Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en strikkejakke som er noen størrelser for stor. Det står den skal vaskes på 30 grader, noen som har erfaring med å krype ting i vasken. Hvor varmt må jeg evt. vaske den for å få noen effekt? Kan vel være litt risikabelt, men er villig til å ta sjansen.

Skrevet

Det kan være litt risky som du sier, jeg har gjort det samme med varierende resultat.

Jeg ville prøvd med vanlig 40 graders vask først, og heller tatt den en gang til på lengre eller varmere om den ikke krymper nok.

Det er ikke bare varmen som gjør at ullen krymper og toves, men også bevegelsen i maskina. Ullprogram betyr at trommelen nesten ikke går rundt, den bare snur klærne av og til.

Lykke til!

Skrevet

Dette tror jeg ikke er noen god ide. Plagget blir ikke bare mindre, men også tovet og mer kompakt.

Skrevet
Dette tror jeg ikke er noen god ide. Plagget blir ikke bare mindre, men også tovet og mer kompakt.

Enig! Har vært uheldig et par ganger og krympet noen plagg i ull, resultatet ble ikke bra!!

Skrevet

Krympa ei ulljakke på 40 grader en gang. Selvsagt ikke med vilje. Resultatet ble ikke så ikke, men den ble jo for lita da. (Jeg ga den bort til noen den passet jeg da, for den var ikke ubehagelig, bare for lita)

Det ER risky, og du risikerer i stor grad å ødelegge plagget enten ved at det blir for "kompakt" eller for lite, men om du uansett ikke bruker den fordi den er for stor, og det ikke er aktuelt å gi den til noen andre som er større, ja så har du vel ikke så mye å tape. Ubrukelig fordi den er for stor eller ubrukelig etter krympeforøk er jo begge deler like lite brukt?

Skrevet

Dette er som alle her har vært inne på riskybusiness. Men det kan også funke. Jeg hadde en genser som var alt for stor som jeg krympet. Den var rett og slett ubrukelig, hadde den ikke vært det, ville jeg aldri tatt sjansen. Jeg begynte krympeprosessen på lav varme, og tok det hele i flere omganger. Det var tidkrevende, men genseren ble etterhvert mindre. Resultatet ble brukbart, men ikke helt som jeg hadde tenkt meg, ettersom plagget også forandret litt fasong. Jeg bruker fortsatt genseren av og til, men det er ikke noe favoritt for å si det sånn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...