Gå til innhold

Dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i et lite dilemma her.

Har ønsket meg ilder i to år nå, og er sikker på at jeg skal ha dette dyret en gang, men bosituasjonen min akkurat nå gir ikke rom for det. Jeg bor på ett rom (studentersamfunns hybel) og deler kjøkken og bad med andre. I tillegg er det ikke lov til å ha dyr her. Har ikke råd til å flytte med det første, og har heller ingen å flytte sammen med. Er heller ikke lett å finne noe privat som har lignende husleie (2200 i mdn. inkl. strøm). Det er derimot stor sjangs for at noen av mine venninner flytter til her jeg bor nå neste høst, og da kan jeg kanskje finne noe rimelig sammen med dem.

MEN

Jeg klarer rett og slett ikke leve uten dyr. Har vært vant til å ha dyr rundt meg siden jeg var bitteliten.

Er ingen som er rundt og sjekker om man har dyr her, så da tenkte jeg at jeg kanskje kunne lure meg til å ha noe lite på rommet mitt... :sjenert:

Har tenkt på hamster, men vingler litt sånn frem og tilbake.

1. de er lite sosiale og de er nattdyr.

2. hvis jeg skulle få muligheten til å flytte før hamsteren dør, må jeg så vente enda lenger med å oppfylle drømmen min om å ha ilder.

DILEMMA.

Klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil.

Kan dere kloke KG-kvinner hjelpe meg å diskutere dette med meg? Kanskje jeg klarer å finne ut av det da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Hva med å prøve å finne deg rom i bofelleskap? Vet om ei jente hadde litt av en dyrehage med seg (hest, hund, rotter, kanarifugl) og hun fikk seg et rom i bofelleskap med 3 gutter som ikke hadde noe i mot dyr. Det trenger ikke være så dyrt, men dyrere enn 2200kr blir det nok uansett.

Ellers ville ikke jeg tatt sjansen på å bryte kontraktet ved å ha dyr på studenthjem. Hvis du vil fortsette å bo der, ville jeg ventet med å kjøpe meg et dyr før alle forusetninger ligger til rette for det :)

Skrevet
Jeg ville valgt hetterotter, for de er utrolig sosiale. De lever ikke mer enn 2-3 år, og du kan jo fint ha en ilder sammen med de.

Jeg har hatt rotter, og liker dyrene utrolig godt, men de skal ha ganske store bur, og lukter i tillegg ganske mye. Når jeg bare har ett rom å boltre meg på, så er ikke det så greit.

Leter etter et rom i bokollektiv, men det er litt av en jungel der ute.

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Siden du sier du ikke kan leve uten dyr, kan du kanskje tilby deg å gå tur med hunder, eller bli hestepasser/ ta ridetimer? Kanskje prøve å få jobb i dyrebutikk ol. Som alternativ til å ha dyr hjemme.

Skrevet
Hva med å prøve å finne deg rom i bofelleskap? Vet om ei jente hadde litt av en dyrehage med seg (hest, hund, rotter, kanarifugl) og hun fikk seg et rom i bofelleskap med 3 gutter som ikke hadde noe i mot dyr.  Det trenger ikke være så dyrt, men dyrere enn 2200kr blir det nok uansett.

Ellers ville ikke jeg tatt sjansen på å bryte kontraktet ved å ha dyr på studenthjem. Hvis du vil fortsette å bo der, ville jeg ventet med å kjøpe meg et dyr før alle forusetninger ligger til rette for det :)

Jeg synes i utgangspunktet ikke det er noen god løsning med dyr i bofellesskap. jeg kjenner iallefall til flere tilfeller der det virkelig var kjernen til konflikt: de andre klaget på lukt, dessuten var ikke de andre noe påpasselig med at dyret ikke skulle bli sluppet ut, så den ene kattungen forsvant og ble ikke funnet. Og så er det et stort problem at så mange er allergiske. Det vil gjøre det vanskelig å finne et bofellesskap hvor ingen er allergiske. Og hvis ingen av de som nå bor der er allergiske så vil det kanskje bli vanskelig å finne en ny leieboer hvis en av dem flytter ut.

Siden du sier du ikke kan leve uten dyr, kan du kanskje tilby deg å gå tur med hunder, eller bli hestepasser/ ta ridetimer? Kanskje prøve å få jobb i dyrebutikk ol. Som alternativ til å ha dyr hjemme.

Eller hva med å melde seg frivillig på et omplasseringshjem for dyr? Melde seg som dyrepasser?

Jeg er også helt avhengig av dyr, men akkurat i studietida skjønte jeg at jeg måtte klare meg uten. Bosituasjon på studenthjem umuliggjorde det, økonomien var dårlig og jeg hadde nok ikke hatt så mye tid til dyret. Og hva om man ønsker å ta et år i utlandet feks? Det er mye man skal tenke gjennom før man skaffer seg dyr. Jeg ventet til jeg hadde kjøpt meg egen leilighet, men da var jeg ikke sen om å skaffe meg katt :)

Skrevet

God idé det med å melde seg frivillig på omplasseringshjem for dyr. Noen som vet om noe sånt i Bergen?

Jeg ser liksom alle ulempene, men dere dyrekjære kjenner vel til den lengselen etter pelskledd venn?

Skrevet

Du kan skaffe deg en rotte... De er utrlolig sosiale dyr!

De øsnekr mye kontakt med mennesker og er lette å snike inn siden de ikke er så store. Je har selv 6 rotter for øyeblikket. Har 3 gutter og jenter. Anbefaler deg å skaffe en gutt da de blir mest rolige og kosete.

Om du lurer på mere angående rotter er det bare til å ta kontakt. Har lang erfaring med dem :)

Skrevet

Som jeg har sagt, så har jeg hatt rotter, og kan mye om dem. Problemet er at de trenger stort bur og de lukter en del.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

enig, og det er alltids behov for frivillige på omplassering av dyr - FOD gården o.l

Uansett, hva med en hamster?

EDIT: Typisk meg å lese HELE ditt innlegg etter at jeg har postet!

Ser du spør om hamster! Jeg har hatt hamster og hun var ikke vanskelig å venne fra å være nattdyr til å være dagdyr! Min hamster (Bella) ble 4 år gml, hvilket er litt mer enn gjennomsnittet!

Det som var med hamster Bella var at hun faktisk var veldig sosial! Hun...tro det eller ei, men hun sov i armkroken min og ble veldig tam!

:)

Endret av Miloine
Skrevet
Som jeg har sagt, så har jeg hatt rotter, og kan mye om dem. Problemet er at de trenger stort bur og de lukter en del.

har du erfaring med ildre ? de lukter jo oftest mer en rotter gjør ;)

Skrevet

Jeg har erfaring med ildere, ja. Jeg skal ikke ha ildere før jeg bor et sted med mer en ett rom som jeg kan disponere :) Rottelukten plager ikke meg, egentlig, men er litt kjedelig å få besøk, for de merker det.

Gjest snikkelora
Skrevet

Hva med marsvin da? Dem er kjempe kosete og snakker og er våkne på dagtid.. Kjempe søte dyr, men guttene lukter en del. (ikke jentene)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...