Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Vi pusser opp for tiden, men deler ikke den gjense caffelattesmaken, og har derfor valgt helt andre farger. Men folk klarer ikke å la oss velge farger i fred. "Alle" vil ha oss til å velge (de samme) hvitnyansene som de selv har. Hvis vi spør om råd, hører vi selvsagt på hva de har å si, men når vi alt har bestemt oss (og vi deler smaken) og alt står der med malingen g kosten, og folk forsøker å overtale oss til å forandre mening....da blir jeg litt snurt. Er dette vanlig, er jeg bare overømfindlig, eller er de som er uhøflige???
Ciara Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg synes det høres uhøflig ut. Alle har ikke lik stil, og takk og pris for det. Ville da vært kjedelig om alle hjem her i verden hadde hatt hvite vegger. Det er utrolig mye stilig man kan gjøre med andre farger. Men kanskje disse menneskene er for opphengt i moten nå, og ikke forstår at andre satser på en egen stil?
Gjest Gjesta Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Høres jo litt spesielt ut ja... Men de mener det nok vel. Kanskje de tror dere ikke har fått med dere at ALLE vegger nå for tiden SKAL være krem (og da må vi stave det creme ), Caffe Latte, hvit i ulike nyanser osv? Om en stund blir det inn med andre farger igjen, og da er du pluttselig innovativ
Daria Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Synes det høres uhøflig ut ja. Tror som Ciara at enkelte er litt for opptatt av hva som er in og ikke helt skjønner at andre kan og vil ta egne valg på tvers av moten.
Eliza Doalot Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Det høres jo ganske frekt ut, ja! MEN, når det er sagt; Hvis du hadde spurt meg hva jeg mente om din nymalte knall rosa stue, så KAN det hende jeg på en pen måte hadde gitt uttrykk for at jeg foretrakk min antikkhvite. Og hvis du spurte tilsvarende før du malte, så KUNNE det hende jeg prøvde å ymte frampå at en mer nøytral farge kanskje er tingen...
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg synes det er uhøflig å fortsette å blande seg inn. Når man har sett at folk har bestemt seg er det vel greit å la dem gjøre det som de vil? Men det er noen mennesker som ikke skiller helt mellom hva som er gode råd og hva som blir unødvendig og uhøflig. Jeg har ei tidligere venninne som uoppfordret stadig i lang tid gjentok at hun ikke syntes en jeg hadde vært sammen med var særlig kjekk, f eks. Hun hadde bare sett et dårlig bilde av han, aldri i virkeligheten. Hva er vitsen, liksom?
tommeline Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 Syns også det er uhøflig å dirve å kritisere fargevalg etc etter at dere har bestemt dere! En ting er at dere får det som forslag når dere spør, det trenger dere jo ikke ta hensyn til heller. Syns man andre har fått det helt forferdelig etter oppussing, får man heller la være å kommentere noe særlig.
Imax Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Folk sier det utroligste om det utrolige, er min erfaring. Kompisen til mannen min kom til oss (vi bor i leilighet som var ny i 2000) og spurte om når vi skulle pusse opp Og det er ikke gammelt og slitt her (og vi har heller ikke snakket om det). Og da vi hadde tapetsert et rom, lurte han på hvorfor vi ikke bare hadde malt veggen sånn som de har gjort. Noen tror virkelig at de vet best. Smaken er jo som baken!
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 Det høres jo ganske frekt ut, ja! MEN, når det er sagt; Hvis du hadde spurt meg hva jeg mente om din nymalte knall rosa stue, så KAN det hende jeg på en pen måte hadde gitt uttrykk for at jeg foretrakk min antikkhvite. Og hvis du spurte tilsvarende før du malte, så KUNNE det hende jeg prøvde å ymte frampå at en mer nøytral farge kanskje er tingen... ← Helt enig. Men spør de ikke, og står klare med malingspannet ville jeg ikke blandet meg. Det er deres valg!
onyx Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 Ja, det er ganske uhøflig å kritisere andres smak i innredning og samtidig prøve å prakke på dem sin egen! Men det kan jo være lurt innimellom når noen prøver å gi gode råd å faktisk vurdere disse før man går i forsvarsposisjon. Å bruke farger er fint det, men veldig mange bruker de helt feil og med ganske grelle resultater. I slike tilfeller synes jeg at man bør få lov å gi råd før fargen havner på veggen... Og nei, jeg mener ikke at alle skal male hvitt!
Daria Skrevet 4. oktober 2006 #11 Skrevet 4. oktober 2006 Men hvem avgjør hva som er feil bruk av en farge? Hvis de som faktisk skal bo der ønsker å ha det sånn, må det da være opp til dem?
Ciara Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 Enig med Daria. Vi har et vennepar som har helt forferdelige farger i huset sitt, det kræsjer helt med vår smak. Men dette venneparet har pusset opp nylig, er veldig fornøyde og sier de trives så godt med disse fargene. Det er jo det som er viktig? Og meg plager det jo ikke, man klarer jo fint å se på farger når man møtes i blant selv om man ikke ville valgt de samme fargene selv. Smak og behag kan ikke diskuteres, er det noe som heter
Gjest Chantal Skrevet 4. oktober 2006 #13 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg er veldig glad i hvite vegger. Kameraten min er glad i knall gule vegger. Jeg prøver jo ikke å prakke på han en annen farge fordi jeg syns "min" farge er finest. Ja, syns det er litt uhøfflig jeg.
Gjest synseren Skrevet 4. oktober 2006 #14 Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Ja, det er ganske uhøflig å kritisere andres smak i innredning og samtidig prøve å prakke på dem sin egen! Men det kan jo være lurt innimellom når noen prøver å gi gode råd å faktisk vurdere disse før man går i forsvarsposisjon. Å bruke farger er fint det, men veldig mange bruker de helt feil og med ganske grelle resultater. I slike tilfeller synes jeg at man bør få lov å gi råd før fargen havner på veggen... Og nei, jeg mener ikke at alle skal male hvitt! ← Det er jo de som bor der som skal trives, ikke du! Kanskje de synes fargene de har valgt er fine og ikke grelle? Ellers så vil jeg ha siste ordet i hvordan mitt hjem skal se ut! Endret 4. oktober 2006 av synseren
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #15 Skrevet 4. oktober 2006 Da virker det som om dere er enige med meg. Så neste gang det skjer, kommer jeg til å si fra om at jeg synes de kan spare seg kommentarene sine. Og virker ikke det (den ene har ofte hakk i plata), aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Be henne gå om hun vantrives så hos oss slik som vi vil ha det?
Ciara Skrevet 4. oktober 2006 #16 Skrevet 4. oktober 2006 Bare si fra til dem, du. Du behøver kanskje ikke være så krass, de tror jo at de hjelper deg Er de oppegående og høflig så burde de ta meldinga hvis du sier at dere har valgt farger som passer dere, basta.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #17 Skrevet 5. oktober 2006 Det er jo de som bor der som skal trives, ikke du! Kanskje de synes fargene de har valgt er fine og ikke grelle? Ellers så vil jeg ha siste ordet i hvordan mitt hjem skal se ut! ← Veldig irriterende med "velmente råd" selv om en helt klart har bestemt seg! Kjøpte for 7 år siden et hus/ oppussingsprosjekt fra midten av 50-tallt. "Alle" hadde meninger og synset om løsninger og farger. Det var jo artig at de var så engasjert, og vi var spente på resultatet selv. Problemet var de som stadig lurte på hvorfor vi ".. heller ikke gjør det sånn. For slik har vi gjort det, å det er sååå bra!" Saken var at vi ikke kunne fordra det de hadde valgt, å måtte finne diplomatiske uttrykk for at "..det ikke er helt oss..", eller at ".. vi ønsker å beholde den enkle og litt spartanske stilen på listverket" osv. Er vedig glad for at vi nå IKKE sitter med vinrøde eller kornblå huntonittplater på veggene, listverk beregnet på herskapshus, erstattet dører med buer osv. Men det var tøft for samo da jeg EKPLODERTE etter at fedrene våre hadde komentert "én gang for mye". Begge gjentok daglig de samme vitsene om farger de måte male ol. De ble veldig stille da jeg med utestmmen fortalte at vi synes fargene var flotte. Og jeg lurte på hva som gjorde at de hele tiden måtte kommentere vårt hus-og ".. vi kommenterer aldri deres hus å hjem, å det kan jo hende det er for at vi ikke liker og mener det er stygt!?"
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #18 Skrevet 5. oktober 2006 Ja, det er ekstra irriterende med slekt som blander seg inn. Venner sier kanskje "det er ikke min stil, men hvis dere liker det: flott!". EEller sier ingenting hvis de ikke blir spurt. Familie mener visst de har rett til å blande seg. Særlig svigerfamilien. Selv om mannen har plukket ut fargene de reagerer mest på. Det var en slik episode som fikk meg til å starte denne tråden, ikke bare kommenterte de det hele tiden mens de var på besøk, men de ringte jaggu for å forsøke å overtale oss til å male alt hvitt etter at de hadde kommet seg hjem i tillegg. Jeg har aldri kommentert hvor stygg jeg synes leilighetene deres er. Rett og slett fordi smaken er forskjellig og det er ikke min sak å legge meg oppi hvordan de har det hjemme. Men jeg er ganske så irritert etter de siste svigerprøvelsene, så kommer de dragende med samme tema en gang til, vet jeg ikke om jeg klarer å beherske meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå