Gå til innhold

Hus på tvangssalg

Gjest Smarties - ikke innlogget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært borti tvangssalg på hus? Hva kan gå galt, hva må man passe ekstra på, osv.. Alle erfaringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om et hus går på tvangssalg eller ikke gjelder akkurat de samme regler etc. som ved vanlig salg.

Bare pass på at det ikke står i noen dokumenter at huset går på tvangssalg. Kjøpere vil da prøve seg med lavere pris, og det er ingen fordel for selger. Ei heller for banken, hvis det er den som har bedt om tvangssalg.

Jeg har(uforskyldt !) vært gjennom det, og det fungerte som et helt vanlig hussalg.

Skrevet

Jeg har ikke noe greie på det selv, men husker at jeg leste noen artikler i Aftenposten om det for en stund siden. Fant de til deg

her

og

her

Skrevet

Nei, et tvangssalg er ikke som vanlige salg av bolig..

Når et hus går på tvangssalg er det namsmannen/tingretten som står som selger, ikke huseier. Og alle interessenter skal opplyses om at dette er et tvangssalg. Det er egne budskjemaer - og budfristen skal settes til 6 uker - rett og slett fordi retten skal, etter budrunde er gjennomført, bestemme hvilket av budene som skal stadfestes.

Boligen skal markedsføres på vanlig måte, og visning og budrunde gjennomføres som normalt. Men du må være klar over at du er budet av budet ditt lenge. Dvs du får beskjed av megler etter budrunden om det er ditt bud som er høyest - og de sender normalt bare ett bud over til tingretten.

Når budet er stadfestet blir du rett og slett dømt til å kjøpe.. ihht budet du har gitt, selvfølgelig. Du overtar da boligen ihht avhendingsloven, men husk at selv om du har mulighet til å klage på boligens stand i 5 år etter overtagelse, så er det ikke eierskifteforsikring på disse boligene, og tidligere eier er ofte insolvent, så det er ingen penger å hente på å klage..

hmm... tror det summerer opp det du bør være obs på jeg. Omstendighetene virker prisdempende, så du kan gjøre virkelig gode kjøp altså!

Skrevet

jeg er gjesten over, og ser at jeg har henvist til feil lov..

du overtar boligen ihht tvangsfullbyrdelsesloven, ikke ihht avhendingsloven..

Skrevet
Nei, et tvangssalg er ikke som vanlige salg av bolig..

Når et hus går på tvangssalg er det namsmannen/tingretten som står som selger, ikke huseier. Og alle interessenter skal opplyses om at dette er et tvangssalg. Det er egne budskjemaer - og budfristen skal settes til 6 uker - rett og slett fordi retten skal, etter budrunde er gjennomført, bestemme hvilket av budene som skal stadfestes.

Boligen skal markedsføres på vanlig måte, og visning og budrunde gjennomføres som normalt. Men du må være klar over at du er budet av budet ditt lenge. Dvs du får beskjed av megler etter budrunden om det er ditt bud som er høyest - og de sender normalt bare ett bud over til tingretten.

Når budet er stadfestet blir du rett og slett dømt til å kjøpe.. ihht budet du har gitt, selvfølgelig. Du overtar da boligen ihht avhendingsloven, men husk at selv om du har mulighet til å klage på boligens stand i 5 år etter overtagelse, så er det ikke eierskifteforsikring på disse boligene, og tidligere eier er ofte insolvent, så det er ingen penger å hente på å klage..

hmm... tror det summerer opp det du bør være obs på jeg. Omstendighetene virker prisdempende, så du kan gjøre virkelig gode kjøp altså!

Men det starter ikke nødvendigvis med dette!

Jeg har vært gjennom at huset gikk på tvangssalg. Det som skjedde da var at BANKEN sto for megler etc, og gjennomførte takst samt visning. Det ble poengtert at det IKKE var nødvendig eller ønskelig at det ble opplyst at huset gikk på tvangssalg. Det var også en helt normal budrunde.

Men - dersom det ikke hadde lyktes å få ordnet salget i en slik "vanlig" runde, så hadde saken havnet i namsretten. Og da stemmer sikkert det gjest har skrevet med hvordan det hele forløper.

Skrevet

Da har regine gjort det alle i en slik situasjon bør gjøre - samarbeidet med banken og vært med på en frivillig løsning. Det er ikke et tvangssalg, regine! (farlig nærme, ja - men ikke tvangssalg!! Jeg jobber med dette til daglig, og det er sånne frivillige løsninger vi forsøker å få til - men det lar seg ikke alltid gjøre..)

Skrevet

Kjenner noen som la inn bud på et hus som var på tvangssalg. De ble opplyst om at de måtte ta kostnaden med å kaste ut beboerne selv (dersom de ikke flyttet frivillig) og at det samme gjaldt utvask, opprydning osv. I tillegg kan det være vanskelig å overta et slikt hus, særlig dersom de som må flytte har et godt forhold til naboer, eventuell nærboende familie osv. Mine venner trakk seg etter visning da de ble oppsøkt av nære slektninger av beboerne som lovet dem "et h...vete" om ikke de lot være å kjøpe...

Skrevet

blir du ikke også ansvarlig for skjulte feil og mangler tro?? Husker ikke, men fra hvem skulle du liksom kreve erstatning?

Skrevet

Tusen takk for svar :) I dette tilfellet er det namsretten som står som "selger" av huset. Huset blir ikke vasket ut, det sto i annonsen. Det så veldig fint ut på visningen (men det trenger jo ikke bety at det alltid ser fint ut.. ;) ).

I prospektet står det at "Det er viktig å merke seg at det ikke opprettes kjøpekontrakt. Det er det stadfestede budet som utgjør kontraktsdokumentet." Hva betyr det?

Det står også "Når Namsretten har stadfestet budet har alle parter en måneds ankefrist på avgjørelsen. Anken kan som hovedregel ikke begrunnes med innvendinger som ikke har vært fremsatt overfor Namsretten før kjennelsen ble avsagt." Hva vil dette si med enklere ord. Kan tidligere eier anke, og risikere å bli sittende med huset?

Det siste jeg la merke til, var "Når kjøper har blitt eier, plikter saksøkte (tidligere eier) og hans husstand å fraflytte eiendommen. Flytter ikke saksøkte frivillig når kjøperen skal overta eiendommen, kan kjøper uten gebyr kreve utkastelse etter at kjøperen har innbetalt kjøpesummen." Så det å få dem ut vil vel ikke koste oss noe..? (Kun det å kvitte seg med evt. gjenstander de måtte sette igjen..)

De som bor der nå har visst ikke bodd der så lenge, så jeg er ikke så bekymret for det med naboene og sånn.

Skrevet
blir du ikke også ansvarlig for skjulte feil og mangler tro?? Husker ikke, men fra hvem skulle du liksom kreve erstatning?

Noen venner av meg kjøpte hus på tvangsalg. Dette var et ganske nytt hus. Ca tre år gammelt. Da de hadde bodd der kort tid kom problemene. Bla måtte huset jekkes opp+ mye mere. totalsummen kom på 500.000. selvfølgelig gikk de til salg. pengene hadde banken tatt. Forige huseier skyldte banken flere hundretusen i tillegg. retten dømte forige eier til å betale. Med hva da? Der var ingenting å hente. Antagelig sitter han til gjeld oppover ørene enda, mange år etterpå.

ikke fikk mine venner solgt huset igjen.

Skrevet

...men det kan løses ved eierskifteforsikring. Men jeg vet ikke om slik kan tegnes ved tvangssalg.

Skrevet

Bare vær obs på at de som flytter kan gjøre mye hærverk før de flytter.

De som hadde leiligheten vår før oss, kjøpte på tvangssalg. Da de overtok var absolutt alt eleketrisk utstyr, stikkkontakter og ledninger revet løst og knust, i tillegg var det slått hull i dører og vegger, en lettvegg stod bare reisverket igjen. Hele leiligheten var bokstavlig talt knust innvendig. Og alle flisene på badet var ødelagt og servantene knust, heldigvis hadde de ikke tenkt på å lage vannskade.

Alt dette hærverket sjedde etter at tvangssalget var gjennomført, vet ikke om de var dekket av noen forsikring, men det ble dyrt å få leiligheten beboelig.

Skrevet

Det står jo at man kan kreve prisavslag hvis det er "betydelige endringer og mangler" eller noe sånt.. At det skal være slik det fremstår under besiktigelsen.. (er vel visningen det da). Så jeg vil tro et slikt punkt gjelder i "hærverkstilfeller"..
Skrevet
Skrevet
Da har regine gjort det alle i en slik situasjon bør gjøre - samarbeidet med banken og vært med på en frivillig løsning. Det er ikke et tvangssalg, regine! (farlig nærme, ja - men ikke tvangssalg!! Jeg jobber med dette til daglig, og det er sånne frivillige løsninger vi forsøker å få til - men det lar seg ikke alltid gjøre..)

Du har helt rett :) - jeg og banken var enige om at banken la ut huset på "tvangssalg" (min x nektet å betale sin andel av lånet).

Men - banken sa til meg at det var et tvangssalg, og jeg måtte nærmest "sette meg på" visningsassistenten for at hun ikke skulle fortelle dette på visning. :forvirret: Heldigvis gikk det bra, huset ble solgt til litt over takst, så jeg satt iallfall ikke igjen med gjeld....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...