Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132971 Hvorfor er det så få norsk-pakistanere som tar kontakt med politiet for å bistå denne etterforskningen? Sier dette faktisk noe om at miljøet rundt familien har et i norske øyne kvinnefientlig syn, der man støtter familiens mannlige overhode og hans gjerninger, eller er dette bare en vanlig sunn skepsis til politiet, at man ikke vil bli innblandet. Eller... Hva mener du?
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg vet ikke, men har fått med meg at adovkaten deres hevder at det er det norske helsevesenets skyld at disse drapene ble begått, så menneskene rundt drapsmannen mener kanskje at han ikke er den som skal straffes for det?
BMD Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 [...] så menneskene rundt drapsmannen mener kanskje at han ikke er den som skal straffes for det? ← Og dermed er de godt kvalifisert til OL i ansvarsfraskrivelse. Selv om det offentlige skulle ha feilet (tvangsinnleggelse er forøvrig en ganske så het potet), så fritar det ingen enkeltmennesker for deres personlige ansvar.
Gjest snikkelora Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Men i en sånn sak så vil jeg tro at de fleste vil holde kjeft. Det er jo tabu med psykisk syke.. pluss drap dobbelt tabu.. og det var 3 3 dreote og da er det dobble dobblet dobbel tabu.. Nei, jeg gir opp! Poenget er at hadde noen i min famile opplevd noe sånn tror jeg ikke jeg hadde vist hva jeg skulle gjøre eller si. Og da hadde jeg i alle fall ikke snakka med snuten
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Og da hadde jeg i alle fall ikke snakka med snuten ← Hvorfor ikke? Politiet er til for å hjelpe. Er vel kun den som har noe å skjule som ikke vil snakke med dem? Man straffer ikke politiet ved at man ikke snakker med dem, man straffer seg selv.
Gjest snikkelora Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 Hvorfor ikke? Politiet er til for å hjelpe. ← Nåja, er ikke så naiv jeg da.. men meg om det
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Nåja, er ikke så naiv jeg da.. men meg om det ← Eller kanskje det er akkurat det du er? Naiv og påvirket av amerikansk film?
Gjest Eir Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Hvorfor ikke? Politiet er til for å hjelpe. Er vel kun den som har noe å skjule som ikke vil snakke med dem? Man straffer ikke politiet ved at man ikke snakker med dem, man straffer seg selv. ← Jeg ser egentlig ingen grunn til å ta kontakt med politiet, med mindre man har opplysninger som vedkommer saken. Og dette er da en nokså åpenbar sak, egentlig, så det er kanskje ikke så mange som har så mye å tilføye. Og strengt tatt vil jeg se det som ett større problem at politiet blir nedrent av folk som kommer med masse uvesentlig dill, noe som ofte skjer det også.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 (...) Og strengt tatt vil jeg se det som ett større problem at politiet blir nedrent av folk som kommer med masse uvesentlig dill, noe som ofte skjer det også. ← Men det er helt opp til politiet å vurdere - ikke DEG! Det du mener er uvesentlig, kan være en viktig brikke i en etterforskning.
Gjest Eir Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 Men det er helt opp til politiet å vurdere - ikke DEG! Det du mener er uvesentlig, kan være en viktig brikke i en etterforskning. ← Det er ikke nødvendig at alle som har ett perifert forhold til offer/drapsmann skal kontakte politiet og legge ut om alt de vet om vedkommende, da dette ville tatt mange tusen timer, uten at man fikk noen etterforskningsmessig gevinst for det. Dermed vil det alltid være en viss grad av siling av informasjon hos hver enkelt, før de evt kontakter politiet, og dette ser jeg ingen grunn til å endre på. Det som er aktuelt å kontakte politiet med er ting som feks at man har sett de aktuelle personene i det tidsrommet drapet kan ha skjedd, at man kjenner til detaljer vedrørende det personlige forholdet mellom personene osv. Mens for eksempel er det unødvendig av meg å ringe politiet å fortelle at jeg pleide å handle på butikken avdøde jobbet i, dersom det er den eneste opplysningen jeg har å komme med.
Gjest annen gjest Skrevet 5. oktober 2006 #12 Skrevet 5. oktober 2006 Det er ikke nødvendig at alle som har ett perifert forhold til offer/drapsmann skal kontakte politiet og legge ut om alt de vet om vedkommende, da dette ville tatt mange tusen timer, uten at man fikk noen etterforskningsmessig gevinst for det. Dermed vil det alltid være en viss grad av siling av informasjon hos hver enkelt, før de evt kontakter politiet, og dette ser jeg ingen grunn til å endre på. Det som er aktuelt å kontakte politiet med er ting som feks at man har sett de aktuelle personene i det tidsrommet drapet kan ha skjedd, at man kjenner til detaljer vedrørende det personlige forholdet mellom personene osv. Mens for eksempel er det unødvendig av meg å ringe politiet å fortelle at jeg pleide å handle på butikken avdøde jobbet i, dersom det er den eneste opplysningen jeg har å komme med. ← Dette bestemmer politiet.
Gjest femme Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Tja, jeg tenker at de fleste ikke har kommet med opplysninger politiet fordi politiet ikke har kontaktet dem. Om politiet har fått få tips fra norsk-pakistanere som kjente de så kan: a) familien har hatt lite kontakt med andre norsk-pakistanere b) norsk-pakistanere har ikke fått inntrykk av hva og hvilken og hvem politiet vil ha kontakt med c) norsk-pakistanere har en kultur hvor det er vanlig å ikke blande seg borti andre familers tragedier Vi vet jo ikke hvorfor de ble drept, og det vet sikkert ikke politiet heller enda. Det er jo det etterforkning går ut på. Har poitiet fått inn for få opplysninger, så bør politiet finne ut hvorfor de har fått så sårlig tilbakemeldinger. Har de vært utydelige? Har de for dårlig kontakt? etc Selvfølgelig bør alle som vet noe de vet er vitkig ta uoppfordret kontakt med politiet, men av og til kan dette være vanskelig å vite for den vanlige mann og kvinne. Er politiet avhengig av bred informasjon, er det deres ansvar å gå ut for å hente inn den. Det er videre teit å spekulere hva som har skjedd i denne saken, for det vet vi faktisk altfor lite til.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #14 Skrevet 5. oktober 2006 Men det er helt opp til politiet å vurdere - ikke DEG! Det du mener er uvesentlig, kan være en viktig brikke i en etterforskning. ← Det er lett å være snusfornuftig i teorien, men ærlig talt tror jeg de færreste av oss ville ha "forstyrret" politiet med opplysninger som vi selv ikke anser som annet enn hverdagslig. (Selv om det er opp til politiet å vurdere. )
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #15 Skrevet 5. oktober 2006 Det er lett å være snusfornuftig i teorien, men ærlig talt tror jeg de færreste av oss ville ha "forstyrret" politiet med opplysninger som vi selv ikke anser som annet enn hverdagslig. (Selv om det er opp til politiet å vurdere. ) ← Ja, særlig siden politiet går så aktivt ut og ber om tips, da er det ihvertfall dumt å bry dem
Gjest *tiril* Skrevet 5. oktober 2006 #16 Skrevet 5. oktober 2006 Det er lett å dømme, eller hva trådstarter? Synd at så mange skal anta en stilling uten noe som helst grunnlag. Ikke rart det er diskriminering og misslykked integrering.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #17 Skrevet 5. oktober 2006 Ja, særlig siden politiet går så aktivt ut og ber om tips, da er det ihvertfall dumt å bry dem ← At man kjenner personen betyr ikke nødvendigvis at man føler at man har noen tips å bidra med. Jeg har vært borti tilfeller der det har vært mange vitner til en ulykke, og nesten ingen melder seg til politiet fordi de ikke tror de har mer å bidra med. ("det er sikkert noen andre som forteller det") Virkeligheten fungerer ikke alltid som teorien. De fleste vil sikkert si at de selvfølgelig ville ha hjulpet noen som skader seg, men de færreste gjør det faktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå