Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha barnedåp, og fadderne til barnet er min bror og hans kone + min manns søster og hennes mann.

Hvem skal vi be om å bære barnet til dåpen, eller gjør man det selv? (i så fall jeg eller mannen min?).

Hva har dere gjort? Hvem er faddere og hvem bærer barnet?

PS! Dette er bare en uformell avstemning, avgjørelsen tar vi selvsagt basert på andre kriterier. Vil bare høre hva dere synes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville bedt svigermor om å gjøre det jeg ;)

Tror at det å bære til dåp er aller mest stas for bestemødrene, og det er jo en fin gest til svigermor som ofte føler seg litt på sidelinja i forhold til mormoren.

Skrevet

Sist bar mannen min sønnen sin til dåpen.

Denne gangen skal jeg bære min datter til dåpen.

Skrevet

Faren til mine to eldste bar barna til dåpen.

Denne gangen tror jeg at jeg vil gjøre det selv.

Faddere er venner, søsken, fettere, kusiner og tanter.

Skrevet

Jeg tenkte at en av fadderne skulle få det ærefulle oppdraget :)

Skrevet

Våre barn ble begge båret av far. Forøvrig er det hyggelig at mormor og farmor får det ærefulle oppdraget.

Skrevet

I vår familie er det en som bærer, og så har vi faddere i tillegg.

Foreldrene er jo foreldre, de trenger ikke slike oppgaver er min mening.

Jeg ble båret av farmor, og hadde pappas eldste søster og min onkel som faddere (de var gift).

Søsteren min ble båret av mammas tante, og hadde et tante/onkel-sett som faddere, og et vennepar av mamma og pappa.

Den yngste søsteren min ble båret av mammas bestevenninne som også var med på fødselen. Jeg og en tante + et vennepar var faddere.

Mamma og pappa har ikke båret noen selv

Gjest prestekrage
Skrevet

Hos oss ble vesla båret av sin onkel (fars bror), i tillegg var den andre onkelen (fars bror), tante (min søster) og "utenomfamilie"fadder (min beste venninne) med...

Skrevet

Hos oss ble det en av fadderne som bar barnet. Tante til barnet var fadder alle tre gangene og var også henne som bar barnet alle gangene.

Skrevet

Min mor sa at det var vanlig at farmor bærte jentene, mens mormor bærte guttene.

Vår datter ble bært av pappaen sin. Vår eldste sønn ble bært av min mor. Jeg måtte bare la henne gjøre det fordi hun fikk meg til å føle meg slem som ikke lot henne få bære datteren vår. Og vår yngste sønn ble bært av sin stebestefar.

Skrevet

Mine svigerforeldre har totalt 6 barnebarn, mens mine foreldre bare har ett. Da hun skulle døpes, var min mor fadder (sammen med sambos bror), så vi ba min far om å bære henne til dåpen. Sånn sett fikk liksom begge mine foreldre en "rolle" for sitt eneste barnebarn.

Skrevet

Vi har en tenåring i huset. Tenåringen var ikke gammel nok til å være fadder. Dermed var det liksom bare han som ikke fikk gjøre noe siden resten av familien var alle fadre. Derfor lot vi ham bære.

Skrevet

Hos oss skulle den ene fadderen gjøre det, men så ble det ikke sånn, og da bar jeg selv. Både inn i kirken og til selve dåpen. En annen fadder tok av luen og far bar ned etterpå.

Tror slike ting er personlige og det er vanskelig å si. Noen opererer jo fortsatt med at det er gudmor som bærer til dåpen - dvs den fadderen som har den mest spesielle plassen i barnets liv (gudmor har vi formelt ikke hatt i Norge siden reformsjonen).

Skrevet
Sist bar mannen min sønnen sin til dåpen.

Denne gangen skal jeg bære min datter til dåpen.

Her også. Sist gang bar mannen min vår jente til dåpen. Når barnet jeg bærer nå døpes skal jeg bære h*n.

Skrevet

Min far har båret begge mine til dåpen. Min mor var med på begge fødslene, så da fikk min far bære.

Skrevet

Min gudmor var mors beste venninne, og faddere var venner av foreldrene min samt et par søskenbarn av meg. Trodde det var mest vanlig at andre enn familien bar barnet til dåpen og var faddere. Har bare opplevd en gang at man valgte besteforeldre som gudmor og da var det venner som var faddere. Har dette endret seg de siste årene eller er det bare i min slekt at vi har andre tradisjoner?

Skrevet

på www.skikkogbruk.no står det hvordan man etter skikk og bruk kan gjøre det, så er det jo opp til en selv og betemme hvordan man gjør det i praksis;-)

Morsomt å lese litt der ihvertfall, noe er helt klart på tide og fornye....

Skrevet

Da har vi bedt svigerinnen min om å bære barnet vårt til dåpen. De bor jo langt unna oss, så da er det jo hyggelig at hun får det ærefulle oppdraget, siden hun ikke får se jenta vår på jevnlig basis. Hun har 3 unger selv, og er ikke skuggeredd, så hun tåler nok at ungen min slår seg vrang og hyler som bare det :ler:

Skrevet

Vi bar ungene våre til dåpen selv. Jeg bar no 1 og mannen bar no 2 til dåpen. Som faddere valgte vi et nært vennepar + min mor og hans far første gangen og min mor og hans stemor andre gangen.

Gjest Tweetypie
Skrevet
Vi bar ungene våre til dåpen selv. Jeg bar no 1 og mannen bar no 2 til dåpen. Som faddere valgte vi et nært vennepar + min mor og hans far første gangen og min mor og hans stemor andre gangen.

Dette var meg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...