Gå til innhold

Æresdrap er en del av vår nye kultur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Lottemor
Skrevet

Jeg vil nokk tro at dette er et økende fenomen som man må jobbe med for å bort.

Siden det kommer stadig fler fra Muslimske land inn i lande vårt

Er ikke alltid like lett for kvinnene selv å søke hjelp for det kan i mange tilfeller øke sjangsen for at de blir drept.

Men no handler ikke alltid æresdrap om drap på kvinner det kan også omhandle menn og mennesker uten for slekten.

Ut i fra hva jeg har lest er det ikke noe som kommer fra koranen heller,det er sånn jeg har forstått det en gammel tradisjon som ikke er like lett å bukt med.

Det er for oss mest kjennt som drap på kvinner som har forhold til en mann som ikke familien godkjenner og som ikke har samme kultur eller status som dem som dreper for å bevare familiens ære.

Det er også vanelig at begge parter i et slik forhold blir drep i mange Islamske land.

Syntes det er fryktelig tradisjon og menneske syn.

Mener selv det er et forvrengt syn på ære og stolthet som driver dem til en slik drastik handling som ikke gjør noe godt for noen....

Gjest indiangranny
Skrevet

Ut i fra artikelen til Wikan så er æresdrap kultur betinget,og går på tvers av tro og relligion.

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med alle nordmenn da, som dreper sin familie?? Barn, samboer/kone...og noen ganger seg selv også. "Familietrageide" kalles det så fint da.

Skrevet

Denne sosialantropologen suger!

Her omtales noe av det råeste som finnes av drapsmotiver så fint som "ære" og på toppen av det hele skal det taes inn i varmen som en del av begrepet "flerkulturell kultur". Fuck this shit!

Dette er drap motivert av et forkvaklet menneskesyn og null begrep om menneskets verdi og frihet. Hva denne sosialantropologens hensikt er/artikkelens hensikt med å fremstille det slik er - med å omtale det å så greie og forstående vendinger, ja, det er en gåte - om ikke for annet enn å provosere fram en reaksjon på at dette kan vi bare ikke godta!

Jeg kicker max på måten dette blir omtalt på.

Vibeke

Gjest Kim Erik Lokker
Skrevet

Spennende at Vibeke vet litt om sexlivet til Wikan!

Vi er forresten utrolige til å sette merkelapper! HV-drap, bildrap, knivdrap, trippeldrap, æresdrap, "familietragedier".

So what?

Skrevet

Kutt morsomhetene, Kim Erik.

Pressens og medienes "fengende" beskrivelser og omtaler av diverse typer drap, for å påkalle mest mulig oppmerksomhet og presse mye info inn i få ord, er fascinerende.

Men det er forskjell på bruk av ord. "Ære" blir et positivt ladet ord - i forhold til f.eks. "familietragedie" for å beskrive et drap. Det er forskjell på signalene "trippeldrap" sender ut, kontra "æresdrap".

Og at sosialantropologene skal se det som sin oppgave å beskrive drap som en selvfølgelig del av et flerkulturelt samfunn, er ufattelig.

Er omskjæring av kvinner også en del av vår nye flerkultur? Neppe. Har inderenes kastesystem og brenning av dere enker blitt innlemmet i vår flerkultur? Nei.

Drap er ikke noe nytt og det er ihvertfall ikke kultur. På pent kan det vel til nød kalles ukultur.

Vibeke

Gjest Kim Erik Lokker
Skrevet

Vibeke!

1) Jeg er enig med deg

2) Jeg tar selvkritikk.

Det skal aldri skje mer! At jeg tar selvkritikk, altså... :ler:

Skrevet

Det er i denne sammenhengen ganske interessant å merke seg at enkelte forskere nå tar til orde for at de såkalte "familietragediene" (les: drap begått av etniske nordmenn) sporenstreks bør omtales som "æresdrap".

I langt de fleste tilfellene er det jo nettopp et desperat utslag av falmende ære som ligger til grunn for også disse drapene. Gubben mister jobben, eller taper av andre årsaker ansikt, hvorpå han utsletter alle i sin nærmeste krets.

Selv om æresbegrepet har et annet innhold i Norge målt opp mot fremmede kulturer, så er utfallet av disse drapssakene det samme: Folk blir henrettet.

Mvh

L.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...