Gå til innhold

Mat til en som er syk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en syk mann i dag, har har kastet opp og ser rimelig elendig ut. Så da går middagsplanene jeg hadde i vasken. Men hva bør jeg lage til han? Han er såpass tynn og har så høy forbrenning at han blir vanligvis dårlig og slapp av å ikke få i seg mye nok og næringsrik nok mat. Føler det blir litt for slapt med loff og cola, som er det eneste jeg har lyst på når jeg er sånn syk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salte kjeks er egentlig det eneste jeg får i meg når jeg er kvalm. Til nøds en brødskalk... (Ikke akkurat det du lurte på, men... Min erfaring er at det er umulig å få i seg nok næringsrik mat når det står på som verst.) Det må ihvertfall ikke være mat med sterk smak/lukt.

Håper noen er uenig med meg, så vi kan få noen gode tips! :)

Skrevet

Næringsrik og lettfordøyelig kost når man er syk, og særlig ved mageonde: Avsilt havresuppe (med litt salt og sukker i) eller hjemmelaget kyllingkraft.

Kyllingkraft er også ypperlig ved forkjølelse og influensa, fordi det virker slimløsende (visstnok pga molekylstrukturen i kyllingkraften, når det blitt meg fortalt ;) ).

Gjest Gjest_Anita_*
Skrevet

Hvis jeg har influensa e.l så spiser jeg som regel tomatsuppe, og drikke sprite..

Skrevet

Når vi var syke som barn serverte mamma ofte pølser og spagetti, fordi det er lett å spise, smaker godt, men ikke er for sterkt på lukt/smak eller noe sånn. I alle fall fikk hun det greit i oss.

Men, om man fortsatt kaster opp er ikke egentlig pasta så innmari genialt. Mini-meg fikk i alle fall visstnok helt skrekken av å se makaroni som var kommet i retur, de hade VOKST en del... Ikke glad i makarino på lang tid etter det. Nå gjelder neppe den skrekken voksne menneker da, men det er nå så... pasta vokser, uansett. Men det er lett å svelge da, det er det.

Skrevet

Takk for innspill alle sammen. Mannen som var fryktelig syk før i dag var ikke så syk lengre så de ble den planlagte middagen istedetfor. Jeg får sikkert brukt forslagene utover høsten alikevel, høsten er spysjuk-sesong... æsj.

Men, om man fortsatt kaster opp er ikke egentlig pasta så innmari genialt. Mini-meg fikk i alle fall visstnok helt skrekken av å se makaroni som var kommet i retur, de hade VOKST en del... Ikke glad i makarino på lang tid etter det. Nå gjelder neppe den skrekken voksne menneker da, men det er nå så... pasta vokser, uansett. Men det er lett å svelge da, det er det.

Hehe, holdt meg unna gryterett med kjøttdeig og ris av samme grunn i mange år jeg. Generelt mat som er lett identifiserbar i retur er best å ligg unna. Mais for eksempel. Ushj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...