Gå til innhold

Barn som trenger mer tid og omsorg fra mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken gjelder et barn som helt klart trenger mer tid og omsorg fra mor. Barnets far er ikke i bildet, og vil heller ikke være det i fremtiden. Barnet har forskjellige problemer, og har gitt uttrykk for at h*n ønsker å være mer sammen med moren. Siden mor er alene med omsorgen, er det lite avlastning, men flere andre familiemedlemmer har nå tilbydd seg å ta seg av det eldste barnet, slik at mor kan få mer tid med yngstemann. (Mor har vanligvis avlastning 1-2 helger i mnd, samt 1-2 ettermiddager i uken+ ferier)

Moren har avslått tilbudet, fordi dette ikke vil være rettferdig ovenfor det eldstebarnet. Mor skjønner at det yngste barnet trenger hjelp, men vil altså ikke gjøre forskjell på barna. Barna er forøvrig så store at de nå skjønner at yngstemann har det vondt akkurat nå, og trenger mamma litt ekstra i en liten periode.

Eldstemann er forøvrig favoritten, noe som helt klart skinner gjennom også i denne avgjørelsen.

Hva kan man si for å overbevise moren om at yngstemann trenger henne sårt nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det rett ut at hun ikke kan la den yngste gå til grunne med problemer resten av sitt liv fordi hun ikke vil la det største barnet være sammen med andre i perioder.

Hun kommer aldri til å tilgi seg selv den dagen det minste barnet viser hvilke skade det har tatta av at det ikke fikk den oppmerksomheten det trengte i en kritisk fase.

Skrevet

Syns det kommer an på hvor mye det er snakk om at den eldste skal bort. Om det er på jevnlig basis, og den eldste aldri får være alene med moren skjønner jeg at hun ikke vil dette. Om det er snakk om en ettermiddag nå og da, som vinkles slik at "eldstemann skal til farmor på besøk fordi det hadde vært så koselig med bare de to" så ser jeg ikke problemet. Men jeg tror det er viktig at eldstemann ikke føler h*n må ut av huset for at den yngste vil ha mamma for seg selv. Det skal så lite til for at det føles helt galt for den eldste. Kanskje eldstemann også har behov for mor alene av og til, uten at det synes utenpå.

Gjest Blondie65
Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg alene tid en gang i mellom med min far sin tante. Min lillesøster var grønn av misunnelse for at hun ikke fikk være med.

Dette er altså som flere sier et spørsmål om vinkling.

En annen ting er: Hva med å tilby avlastning for BEGGE ungene - altså at eldstemann får tid sammen med mamma'n alene og yngstemann får tid sammen med mamma'n alene. Dermed oppnår man kanskje det samme, uten at det blir "urettferdig".

Forøvrig synes jeg dette "urettferdig" prinsippet er tredd ned over hodet på ungene. Barn i forskjellige aldere har totalt forskjellige behov. Det som er urettferdig er å drive vektskål-rettferdighet - den vil slå skjevt ut dersom man neglisjerer de enkelte barns individuelle behov.

La eldstemann få oppleve alene tid sammen med familie som gøy i annen setting enn vanlig, så kan mor konsentrere seg om minsten.

Se forøvrig annen tråd her om tivolibesøk for far og sønn.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar.

Det var snakk om en ettermiddag i uken, og kanskje en helg. Og dette bare for en kort periode nå som yngstemann sliter. Eldstemann er nok den som får alenetid med mor, mens yngstemann ikke får. Yngstemann trenger det, og omgivelsene har snakket med mor om dette. Jeg ønsker ikke å gå nærmere inn på barnets problemer, men noen av problemene kan løses innad i hjemmet, andre må man jobbe mer med ute.

Jeg ser selvfølgelig det at eldstemann kan føle seg utenfor, men eldstemann er gammel nok til å få vite at minstemann ikke har det så bra.

Skrevet

Kanskje mor reagerer litt på at familiemedlemmer eller venner kommer med ferdigtygde løsninger for henne og forteller henne hvordan hun skal ordne opp i familien sin, og at det er derfor hun ikke vil ta imot denne hjelpen?

Syns det er flott at nettverket til barna stiller opp på denne måten, og hvis dere lar mor vite at det er et stående tilbud og at det gjelder for begge barna, kan det jo hende hun selv finner ut at dette er bra, bare hun får tenkt litt på saken?

Å presse foreldre til å innse hva som er best for dem og deres familie er nok vanskelig, og kanskje det er slik at jo mer velmenende slekt og venner undersøker og kommer med konklusjoner (dere har funnet ut at gutten trenger mer omsorg for mor, dere har laget et opplegg for pass av eldste mann slik at mor skal være mer alene med yngstemann, dere mener å vite at mor favoriserer eldstemann og at det er derfor hun nekter å sende han fra seg en dag i uken, osv), jo mer vil kanskje denne moren stå på sitt? Jeg skjønner at det er frustrerende å stå på utsiden uten å ha makt til å gripe inn, men man skal også tenke gjennom at det er nettopp det man gjør - står på utsiden, og være ydmyk i forhold til det. Syns jeg da. ;)

Skrevet
Kanskje mor reagerer litt på at familiemedlemmer eller venner kommer med ferdigtygde løsninger for henne og forteller henne hvordan hun skal ordne opp i familien sin, og at det er derfor hun ikke vil ta imot denne hjelpen?

Det kan nok være...

Syns det er flott at nettverket til barna stiller opp på denne måten, og hvis dere lar mor vite at det er et stående tilbud og at det gjelder for begge barna, kan det jo hende hun selv finner ut at dette er bra, bare hun får tenkt litt på saken?

Hun vet det er et stående tilbud. Og jeg håper hun benytter seg av det når hun får tenkt seg litt mer om.

Å presse foreldre til å innse hva som er best for dem og deres familie er nok vanskelig, og kanskje det er slik at jo mer velmenende slekt og venner undersøker og kommer med konklusjoner (dere har funnet ut at gutten trenger mer omsorg for mor, dere har laget et opplegg for pass av eldste mann slik at mor skal være mer alene med yngstemann, dere mener å vite at mor favoriserer eldstemann og at det er derfor hun nekter å sende han fra seg en dag i uken, osv), jo mer vil kanskje denne moren stå på sitt? Jeg skjønner at det er frustrerende å stå på utsiden uten å ha makt til å gripe inn, men man skal også tenke gjennom at det er nettopp det man gjør - står på utsiden, og være ydmyk i forhold til det. Syns jeg da.  ;)

Nå har saken mange flere sider som ikke kan komme frem her, men det er nok ikke sånn at det bare er vi som har konkludert med hva som er best. Problemet er omfattende, og dette har bare vært et tilbud fra oss fordi vi har fått høre (fra mor om hva hun har fått beskjed om) hva som er best for barnet. Noe mor vet, og også har innrømmet at hun ser.

Nå er ikke dette et lite barn det dreier seg om, og blir det ikke gjort noe nå, så kan det være for sent.

Jeg håper ingen tror at dette er noe familie/venner presser på, men det er vel mer et resultat av en prosess som mor har vært helt åpen om.

Kanskje det bare er like greit å la saken ligge slik den er da? Det er bare det at jeg har så vondt av dette barnet, og vet at det bor mye godt inne h*n. Når jeg til stadighet ser hvordan barnet lider, og får høre om episoder, så gråter jeg innvendig. :tristbla:

Skrevet

Uff :tristbla: var ikke meningen å være så kritisk som jeg kanskje virket. Håper mor finner en løsning som blir til det beste for begge barna, og hvis hun ikke klarer å finne ut av det på egenhånd håper jeg hjelpeapparatet kan være med på å åpne øynene hennes for hvilket flott tilbud hun har i barnas nettverk!

Hva hvis dere inviterer eldstemann på noe spesifikt? Spørre han om han vil være med på skogstur/kino/overnattingsbesøk eller lignende? Tror du det kunne være en måte? At dette er noe han selv kommer til mor og sier at han vil?

Skrevet

Det er jo også viktig at mor virkelig bruker tid på det yngste barnet når det eldste er hos familie/venner. Om barnet bare blir sittende og se på TV mens moren prater med venninner, eller må leke med venner, blir hele opplegget feil.

Skrevet
Det er jo også viktig at mor virkelig bruker tid på det yngste barnet når det eldste er hos familie/venner. Om barnet bare blir sittende og se på TV mens moren prater med venninner, eller må leke med venner, blir hele opplegget feil.

Det har du helt rett i, og dette er vel noe av det vi er redd for vil skje.

Skrevet

Jeg håper virkelig dere finner en løsning selv om jeg ikke kan "trekke kaninen opp av hatten".

Skrevet

Kan dere spørre om å få "låne" eldstemann en helg innimellom? Eller følge eldstemann på trening / annen aktivitet en kveld i uken. Da får mor tid med den minste, uten at det blir sett på som at hun velger bort den ene..

Ceca ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...