Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har etter 10 laaaaaange måneder og 10 særdeles forhatte mensperioder bestemt oss for å be om hjelp.

Jeg har vært til samtale hos legen min som ville at mannen min skal ta en sædprøve i første omgang. Rett og slett fordi det er enklere og mindre smertefullt å teste han enn meg.

Han har fått testetime neste uke.

Det jeg lurer på siden vi er såpass nye i gamet er dette:

- hva skjer hvis det er noe galt med svømmerne hans? Hvilke muligheter har vi? Kun donor?

- hvis det er meg da? Hva kan være galt og hvilke løsninger finnes det?

Lurer altså generelt på hva vi bør være forberedt på dersom vi får et negativt svar, enten det er pga han eller pga meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort fortalt:

Infertilitet pga ham kan være:

få/ingen sperm i hver sats.

Dårlige svømmeegenskaper til spermen

Null svømmeegenskap til spermen

Infertilitet hos henne kan være pga:

Tette eggledere (etter infeksjon,vanligst klamydia: dette vet kvinnen ofte ikke om selv)

Manglende eggløsning/uregelmessig eggløsning: vanligst pga PCOS, ellers er overvekt vanlig, undervekt mer uvanlig. Mange bruker opptil halvannet -to år å få tilbake eggløsning etter lang tids bruk av hormon prevensjon. Noen mister eggløsning ved at de knasker smertestillende pga mensensmerter.

Sjeldnere, kan en årsak være allergi mot sæden (faktisk!) - Noen kvinner har veldig ugjennomtrengelig slim i livmortappen sin som hindrer sædcellene å komme seg til egget.

Hva kan gjøres? Man kan hjelpe en kvinne å få eggløsning,man kan"høste" egg fra kvinnen som man kan befrukte med sæd, og så putte tilbake inn i kvinnens livmor for så å håpe at det fester seg. Dette er aktuelt hvis mannen har dårlige eller få svømmere, eller hvis kvinnen har urgm eggløsning, eller tette eggledere.

Skrevet (endret)

Her fant jeg ut mye av det jeg lurte på. Ramlet over denne siden for et par dager siden. Mye god informasjon og det beste av alt, er at den er skrevet av fagfolk. Ta en titt der så tror jeg du får vite mye du ikke viste fra før. Det står blandt annet også om mulighetene dersom det er mannen som er infertil eller dersom det er kvinnen, eller begge to.

Håper at du finner noen svar på denne siden, det gjorde jeg ;)

Endret av ~Belle~

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...