg er noe man må finne ut av selv. Det som passer best for meg passer ikke nødvenigvis best for andre.

Lykke til - håper kalenderen blir mer glede enn stress for deg!

Hilsen heksa, som skal lage pakkekalender til 16-åringen når jula kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og lillebroren min har pleid å dele kalender, altså gave annenhver dag. Og vi pleier vel ikke å ha gavekalender hvert år heller, noe vi alltid har syntes vært greit. Sånne kalendere kan ta av litt. Husker ei i klassen min på barneskolen pleide å få videofilmer og cd-er i kalenderen sin :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. "notere tips"

I år skal jeg latt de få åpne annenhver dag. Spennende og se hva de sier til det. Men ser jo at mange av dere har hatt det sånn når dere var små uten problemer, så da funker det sikkert her og.... :)

Igjen, TUSEN TAKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips er å kjøpe småting med tanke på julekalender gjennom hele året. Ofte man kommer over billige og bra ting på f.eks ferier, salg, markeder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer kanskje best til litt større barn, men husker noen i klassen min som fikk puslespill. Ett sånt stort et med masse brikker så fikk de noen hver dag i løpet av desember!

Eneste er da at du må pusle det sammen først for åkunne dele det i 24 biter...

Men gøy alikevell =) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den travle førjulstid er det mye som skal gjøres; og det er viktig å kose seg sammen. En dag kan det være en lapp i kalenderen om at dere skal kjøpe julegave til noen, og ta en tur på kafeen etterpå. En annen dag kan det være tur til Burger King etc. En dag kan det ligge en tier i kalenderen som de skal få gi til Frelsesarmeen etc (og dere snakker litt om dem som ikke har så mye), det kan være kinobillett, tur med pølser på termos, tur med kakao, tur i skogen (hvor du lurer deg til å gjemme pakker med småting, noe godt etc på en grein, og skriver at det er fra skogsnissen). En dag kan det være pepperkakebaking(former, forkle etc i kalenderen,- enten det er nytt eller gammelt,- kan jo f eks supplere med en ny form), en dag kan det være pynting av pepperkaker(og en pose med nonstop/ pynt i kalenderen), en annen dag pynting av pepperkakehus. Et annet tips er vindusklistremerker og rød tape/ snøspray, og en lapp om at de skal få være med å pynte vinduet sitt. Du kan også legge div ting (silkepapir osv) i kalenderen, og skrive lapp om at dere skal lage julepynt. Synes det er viktig å variere slik at det blir opplevelser og ikke bare ting i kalenderen. Koselig å få en lapp der det står at dere skal dra på biblioteket og låne en julebok, og så skal alle sammen få ligge i mammas og pappas seng og høre på mens foreldrene leser. Tur i svømmehallen, tur for å møte et annet vennepar med barn for å ake og drikke kakao er andre tips. Dette er jo ting man gjerne gjør likevel, men det er kanskje ekstra spennende hvis de får en lapp hvor det står hva de skal gjøre,- og det blir mindre fokus på at de skal få nye TING hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en pose med diverse som skal i julekalenderen til guttene mine. De får like ting (ellers blir det "full krig") og godteri lørdag og søndag.

Kjøpte mye da vi var på ferie. Små plastdyr, som de samler på. Linjal, fine viskelær, blyanter, sprettball, kopp, nøkkelring etc. Må nok får oversikt over hvor mye det er, tror ikke det mangler så mye.

Ett år kjøpte jeg en pakke med 24 ting som skulle passe i kalenderen. Endte opp med å bruke ca halvparten av det som var i pakken, mye ræl! Så det kommer jeg ikke til å gjøre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...