Gå til innhold

USAs liberale våpenlov

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror at siden USA har så utrolig liberal våpen lov,så er det derfor de har så forferdelig mange grusomme skoledraps saker. Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge ligger i verdenstoppen i våpentetthet.

Skrevet

Som en saksopplysning; USA har ikke én våpenlov. Det er hver enkelt stat som avgjør reguleringene for salg av våpen.

Skrevet

USA er et stort land, klart det finnes gærninger. Men skal gærningene begrense friheten til de øvrige borgerne i landet? Det er jo millionvis som har våpen uten at de skaper noe problem.

Tenk om noen hadde invadert USA med en befolkning væpnet til tennene hehe.

Skrevet

Før eller siden må tilgjengeligheten av våpen snu.

Å skylde på at "gærningene har våpen" er ingen grunn til at vanlige mennesker skal ta etter. I dag kan hvem som helst gå inn og kjøpe en revolver/pistol/gevær i de fleste stater i USA såfremt vedkommende ikke har et kriminelt rulleblad.

I Norge har vi langt strengere regler mht håndvåpen. Ikke engang politiet benytter skytevåpen til daglig (og ønsker heller ikke gjøre det). Og dessverre ser vi at det er de med tilgang til våpen (f.eks. hjemmeværnet) som misbruker tilliten.

Jeg tror til og med amerikanske politikere, med begrenset inteligens, etterhvert vil innse at lovene må gjøres om.

Skrevet

Ja vi ser hvor store problemer bokstavgjengene har med å skaffe våpen.

Ta jegerprøven eller meld deg inn i skytterklubb så har du snart et blankt fint skytevåpen i hendene. Så vanskelig er det ikke for lovlydige å skaffe våpen her heller heldigvis. Helt totalitære er vi ikke.

Skrevet
Jeg tror at siden USA har så utrolig liberal våpen lov,så er det derfor de har så forferdelig mange grusomme skoledraps saker. Hva mener du?

Jeg tror du har rett til en stor grad. Strengere lover ville nok redusert depressive skolebarns tilgang på våpen, og burde vært innført for lenge siden. Men jeg tror også kulturforskjeller og stor sosial ulikhet spiller en vesentlig rolle.
Skrevet

Han som drepte sin søstre nå nettopp. Hvor tror du han fikk våpenet fra? Er ikke noe vanskelig å skaffe seg våpen hvis man vil.

Gjest Kaffomann
Skrevet
USA er et stort land, klart det finnes gærninger. Men skal gærningene begrense friheten til de øvrige borgerne i landet?

Ser ikke problemet. At noen mister friheten (hva nå det innebærer) av å bære våpen er virkelig verdt noen liv. Hvis det redder så mye som ett eneste liv, er det verdt det.

Skrevet

Et stakkars, utstøtt skolebarn som trenger å hevne seg på mobberne sine, har dårligere tilgang på våpen enn en voksen. Og selv voksne har dårligere tilgang i Norge enn i USA. Det er forskjell på å gjøre det umulig og å gjøre det vanskelig nok til at det stopper en (stor?) andel.

Skrevet
Ser ikke problemet. At noen mister friheten (hva nå det innebærer) av å bære våpen er virkelig verdt noen liv. Hvis det redder så mye som ett eneste liv, er det verdt det.

Forby biler!

Gjest Kaffomann
Skrevet
Forby biler!

Åja. Biler dreper, så da blir det akkurat som å forby våpen. Nå er jeg ikke for å totalforby våpen, men ha en kontroll. Vi har da en kontroll for at hvem som helst ikke kan ha bil heller.

Skrevet

Jeg vil ha en debatt på om de liberale våpen lovene som fins i USAs stater fører til økt drapsrate i USA. Diskusjonen om biler kan du/dere ta i en annen tråd.

Ellers så lurer jeg på om flere tenker som meg om at når våpen er lett å få fatt i,da er terskelen lavere for å bruke våpenet? I USA har svært mange våpen kun for self-defence og ikke til jakt el konkurranseskyting. Da tror jeg at terskelen blir veldig lav for å plaffe noen ned når man blir sint nok.

Forøvrig; Vi har IKKE i Norge masse revolvere i nattbordskuffen hjemme kun til selvforsvar. Hva de kriminelle har av våpen eller deres tilgang på våpen var heller ikke tema her. Tema var når den gjengse amerikaner har så lett tilgang til våpen og har rett til å bære våpen,fører det til flere drap?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...