Gå til innhold

Omvei til lærerutdanning

Shabana

Anbefalte innlegg

Noen som vil bli lærer som ikke tar lærerutdanning og som vet hvordan det kan gjøres?

Jeg har 1,5 år igjen før jeg har en bachelor i Teologi og Kristendom. Innenfor den bacheloren har jeg tatt 7 historiefag pluss at jeg skal ta engelsk etter det igjen. Jeg vet at jeg må ta pedagogikk, men det ordner seg :)

Noen som vet om dette høres greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si at jeg har veldig peiling, men sånn jeg har forstått det, må du ha 60 stuidepoeng, dvs ett år, i hvert fag du skal være lærer i, i tillegg til pedagogikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg vel klare meg...

Skal til studierådgiver, men kunne like så godt høre her også. Har jo tross alt fått mange gode svar fra brukerne her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPU etter den graden vil jo være det naturlige. Du trenger minimum en bachelorgrad skal du ta PPU (alderserfaring kan veie opp, og som lærer for yrkesfag er det andre krav). PPU retter seg først og fremst mot lærere som skal ut i ungdomsskolen eller videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo bra at jeg sikter inn på ungdomskole eller videregående da :)

Når jeg skal søke på PPU kommer jeg til å være minimum 25 år. Kommer an på om jeg kommer til å studere 100% fremover eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet er at du er nødt for å ha 60 sp i et skole fag og 60 sp i et skolerelatert fag. Resten + at du har pedagogikk trodde jeg var opp til deg selv. Du blir vel faglærer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PPU etter den graden vil jo være det naturlige. Du trenger minimum en bachelorgrad skal du ta PPU

Du trenger ikke nødvendigvis en hel bachelorgrad; hvis man skal ta PPU ved universitetet er minimumskravet 180 studiepoeng (60 vekttall) hvorav minst 60 studiepoeng må være relevante for et av de fagdidaktiske fagene. Dog vil søkere med flere studiepoeng (og 60 sp i to forskjellige fag) gå foran, så det er lurt å ha litt mer enn minimumskravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Da burde 80 i et fag, 70 i et annet fag og 60 i det tredje faget være en god ting :)

Tusen hjertelig takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta "vanlig" (altså ikke yrkesfaglig) PPU kan du maksimalt ta to fagdidaktiske fag (det går an å ta bare ett også, men de aller fleste tar to). Hvis du har nok studiepoeng til undervisningskompetanse i tre eller flere fag kan det vel gjøre deg litt mer fleksibel mhp. jobb senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...