Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Vi har snakket om å anskaffe Eurasier i noen år nå, og gjerne en gutt. Men etter hvert er vi blitt mer og mer sikre på at vi har lyst til å gi hunden selskap i en annen hund. Da gjerne en midre en, Klein/Mittelspitz for eksempel. Hundene skal være med i båt, så det er ugunstig med to store hunder selv om vi har stor pass hjemme. Men hvordan gjør man det rent praktisk? Hvilke kjønn kan gå sammen? Kan det fungere med to hanner, og under hvilke forutsetninger? Kan man kjøpe to hvalper noen lunde samtidig, eller blir det umulig å følge opp? Vi jobber begge fulltid, derfor også ønsket om to hunder. Er det best å få dem i hus med et års mellomrom? Og bør vi anskaffe den store eller den lille hunden først?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Du er tøff hvis du velger to valper samtidig. Jeg ville ikke ha gjort. Jeg ville ventet til Eurasieren ble nærme 2-3 år. Jeg synes det å ha EN valp var mye, og kan ikke tenke meg hvordan det ville vært med 2. Jeg ville hatt hund og tispe. Men det fungerer jo med 2 hanner, men da burde den ene være eldre enn den andre, og det samme med tisper. Men da har du jo det med løpetid og sånn sammen med en hannhund.... Størrelsesmessig er det det samme om du skaffer en liten eller stor hund først, for hunder er ikke som oss og tenker ikke "jeg er større enn deg, så deg kan jeg herske over". Det er mer kompleks enn som så. Mitt tips er å vente ett par år før du går over på hund nr. 2, det er så mye mer praktisk.
Gjest squeeky Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Enig med at en valp er nok i første omgang, spesielt om det er første gang dere anskaffer dere en valp. I og med at dere er i full jobb begge to, så lønner det seg å starte med en valp slik at dere får nok tid til oppfølging av valpen...Hvordan har dere tenkt å gjøre det når valpen kommer i hus? Skal en av dere ta ut ferie? Det blir sterkt anbefalt at valpen ikke skal være alene i det hele tatt de første 14 dagene(skal trenes til å bli stueren, sosialisering, bli husvarm etc) De neste 14 dagene skal brukes til å venne valpen til å være alene hjemme. Først 15 min.- 20.min-30- osv. Det masse arbeid med valper Når hele denne seansen er over så blir jo valpen tenåring(1-2 år)....vilter krabat som er nysgjerrig på ALT! Ville derfor tatt hunden med allerede som valp på sosialisering og valpekurs. I og med at det er en hannhund som lett kan bli litt aggressiv på andre hanner, så kan det lønnne seg at den er vant med andre hannhunder fra den er liten, slik at den ikke blir så "fiendtlig" når den blir eldre. Dessuten kan det lønne seg å trene opp valpen sammen med en proff, noe som vil gjøre hverdagen lettere både for deg selv og hunden. Nå har du fått deg en 2-3 år gammel veltrent og lydig hund, som ikke er aggressiv og som har hatt sosialisering sammen med masse andre hunder. Den er trygg på seg selv, og er over de verste "fjortiss" faktene. Nå ville jeg vurdert å anskaffet meg hund nummer to. Du må igjen ta ferie en mnd. for å gjøre hele prosedyren på nytt, men denne gangen har du en hjelper. Den lille valpen vil mest sannsynelig følge etter den gamle hunden. Den vil lære og følge med på hund 1 sine vaner og gemytt. Den vil nok fortere lære seg å bli stueren etc. Håper dette var til hjelp:)
monikabrx Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Skaff deg en først!!! Det er MYE jobb med valp!! Mye mere en mange tror.... Den skal bli husren, den har sine rampeperioder, hvor den bare "leter" efter faenskap den kan gjøre. Den må trenes til alt du mener den bør lære. og ikke minst, den må sosialiseres. sosialiseringen er det aller viktigste for å få en lykkelig hund og eier for den saks skyld.. Du må ta med hunden overalt, la den få oppleve så mange situasjoner som mulig. utrolig slitsomt å holde styr på 2 valper i enhver situasjon. Hunder "smitter" hverandre lett.... så skaff deg en hund først, ler den det den trenger å vite. Da vil den voksne hunden vere med på å oppdra valpen som siden kommer i hus. ville ikke skaffet meg hund nr.2 før den første er fylt 2 år. Om du skaffer deg 2 valper med en gang, vil hundene bli mere knyttet til hverandre, da de kommer til å tillbringe all tid sammen. Dette kan gå ut over de bånd som knyttes mellom hund og eier. Om det skulle hende en av hundene noe, er det også mye vanskeligere for hunden som er igjenn å takle dette. jeg ville ihvertfall ikke skaffet meg to hunder samtidig. spessielt når du sier att dere har lyst på hannhund.de har en mye hardere trassperiode en tispene. Ellers mener jeg att uansett kombinasjon av kjønn går greit i de aller fleste tillfeller. Det eneste er under løpetiden, da tispa er høyløpsk(3-4 dager) da må e holdes avskilt. Tispa er bare villige til parring disse dagene, resten av løpetiden vil hun true hannhunden til å holde seg unna. Å tro meg! han vil holde seg unna, da tispa vil vise uante sider av seg selv når hun har løpetid. Det finnes selvfølgelig unntak fra alle regler, men dette er hva du kan regne med. men lykke til...ta en av gangen..
Mossa Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg hadde aldri tatt to hvalper samtidig. Du vet aldri hvilken personlighet hvalpen din har..og tro meg, noen valper er mer enn krevende!! Jeg har både hund og katt. Vi har hatt ett kull kattunger, og hvalpen var verre enn alle kattungene til sammen. Hadde vi hatt to hvalper den gangen tror jeg ikke at jeg hadde vært ved mine fulle fem i dag!! En av hvert kjønn tror jeg også kan bli en utfordring. Det er selvsagt ikke alle som blir det, men det kan være lurt å se for seg hva man kan komme til å oppleve..så kan man heller bli positivt overrasket hvis det ikke blir så ille som noen andre forespeilet dem. Noen hannhunder blir helt håpløse å ha med å gjøre under hele løpetiden til tispa (og noen ganger nabotispene mange km unna) Ikke alle blir det, men en del. Noen tisper blir direkte sinte dersom hannhunder er for nærgående i denne perioden. Og det er ikke alltid like morsomt å oppleve dag etter dag. Skulle vi få en lekekamerat til hunden vår, blir det en tispe til. Og det blir den dagen kattene er ute av bildet. Og siden de bare er 10 år, kan det jo ta sin tid..og det passer meg utmerket, for en hvalp kan noenganger romme både 5 kattunger, en hest og 4 barn!! (men vi var forberedt, og har i dag verdens snilleste hund)
Lana_86 Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Som de andre skriver: begynn med en! Og til den første er godt voksen(minst 2 år) før du kjøper den neste. En valp krever mye trening og oppmerksomhet, så det å ha to stk vil bli en kjempe jobb.
samsons mamma Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 ja det er nu ikke lett det med å ha valp. Vi fikk oss bare 1 da vi fikk valp, hadde vel med tiden palner om å få en til. Mange anbefaler at man venter til nr 1 er 2-3 år før man anskaffer seg nr 2. Det spørs hvor mye tid dere har til disse hunder??? Jeg vil anbefale å ha 2 hunder av samme kjønn og har dere planer om hanhund, så er det beste faktsik de vokser opp sammen!!! For problemet er at hvis 1 er lidt dominant, kan dere selvom hunden er 2-3år får problemer med å skaffe nr 2.... Men poenget for nr 2 er det bare selskap???? For da tror jeg dere misforstår lidt opplegget, en hund kan fint få dekket sitt sosiale behov ved hundetrening, lek med andre hunder osv og klarer seg fint med å være alene hjemme. Ingen grunn til å skaffe en hund til på det grunnlag. Det kan jo også hende at hundene ikke kan sammen, da blir det bare bråk når dere ikke er hjemme.... Hadde selv lenge lyst til å skaffe oss 1 hund til for selskap til vår egen på 2 år, men etter å ha passet andre hunder ser jeg at man må være veldig nøye med valget hund nr 2 for at nr 1 skal trives. Så vi ser nu heller tiden ann til neste år. Men blir valget å få en til, blir det helt sikkert en hanhund til!!! Lykke til uansett hva dere velger, men husk det å ha hund krever MASSE TID!
Gjest -trådstarter- Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Tusen takk for kjempefine tips! Saken er klar: Vi begynner med Eurasieren og håper han godtar en hvalp senere i livet. Det er vel fornuftig mtp. arbeidsmengden. Jeg håper bare han godtar en ny hund i familien når han er såpass etablert. Squeeky: Vi har tenkt å ta ut ferie hver for oss slik at han vil ha selskap de første to månedene, lære seg å være alene i stadig større porsjoner etter hvert. Deretter er vi ikke sikre på om det beste er å ta han med på jobb en del av dagen evt. Det må da være lenge for en hund å være alene 8-9 timer om dagen? Mannen min hadde hund da vi møttes, en Berner Sennen-gutt. Men vi har aldri hatt valp sammen. Blir spennende!
Gjest snikkelora Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 De fleste hunder har ikke problemer med ny hund (valp) så lenge dem er sosialisert og godt vandt med andre hunder. Min erfaring er at hanner er lettere på det området. men det er bare min erfaring da
monikabrx Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 de fleste hunder syntes det er greit å være alene hjemme en arbeidsdag, så lende de får være med på alt resten av dagen. Man kan ikke jobbe 100%, spille håndball, fotlall og gå i syklubb. hver sin dag i uken. Slik att hunden er hjemme alene hele dagen mens dere er på jobb, og i tilleg alene 2-4 dager efter jobben også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå