wind-up bird Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Her er saken Syns det er drøyt av forsikringsselskapet å nekte foreldrene å tegne forsikring...
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Hva skal en 5 åring med forsikring?? Jeg måtte også ståke en del med div for å få uføreforsirking, men det gikk i boks til slutt.. Selv om jeg fikk avslag i første omgang.. Men hva en 5 åring skulle trenge av forsikring forstår jeg ikke.. Selv fikk jeg meg egen reiseforsikring da jeg fylte 18 og skaffet meg innboforsikring og uføreforsikring da jeg var 24 og ferdig med studiene.. Og bilforsikring da jeg kjøpte min første bil.. Da jeg var 5 var jeg fult dekket av mine foreldre på alle disse områdene!
Gjest Eir Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 En 5-åring trenger egen uføreforsikring, da barn bare er dekket av foreldrenes forsikring det første leveåret. Dersom feks ett barn blir påkjørt og invalidisert vil det blir minstepensjonist resten av livet, og da er det greit å ha en forsikring i bakhånd. Uføreforsikring kan bla gi en engangsutbetaling som gir en mulighet til å kjøpe bolig, noe man vanligvis kunne glemme som uføretrygdet. Det er veldig mye i forbindelse med barns sykdom/ulykker som ikke blir dekket av den norske stat, så en forsikring vil bla dekke slike ting som ombygging av huset, tilrettelegging av skolegang, ulike medisiner som ikke staten dekker, foreldres opphold på sykehus ol, utredning i utlandet, hotellopphold og reise for foreldre, for at de skal kunne være hos barnet sitt mens det er på sykehus langt fra hjemstedet, tapt arbeidsinntekt for foreldrene i slike situasjoner, kosmetiske inngrep i forbindelse med ulykker osv... Derimot er det ikke mulighet til å tegne dødsforsikring på barn, utover en liten utbetaling som dekker utgifter til en begravelse. Og ulykkesforsikring dekker bare plutselig og uforutsett, og er ikke verdt noe som helst, da 80-90% av all uførhet i Norge skyldes sykdom, derfor trenger man livsforsikring. Mange useriøse aktører selger forsikringer til barn som ikke er verdt noe som helst, så derfor bør man ta kontakt direkte med forsikringsselskap. Så totalt sett er det direkte uansvarlig å ikke forsikre ungene sine, og jeg skjønner ikke at noen tar sjansen på det, spesielt når man ser hvor lite det koster sammenlignet med å forsikre bilen eller huset. Og pga slike eksempler som denne artikkelen bør bør forsikring tegnes med en gang barnet er gammelt nok, siden man kan fornye forsikringen årlig uten å legge frem helserapport, når den først er tegnet.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 ja det er jo viktigere å forsikre dyra enn ungene har jeg hørt. Du bør forsikre barna mot sykdom og ulykker,de kan bli uføre i tidlig alder og da er det godt med ekstra penger.
Carrot Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Hva skal en 5 åring med forsikring?? Da jeg var 5 var jeg fult dekket av mine foreldre på alle disse områdene! ← Hvor naiv går det egentlig ann å bli da? Hva om barnet ditt blir påkjørt av en ungdom uten førerkort, en på 18 som ikke er foreldrenes ansvar som har stjelt en bli hvor bileierens forsikring ikke er ansvarlig og gutten ikke har forsikring - hvem skal da dekke alle utgifter som barnets behandling pådrar seg, og hva med de utgifter som kreves for at barnet skal få et best mulig liv videre? Jo - en forsikring.... Det er ikke bare i det spekulative tilfellet jeg har brukt men i mange andre tilfeller som er like sett fra et forsikringsståsted det er nødvendig å forsikre barna, hva om de pådrar seg en uhelbredelig sykdom som medfører masse ekstrakostnader men som alikevel er levelig? Hvem skal dekke det? Ikke foreldrenes forsikring i allefall - de som tror det bør lese litt mer.. Og ja, det er skremmende at enkelte forsikrer dyrene sine for mer enn ungene... Det hadde vært rasende festlig å visst hvilket fordikringsselskap dette dreide seg om.. Skal vi ta en gjettekonkuranse? Jeg tipper på IF.... - forkortelsen for "ikke faen" når det gjelder utbetaling av forsikring du har tatt opp.....
brumma* Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Hva om barnet ditt blir påkjørt av en ungdom uten førerkort, en på 18 som ikke er foreldrenes ansvar som har stjelt en bli hvor bileierens forsikring ikke er ansvarlig og gutten ikke har forsikring - hvem skal da dekke alle utgifter som barnets behandling pådrar seg, og hva med de utgifter som kreves for at barnet skal få et best mulig liv videre? Jo - en forsikring.... ← Man får altså utbetalt erstatning selv om bilen som kjører på deg er stjålet og kjøres av en under 18 uten lappen. Det er h*n selv som får problemer med forsikringen... Når det er sakt, synes jeg ikke det er så dumt med forsikring uansett. Spesielt uføreforsikring og denslags. Men dessverre mange som ikke får pga forsikringsselskapenes snoking i journaler og lignende.
Carrot Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 Man får altså utbetalt erstatning selv om bilen som kjører på deg er stjålet og kjøres av en under 18 uten lappen. Det er h*n selv som får problemer med forsikringen... ← Jeg har en venninne og hennes familie ble påkjørt av en fyllekjører uten førerkort i stjålet bil - det ene barnet ble livsvarig skadet, hun er erklært 85% varig ufør og etter ulykken har de nå sloss i åtte år for å få forsikring!! Ikke nok med at de måtte sloss for at datteren skulle få behandling selv etter at legene mente de skulle slå av respirator fordi hun aldri ville våkne fra koma og komme seg etter skadene, så når hun våknet og attpåtil lærte gå igjen, snakke igjen osv - ja da måtte de sloss for å overbevise de samme legene om at hun var skadet - at hun hadde fått varige men osv - når den kampen var over måtte de jaggu faen meg sloss med forsikringsselskapene også om hvem som hadde ansvar for å betale ut forsikring - så ikke kom og si at man er forsikret uansett - for det stemmer bare ikke.. Såg dere dokumentaren på tv for to uker siden om henne som endelig vant en knusende seier i Høyesterett? Hunhar kjempet og kjempet nesten hele sitt liv for den seieren... Vil du at ditt barn skal risikere den belastningen etter en uforskylt skade påført av andre?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Hovedspørsmålet blir vel om forsikring er en rettighet i Norge? Man burde kanskje hatt en statlig forsikring for dem som ikke får det privat. Når selskapene er private, har ikke de noen plikt til å drive sosialt arbeid, slik som staten har.
Carrot Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 Når selskapene er private, har ikke de noen plikt til å drive sosialt arbeid, slik som staten har. ← Sosialt arbeid??? er du helt blåst?? Har du satt deg inn i saken eller? Dette er en gutt som nektes forsikring på bakgrunn av en tilsynelatende konstruert sak fra forsikringsselskapet side.. - forøvrig er forsikringsbransjen i Norge en skikkelig rovdyrklubb som blir fete og fornøyde på bekostning av de svake - så det er kanskej på tide med en real jakt??
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 Det finnes noe som heter barneforsikring som foreldrene kan tegne. Er du LO-medlem så sjekk forsikringene via LO-favør og Sparebank 1.
Festus Skrevet 4. oktober 2006 #11 Skrevet 4. oktober 2006 Posten har også noe. Dersom du åpner en barnas trygghetskonto, og får barnetrygden overført dit (selv om du tar ut alle pengene samme dag, slik at kontoen alltid står i null..) er barnet ditt forsikret - helt gratis. Kontoen fungerer som en hvilken som helst "høyrente"konto, da det er begrenset antall uttak uten gebyr pr år (4 eller 6).
brumma* Skrevet 4. oktober 2006 #12 Skrevet 4. oktober 2006 ...når den kampen var over måtte de jaggu faen meg sloss med forsikringsselskapene også om hvem som hadde ansvar for å betale ut forsikring - så ikke kom og si at man er forsikret uansett - for det stemmer bare ikke.. Såg dere dokumentaren på tv for to uker siden om henne som endelig vant en knusende seier i Høyesterett? Hunhar kjempet og kjempet nesten hele sitt liv for den seieren... ← At man må kjempe for å få utbetalt det man har krav på forunderer meg ikke så veldig. Forsikringsselskapene er ikke så hjelpsomme når det gjelder utbetalinger dessverre... Men man har allikevel krav på forsikringspenger var poenget mitt. (De slenger ikke nødvendigvis det du har krav på etter deg, selv med privat forsikring.) Mener du den saken der en ung jente var passasjer i en bil med en full sjåfør? Bilansvarsloven hadde en regel om at man risikerte avkortning/ingen erstatning dersom man satt på med en sjåfør man visste var påvirket av alkohol eller andre stoffer. Det var hun klar over, og derfor fikk hun ikke den erstatningen hun krevde. Så viste det seg at denne loven var i strid med EØS-direktivene, og at hun derfor hadde rett på erstatning allikevel. Selvfølgelig belastende for henne å måtte kjempe så lenge, men det var jo en rimelig spesiell sak. Trist å høre at de du kjenner måtte kjempe mot både leger og forsikringsselskap- det må være en kjempebelastning og burde vært helt unødvendig. Og igjen, jeg er ikke mot privat forsikring, men det er greit å vite at man ikke står helt på bar bakke hvis man ikke har tegnet en.
Carrot Skrevet 4. oktober 2006 #13 Skrevet 4. oktober 2006 men det er greit å vite at man ikke står helt på bar bakke hvis man ikke har tegnet en. ← Vis meg hvordan du kan dokumentere denne påstanden er du søt...
brumma* Skrevet 4. oktober 2006 #14 Skrevet 4. oktober 2006 Vis meg hvordan du kan dokumentere denne påstanden er du søt... ← Bileier har en ansvarsforsikring, det må alle ha for å kunne registrere og bruke bilen sin. Denne trafikkforsikringen fungerer som en ulykkesforsikring i forhold til skadelidte, og en ansvarsforsikring for eier/bruker av bilen. Det er en rekke skader forsikringsselskapet ikke svarer for (f.eks er en som kjører i beruset tilstand ikke dekket av forsikringen), men forsikringsselsapet har allikevel (etter bilansvarslovens kap. 2) plikt til å dekke skaden. Forsikringsselskapet kan søke regress (se § 12) hos den som voldte skaden med vilje eller grovt uaksomt (dvs kreve dette beløpet tilbake fra bilens eier/skadevolder). Hvis bilen ikke var forsikret i det hele tatt gjelder det samme, se § 13. Bilansvarslova finner du her. Ellers står det masse om erstatning i Lov om skadeserstatning.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #15 Skrevet 4. oktober 2006 Sosialt arbeid??? er du helt blåst?? Har du satt deg inn i saken eller? Dette er en gutt som nektes forsikring på bakgrunn av en tilsynelatende konstruert sak fra forsikringsselskapet side.. - forøvrig er forsikringsbransjen i Norge en skikkelig rovdyrklubb som blir fete og fornøyde på bekostning av de svake - så det er kanskej på tide med en real jakt?? ← Nei jeg har ikke satt meg inn i saken, snakker bare på generell basis. Jeg ønsker at alle skal kunne få forsikring, men likevel må man forstå at forsikringsselskapene er business, der målet er å tjene penger. Feks må gutter i 20-årene betale sinnsyk bilforsikring i forhold til kvinner i 40-årene, basert på generalisering. Rettferdig? Ikke for den enkelte, men logikk for forsikringsselskapet. Og du kaller ikke meg blåst fordi jeg svarer på innlegget. Normal høflighet er noe alle burde beherske og om du blir så provosert over denne saken og mitt innlegg at du ikke evner å holde deg på et saklig nivå, bør du heller la være å svare meg.
Carrot Skrevet 4. oktober 2006 #16 Skrevet 4. oktober 2006 Nei jeg har ikke satt meg inn i saken, snakker bare på generell basis. Og du kaller ikke meg blåst fordi jeg svarer på innlegget. Normal høflighet er noe alle burde beherske og om du blir så provosert over denne saken og mitt innlegg at du ikke evner å holde deg på et saklig nivå, bør du heller la være å svare meg. ← Beklager at jeg ble engasjert over normal høflighet - :rosasmil: dog burde du kanskje satt deg litt inn i saken...
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #17 Skrevet 4. oktober 2006 Vi må skille epler og bananer her. Den opprinnelige saken handler om at forsikringsselskapet ikke vil la en person tegne forsikring - som jo kan være uforståelig, men innenfor det tillatte. At de ikke betaler til folk som er forsikret og bør ha krav på penger blir jo noe annet.
Gjest Alf Kaida Skrevet 4. oktober 2006 #18 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg synes det ser helt kurant ut at selskapet ikke tegner uføreforsikring med de indikasjonene som selv et vinklet presseoppslag har med seg. Forsikringsselskapene har både rett og plikt til å gjøre risikovurdering. Like it or not, og diskuter gjerne hvordan ting burde vært, med denne saken virker helt grei for meg. Derimot er det ganske uforståelig at en presumptivt seriøs avis tar slike saker.
Carrot Skrevet 4. oktober 2006 #19 Skrevet 4. oktober 2006 Den opprinnelige saken handler om at forsikringsselskapet ikke vil la en person tegne forsikring - som jo kan være uforståelig, men innenfor det tillatte. ← Men kan de ha et "svarteliste"register som gjør at siden ett selskap ikke vil forsikre deg vil ingen andre en gang vurdere å taimot din forespørsel og vurdere den med nye øyne? Og er det etisk riktig å gjøre, spesielt overfor et barn ??? Skal dette barnet risikere aldri å kunne tegne forsikring fordi foreldrene tok grep om en helsesituasjon som var minimal og som nå er fullstendig kurert?? Syns dette virker suspekt sett fra forbrukers side - og igjen - det hadde vært interesangt å vite hvilket selskap dette gjelder...
Gjest M Skrevet 4. oktober 2006 #20 Skrevet 4. oktober 2006 Nei jeg har ikke satt meg inn i saken, snakker bare på generell basis. Jeg ønsker at alle skal kunne få forsikring, men likevel må man forstå at forsikringsselskapene er business, der målet er å tjene penger. Feks må gutter i 20-årene betale sinnsyk bilforsikring i forhold til kvinner i 40-årene, basert på generalisering. Rettferdig? Ikke for den enkelte, men logikk for forsikringsselskapet. Og du kaller ikke meg blåst fordi jeg svarer på innlegget. Normal høflighet er noe alle burde beherske og om du blir så provosert over denne saken og mitt innlegg at du ikke evner å holde deg på et saklig nivå, bør du heller la være å svare meg. ← Du er ikke blåst - jeg er helt enig, og jeg er heller ikke blåst M.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå