Gå til innhold

Hva gjør dere med barnetrygden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere bruker barnetrygden. Jeg har hørt om folk som setter det inn på en konto til ungen, som vil få pengene som voksen (eks. som studielån, kapital til leilighet osv.) Hva gjør du (og evnt. hvorfor?).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke stemme siden jeg ikke er registrert, men min stemme hadde gått til at de går inn i husholdningspengene. Uten barnetrygden har vi det ikke direkte trangt, men de ekstra kronene gjør at kontoen ikke er i minus når neste lønn kommer...

Skrevet

Vi setter alt inn på en konto til ungene.

Dvs at de vil ha en god startkapital den dagen de evt skal studere og kjøpe egen bolig

Skrevet

De kommer til å gå inn i husholdningen de første årene hvertfall. Prioriterer heller at jeg skal jobbe 50%

Skrevet
Vi setter alt inn på en konto til ungene.

Dvs at de vil ha en god startkapital den dagen de evt skal studere og kjøpe egen bolig

Husk å ikke ha de i barna navn. (Pga. overormynderi og vansker med studielån o.l. senere.)

Her går barnetrygden inn i husholdningen, men får vi bedre råd vil vi gjerne spare litt.

Skrevet

Noe av det går inn på en konto til barnet (står i mitt navn) til f.eks. oppkjøring, startkapital eller andri ting som det eventuelt kan brukes til.

Jeg har bestemt at barnet ikke skal få vite om disse pengene før fylte 17- 18 år.

Skrevet

Stemte alternativ 3, men de går delvis inn i husholdningen og delvis inn på egen konto (i mitt navn).

Skrevet

Vi har barnas trygghetskonto på posten, dvs at de går rett inn på en konto i mitt navn. Disse skal holdes av til ting til barnet, fx litt store ting som trengs underveis, alt fra oppussing av barnerom eller ny sykkel den dagend et kommer så langt. Noe er tatt ut underveis til husholdningen, men sparing til studier etc er det ikke foreløpig, men i hovedsak til barnets bruk.

Skrevet

Nå har vi så trang økonomi at de går inn i husholdningspengene. Senere kommer vi til å spare dem.

Skrevet (endret)

vi skal sette de inn på egen konto for å spare de til ting han trenger, som når vi må pusse opp barnerommet eller kjøpe nye møbler.

Endret av liv
Skrevet
Vi har barnas trygghetskonto på posten, dvs at de går rett inn på en konto i mitt navn. Disse skal holdes av til ting til barnet, fx litt store ting som trengs underveis, alt fra oppussing av barnerom eller ny sykkel den dagend et kommer så langt. Noe er tatt ut underveis til husholdningen, men sparing til studier etc er det ikke foreløpig, men i hovedsak til barnets bruk.

Vi også gjør det sånn. Dvs. de går til henne, men til større innkjøp. Deilig å kunne gå og kjøpe den dressen, de støvlettene og det utstyret som er best for henne uten å bekymre seg så mye for pris. Dvs. vi har ikke Postens Trygghetskonto da, men ellers samme.

Snart er vi i gang med ny seng, og da skal vi kjøpe en drømmeseng og ikke en som styres av økonomien i øyeblikket. Gleder meg!

Skrevet

Det lureste skatte/avgiftsmessig er å spare opp pengene på konto i eget navn. Så doserer man ut pengene på månedlig basis under studietida og gir barnet som betingelse at pengene skal settes på BSU. Det er faktisk fritatt fra gaveavgift å gi månedlige tilskudd til barna.

Skrevet

Før da barna var mindre, gikk barnetrygden rett inn i husholdningsbudsjettet. I dag går de inn på en sparekonto som er ment til reiser. Vi sparer til barna hver måned, men det er rett fra min konto til deres.

Skrevet

Fram til tøtta var 4 år måtte vi bruke barnetryden inn i budsjettet, til mat etc - men nå har vi litt romsligere økonomi og siden hun var 4 år (blir 9 til helga) har pengene gått inn på Labb og Line-kontoen hennes. Hvis hun trenger ny sykkel, el andre litt store utgifter bruker vi av de pengene. Men stort sett så står pengene der og "gresser"... (ja for man får jo så himla stor rente på slike konti :roll:)

Skrevet

Vi har også barnas trygghetskonto, og lar barnetrygden på våre to (snart tre) gå inn der, dette har vi gjort lenge. Vi bruker av disse penggene bar når vi er helt nødt. Det begynner faktisk å bli en del penger. Brukte en del av de i fjor, da vi skulle på sydenferie, og synes det er greit å bruke pengene til slikt. Nå skal eldstejenta snart få seg nytt rom, og da er planen at en del av de kostnadene vil bli dekket derfra.

Når det er sagt så lurer jeg litt på hva vi skal bruke pengene til etter hvert (høres kanskje ut som et luxusproblem), men jeg synes ikke pengene skal tilfalle ungene når de blir myndige. Jeg mener at det ikke er deres penger. Og jeg synes heller ikke det er vi foreldre som skal spare opp et kjempebeløp gjennom atten år på hver av barna, og som de skal kunne disponere etter dette. Det vil være å sy puter under armene på ungene, mener jeg. Den dagen de skal studere, får de pent klare seg med studielån, og forøvrig forsøke å forsørge seg selv.

Det mest riktige blir kanskje at (deler av) barnetrygden etter hvert blir brukt til barnas ukepenger/månedslønn/lommepenger. På den måten kan de selv velge om de vil spare og lære seg å spare penger. (Mer riktig enn at foreldrene sparer for ungene sine)

Barnetrygden er vel ca 1000 kr per måned, dvs 12 000 i året. Multiplisert med 18 (år) blir dette et anseelig beløp (216 000) pluss renter.

Ser for meg familiefaren som har spinket og spart barnetrygden gjennom atten år til poden, og opplever at gutten svir av hele summen på bil, øl og damer...Bortkastet. :frustrert:

Skrevet

Vi ønsker å spare barnetrygden til barnet vår (når det bare blir født altså), men vil ha kriterier for hva pengene kan brukes til. Jeg tror ikke det er riktig å gi 200' til en 18åring med beskjed om at "dette er dine penger", ikke alle i den alderen er fornuftig nok til å ta en god avgjørelse. (Og mange har også høyt forbruk). Dersom pengene kan komme godt med i boligkjøp er det en god hjelp for dem å komme innenfor i boligmarkedet.

Ser samtidig at dersom det blir trangt økonomisk vil vi nok ta pengene inn i husholdningen istedenfor, men i utgangspunktet ønsker vi å spare dem.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn enda, men har bestemt meg for at vi skal spare pengene i fond til barna våre...

Disse pengene SKAL senere brukes til bolig..

Skrevet

Vi skal spare mesteparten av de frem til vi kan opprette BSU. Deretter går max-sum inn på BSU hvert år til barnetrygden er "brukt opp". Så får h*n det som en startkapital til bolig.

Skrevet

Noe går inn i husholdningen - og noe spares til "felles" glede - som ferie - evt. brukes på turer med skole/lag el.

Gjest gurimalla ii
Skrevet
Nå har ikke jeg barn enda, men har bestemt meg for at vi skal spare pengene i fond til barna våre...

Disse pengene SKAL senere brukes til bolig..

Dette er det samme som vi gjør. Samboeren min fikk hjelp til å kjøpe bolig da han flyttet hjemmefra, det er det beste som har skjedd med vår økonomi. Jeg vil gjerne gjøre det samme for våre barn og pga svigerforeldres smarte investering har vi råd til det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...