Gå til innhold

Er Tegnspråk viktig for døve som bor i et ungdomshjem? JEPP!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ungdomshjem

Idag så FINNES det barn og ungdommer med hørselsskader som har behov for å kommunisere med tegn. Jeg synes dere som jobber i et barnehjem eller i et ungdomshjem skal være oppmerksomhete på det.

Jeg selv har bodd i et ungdomshjem, og er selv døv. Jeg hadde sterkt behov for kontakt med mennesker når jeg hadde det så vanskelig. Men de unngikk meg fordi jeg var døv, de viste ikke hvordan de skulle kommunisere med meg, og brukte tolk istedet. Det synes jeg var forferdelig. og jeg mistet troen på meg selv. Jeg bodde der i 3 år og hadde null kontakt fordi de ikke gadd å lære seg tegn for min skyld. Hjelper de meg da? Er det ikke deres jobb til at vi skal få det lettere i livet? Tror dere penger og matrialer er alt? Jeg drit lei!! En gang var det en dame som jobbet der som student og kunne tegnspråk, vi fikk en veldig fin kontakt, det var virkelig synd at hun sluttet etter en så kort stund. jeg fikk delta i middagsamtaler, og sitte rundt peisen og spise godteri, takket været henne. Da følte jeg at jeg var noe. Tenk litt på det. Vi har også indre skader og problemer som vil ut. Tror dere at tolk vil hjelpe til det? Stikk innom ett tegnspråk kurs og gjør det lettere for oss. Lær oss å kjenne dere.

Hvis dere vil vite mer, så har jeg masse å fortelle og er villig til å gi dere full informasjon.

Hilsen Silje

:evil:

Spørr i vei

E-mailadressen i dette innlegget er slettet da det ikke er tillatt å poste e-mailadresser i innlegg her på Kvinneguiden. Kvinneguidens regler finner du her: http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0

Hvis du ønsker at e-mailadressen din skal være tilgjengelig for andre brukere på forumet, må du registrere deg og krysse av for at e-mailadressen skal være tilgjengelig i profilen. I tillegg har registrerte brukere mulighet for å sende hverandre private meldinger (pm). Det er gratis å registrere seg og anonymiteten vil bli ivaretatt.

Orakel - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lottemor

HEI Silje....

Trist å høre om dine opplevelse av å bli neglisjert på en slik måte,selv har jeg tatt et nybegynnende tegnspråk kurs,og syntes det burde være obligatorisk for dem som jobber med ban og unge og på skoler ol.

Jo de burde ha lært seg tegn,de burde ha strukket ut en hånd til deg,syntes det er forferdelig at dere hørsels hemmede ikke blir tatt hensyn til på lik linje med andre funksjonshemmede (no vet jeg at det er mang døve som reagerer på å bli kaldt fungsjonshemmet da dette for mange kan virke som et negativt ladet ord,ikke miss forstå meg er du snill...)

Jeg mener at man skule ha lært seg tegn på skolen,om ikke ord i alle fall alfabetet på både en og to hender (innternasjonale og Norske)

Jeg har lært meg og prate med døvblinde og døve kan mest og har brukt mest tegn til tale.....

Jobbet på et utested for to og et halvt år tilbake og der ble tegn flittig brukt og lært bort.

Mange hørselshemmede kom når jeg jobbet netopp fordi at de ble forstått og syntes det var kjemmpe trivelig.

Har en kusine hun er døv og hennes forlovede er også døv og det er jo veldig gøyt å treffe dem uten å sitte å smile til hverandre gjennom hele besøket,men istedenfor snakke sammen.

Nei Tegn er nyttigt å kunne for hver og en og ikke minst er det nyttig at vi kan for dere som er døve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.....dette var en lei og uholdbar situasjon du kom i... :(

Dette er fra institusjonens side totalt uakseptabel praksis ....det er deres ansvar at de har den kompetansen til stede som skal til for å dekke brukernes behov..til enhver tid....!!!

Jeg jobber med to personer som blant annet er døve...vi har gjennom jobben vår fått tegnspråkkurs tilpasset behovet til disse to brukerne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...