Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg innfridd studielånet mitt! :)

Ok - har ikke blitt kvitt gjelda, ;) men refinansiert, så nå er det del av huslånet. Og det føles egentlig utrolig bra!! Ikke noe jeg har lyst til å fortelle venner/bekjente, men det må ut. Er ikke noe økonomisk rotehue, men tror som regel at banker og sånt er ute etter å lure meg..... Og så får jeg plutselig nærmest tilbud om bedre betingelser etc. uten selv å løfte en finger.

Så - ikveld er jeg glad!!

(selv om gjelda forsåvdit er like høy som den var i går..... :sjenert::ler: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det særlig lurt da?

Jeg betaler bevist ned kun det jeg må på studielånet nettopp for å få mest mulig egenkapital til boligkjøp.. Klarer liksom ikke helt å se for meg et boliglån som har bedre betingelser enn studielån..

Husk f.eks på at studielånet kan du få avdragsfritt eller til og med rentefritt dersom du får lav inntekt eller blir arbeidsledig.

Det er også et personlig lån som ikke blir arvet av noen andre dersom du skulle dø fra det (i motsetning til boliglånet)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Gratulerer til deg, men jeg hadde ikke valgt en slik løsning ;)

Skrevet

Kjære gjest -din omsorg er rørende.....

Men - jeg har betalt på studielån i 10 år. Jeg har både hatt inntektsavhengig nedbetaling samt utsatt avdrag etc, med det resultat at lånet pr i dag ikke var stort mindre enn for ti år siden...

Rentebetingelsene i banken er faktisk! bedre enn renten på studielånet pt.

Og jada - jeg vet at renten er på vei opp, men det er den i lånekassen også.

At det er personlig gjeld vet jeg også.

Poenget er bare at jeg har tatt den avgjørelsen at i min situasjon er dette den beste løsningen.

og jeg er fortsatt fornøyd ;)

Skrevet

Det er det viktigste :)

Kos deg du :)

Skrevet
Poenget er bare at jeg har tatt den avgjørelsen at i min situasjon er dette den beste løsningen.

Selvfølgelig skal du gjøre det du føler er best..

Jeg vil bare ikke at andre som evt leser dette skal tro at det generelt er en god ide å refinansiere studielånet inn i boliglånet.. Det er noe jeg absolutt vil fraråde folk å gjøre.. Og det syntes jeg det var viktig å få fram i denne tråden.. (må ta litt "samfunnsansvar" vet du.. ;) )

Skrevet

Jeg kan forstå din glede over å føle kontroll. Men ingen råder noen til å betale ned studielånet, før man må. Studielån er gull verdt, siden det er personlig og inntektsavhengig (enkelt sagt).

:klem:

Skrevet

Lån er lån, og som sådann så skal det nedbetales. Jeg syns kanskje det blir litt voldsomt å spekulere i at jeg skal dø snart, også blir gjelda ettergitt.... ;)

For meg er det et lån som andre lån, og noe jeg har slitt med lenge. Jeg har stort sett brukt opp mulighetene til å få utsatt inbetalinger og sånt, pga. en særs vanskelig økonomisk situasjon rett etter at jeg var ferdig med utdannelsen. Eneste fordelen jeg fortsatt hadde hatt, var evt. rentefritak pga sykdom. Men jeg vil faktisk ikke spekulere i det heller....

Og det er et lån som teller "negativt" hvis man vil ha andre lån.

Så, jeg er klar over at "alle" ekspertene sier slik og sånn, også mht. studielån. Nå er det vel tross alt sånn for de fleste av oss at livet ikke følger ekspertenes mal. Ergo bør man og kunne ta sine egne vurderinger. :)

Skrevet
Lån er lån, og som sådann så skal det nedbetales. Jeg syns kanskje det blir litt voldsomt å spekulere i at jeg skal dø snart, også blir gjelda ettergitt.... ;)

Ingen som "spekulerer" i at du skal dø her.. Det er bare en av mange grunner til å beholde studielånet så lenge man uansett har gjeld.

For meg er det et lån som andre lån, og noe jeg har slitt med lenge.

Vel, som jeg og mange her har påpekt er ikke studielånet et lån som andre lån.. Det er "ekstra snilt" :)

Jeg har stort sett brukt opp mulighetene til å få utsatt inbetalinger og sånt, pga. en særs vanskelig økonomisk situasjon rett etter at jeg var ferdig med utdannelsen. Eneste fordelen jeg fortsatt hadde hatt, var evt. rentefritak pga sykdom. Men jeg vil faktisk ikke spekulere i det heller....

Det å benytte seg av ordninger som er laget for å gjøre ting enklere for folk som har det vanskelig dersom man kommer i en vanskelig situasjon er ikke "å spekulere"..

Så, jeg er klar over at "alle" ekspertene sier slik og sånn, også mht. studielån. Nå er det vel tross alt sånn for de fleste av oss at livet ikke følger ekspertenes mal. Ergo bør man og kunne ta sine egne vurderinger.  :)

Eh.. Du må selvfølgelig få gjøre hva du selv ønsker.. Men det er nok "ekspertenes råd" som er det beste for deg også.. Rent objektivt sett...

Men for all del.. Det er ikke påbudt å gjøre det som er lurest rent øknomisk sett.

Skrevet

Det å benytte seg av ordninger som er laget for å gjøre ting enklere for folk som har det vanskelig dersom man kommer i en vanskelig situasjon er ikke "å spekulere"..

Der har du misforstått min bruk av "spekulere". Jeg mener absolutt ikke at det er suspekt på noe vis å benytte de muligheter man har i vanskelige situasjoner, jeg har brukt dem alle selv for å overleve. Mente bare at jeg faktisk er såpass optimistisk at jeg ikke vil planlegge å at jeg blir syke el og trenger evt. rentefritak som man kan få i lånekassen.

Også kunne jeg tenkt meg en god forklaring på hvorfor det er så uøkonomisk å gjøre som jeg har gjort, med bakgrunn i den infoen jeg har gitt om min økonomiske situasjon. Lånet må betales, og jo lengre nedbetalingstid, jo høyere rente.... Og t.o. jeg har fast jobb og god helse....

Skrevet

Jeg PLANLEGGER heller ikke å bli syk eller dø.

Men jeg planlegger ikke å kræsje bilen min, eller få innbrudd eller brann i huset heller, likevel har jeg forsikringer. Det er nettopp det som er med studielånet, det er innebyggede forsikringer.

Forsikring har man ikke fordi man planlegger å få bruk for dem. Man håper jo inderlig at man ikke får bruk for dem. Men, de fleste velger å ha dem likevel, just in case...

Helt fint at du har funnet en løsning som du trives med, og så lenge du er fornøyd, så er det fint det.

Det er likvel ikke å anbefale, hverken deg eller andre, rent økonomisk sett å gjøre det.

Skrevet

siden studielånene vi har er de billigste og best sikrede lånene til vår fordel sett fra et rent økonomisk ståsted velger vi beholde dem og helelr bruke ekstra penger på å betale ned på boliglånet vårt - men jeg skjønner at du er glad og fornøyd over å ha ett lån å forholde deg til - særlig hvis du i tillegg har fastrenteavtale ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...