Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 inspirert av den andre tråden her på forumet som omhandler fedre som ikke vil ha omsorgen for barna oftere enn annenhver helg og en dag i uken,så spør jeg dere:hva synes dere om mødre som ikke har hovedomsorgen men har barne i helgene,altså en "helgemamma"?tenker dere at de må være litt spesielle?
Gjest gjesta Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Nei....det tror jeg faktisk ikke jeg ville tenkt.....
La Guapa Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har en venninde som valgte å flytte fra sønnen sin og bosette seg i utlandet for å ta utdannelse. Skal si hun fikk mange rare blikk, gitt. Jeg tror ikke folk hadde reagert sånn om det var pappa`n som reiste. Jeg må si at jeg syns det er rart mange ganger når noen velger å bli helgamamma. Det er kanskje fordi jeg er mamma selv og tenker at jeg måtte ha blitt lagt inn på asyl om jeg ikke fikk ha henne hos meg. Men jeg har også venninner som synes det er helt ok å ha annenhver uke eller annenhver helg. Det jeg vil si er at oppfattelsen av et sånt tema preges av mottaker. I mitt tilfelle kan jeg ikke skjønne at noen synes det er greit å se gullungen bare annenhver helg...uansett kjønn! Men det er fordi jeg er veldig "avhengig" av lillegull og ikke klarer å være borte fra henne mere enn en helg. La Guapa
Gjest Very Victoria Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg tenker at det er flott. Forfriskende at også en mann kan ha hovedansvaret for et barn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 Synes det er flott, jeg at noen tar konsekvensen av å se barnets beste. Selv om man er kvinne er det ikke alltid at barnet har det best hos mor. Far er en like bra forelder som kan ha aleneansvaret for barnet.
Litt Lost Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har selv vært helgemamma. Jeg flyttet hjem til hjembyen pga jobb. Han ble værende pga jobb. Med tanke på hva som var det beste for barnet vårt valgte jeg å ikke kjempe for å ha henne daglig, fordi det ville skape så mye konflikter mellom oss som foreldre. I stedet endte jeg med å bo hos dem i helgene og vi kunne fungere sammen, hun var for liten til å dra til meg alene og for langt for henne å dra tur retur med foreldre pga lang avstand. Hele greien endte med familiegjenforening og familieforøkelse - det hadde ikke skjedd om jeg hadde kranglet meg til full omsorg. Jeg fikk en del spørsmål fra folk rundt - spm fedre ikke får. Og spesielt fikk jeg vel disse spm pga min utdannelse og jobb som har med barn og familier å gjøre. Jeg savnet henne enormt mye den tiden det var slik. Snakket med henne hver dag på telefon. Selv setter jeg ikke spm ved andre som har slike løsninger, fordi jeg vet for lite om situasjonen.
Gjest allium Skrevet 3. oktober 2006 #7 Skrevet 3. oktober 2006 Selv setter jeg ikke spm ved andre som har slike løsninger, fordi jeg vet for lite om situasjonen. ←
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg var så heldig at jeg fikk oppleve felles omsorg på en tid da dette ikke var vanlig slik som i dag. Og som barn reagerte jeg VELDIG STERKT når jeg hørte min mors venninner snakke negativt om den løsningen mine foreldre valgte (ble ofte overhørt da jeg besøkte klassekamerater, etc). Resultatet var at jeg fikk en nesegrus respekt for min mor. Den dag i dag snakker jeg med henne om dette en gang i blandt, og hun sier hun raskt ble klar over hvilke samtaleemne og beskrivelse hun fikk av sine venninner bak sin rygg. Men som en sterk og rakrygget kvinne så det ikke ut som om det bet på henne. Men det gjorde det. Likevel sier hun at hun ville gjort det samme i dag. Min søster praktiserer felles omsorg i dag, og det er nok ikke på langt nær så mange kommentarer som det var den gang. Isteden synes det som om mange jenter som praktiserer felles omsorg får noe av de samme beundrende kommentarene som alenefedre noen ganger får. Nå bor vi i et miljø hvor felles omsorg er veldig vanlig. Jeg tror at årsaken til at så mange har valgt en slik løsning er basert på miljø og venner som trives med dette. Men noen tilfeller av "helgemødre" har jeg også i nærmeste omgangskrets. Og jeg synes det bare vitner om mot til å ta utradisjonelle valg. Valg som er gjort mhp barnet og ikke på de voksne.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 synes det er tøft gjort av dem vokste selv opp med faren min og så mamma i helgene.har all mulig respekt for henne for det valget
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Da ville jeg tenkt at hun hadde valgt å gi pappaen ansvaret, sannsynligvis fordi hun ikke hadde nok å gi barnet - og dermed ikke var en god mor.. Du spurte hva jeg ville tenke...
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg tenker ikke noe særlig mer over det enn jeg tenker over helgefedre. Det kan være mange grunner til at moren ikke har det daglige ansvar, det trenger ikke være fordi hun er en dårlig mor. Det kan være at det er far som sitter igjen med huset, og at de blir enige om at barna har det best med å vokse opp der, i et bra hus i nabolaget de har bodd i hele sitt liv og hvor de har alle vennene sine. At det ikke er noen grunn til å rykke dem opp fra der de bor når de har det helt fint der. Jeg ser ikke noen som helst grunn til at en mor automatisk skal bli betraktet som "bedre skikket" til å ta vare på barna, og derfor alltid MÅ ta med seg barna for ikke å bli stemplet som en udugelig og dårlig mor.
Gjest Madam Felle Skrevet 3. oktober 2006 #12 Skrevet 3. oktober 2006 Da ville jeg tenkt at hun hadde valgt å gi pappaen ansvaret, sannsynligvis fordi hun ikke hadde nok å gi barnet - og dermed ikke var en god mor.. Du spurte hva jeg ville tenke... ← Hjelpe og bære, er det mulig å ha en slik holdning i dagens samfunn
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #13 Skrevet 3. oktober 2006 Hjelpe og bære, er det mulig å ha en slik holdning i dagens samfunn ← Ja, og hvis man skal sånn er det iallefall mange udugelige fedre ute og går
Gjest Madam Felle Skrevet 3. oktober 2006 #14 Skrevet 3. oktober 2006 Ja, og hvis man skal sånn er det iallefall mange udugelige fedre ute og går ← Ja, for siden de overlater ansvaret til moren, viser jo de at de er dårlige fedre
MAcy Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 De fleste reagerer ikke om det er far sm er helge pappa,synes dermed også at mor kan være helgemor uten at det skulle ha noe å si. Synes desuten at den som velger å flytte(om det er langt da ) bør belage seg på å bli helgeforeldre uansett hvem av foreldrene det er. Et barn bør jo ha det like godt med sin far som med sin mor!!!
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Tror bare folk generellt sett må lære seg å være litt mer nyanserte i synet sitt på forskjellige ting. En vet skjelden hele grunnen til at et barn feks bor hos sin far i steden for mor. Det viktigste er jo uansett at barnet har det best mulig ikke alle mulige påtvungne normer og regler dette forkrøplede samfunnet vårt har laget.
Nasseline Skrevet 3. oktober 2006 #17 Skrevet 3. oktober 2006 Synes det er flott, jeg at noen tar konsekvensen av å se barnets beste. Selv om man er kvinne er det ikke alltid at barnet har det best hos mor. Far er en like bra forelder som kan ha aleneansvaret for barnet. ← Enig med deg.
Tusenfryd Skrevet 3. oktober 2006 #18 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg forstår ikke hvordan noen kan "gi vekk" barnet sitt jeg. Mann eller kvinne. Hva som er det beste for barnet er nå så sin sak da, og jada, noen ganger er det best hos mor, andre ganger hos far. De fleste voksne er fullt i stand til å ta vare på barnet sitt på en helt ålreit måte. Men sorgen og savnet hos den som "må gi slipp" må være ufattelig. Men derav disse bisarre løsningene om at barn skal bo en uke hos hver også - men jeg forstår foreldrene. Beste for barnet? Sotrry, jeg tror ikke på det. Men helt konkret til ts spørsmål, ja, det er mer sjeldent at mor gir opp daglig omsorg og jeg forstår henne ikke. (Men som sagt, jegforstår ikke far heller...)
Gjest allium Skrevet 3. oktober 2006 #19 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg forstår ikke hvordan noen kan "gi vekk" barnet sitt jeg. Mann eller kvinne. Hva som er det beste for barnet er nå så sin sak da, og jada, noen ganger er det best hos mor, andre ganger hos far. De fleste voksne er fullt i stand til å ta vare på barnet sitt på en helt ålreit måte. Men sorgen og savnet hos den som "må gi slipp" må være ufattelig. Men derav disse bisarre løsningene om at barn skal bo en uke hos hver også - men jeg forstår foreldrene. Beste for barnet? Sotrry, jeg tror ikke på det. Men helt konkret til ts spørsmål, ja, det er mer sjeldent at mor gir opp daglig omsorg og jeg forstår henne ikke. (Men som sagt, jegforstår ikke far heller...) ← Nå skjønner jeg ikke hva du mener. Hva skal man gjøre da, hvis verken mor eller far vil gi fra seg hovedomsorgen, og delt omsorg ikke er det beste for barnet? Gode foreldre svelger selvfølgelig sitt eget savn og gjør det som er best for barnet.
Gjest Gjesta Skrevet 3. oktober 2006 #20 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg er ikke stolt av det, men for å være helt ærlig stusser jeg litt når jeg hører at far har hovedomsorgen. Jeg tror ikke automatisk at mor er en dårlig omsorgsperson eller fordømmer henne, men jeg stusser litt mer enn om jeg hører at mor er hovedomsorgsperson. Tror det har å gjøre med det jeg ser rundt meg, det jeg er mest vant til. Og det er (desverre) at mor som regel har hovedomsorg. Jeg ser også rundt meg at hos familier der foreldrene bor sammen, er barna ofte mors omsorgsprosjekt, mens far "hjelper til" eller er den som gjør spesielle aktiviteter med barna. Mor er oftest den som sørger for å handle inn/ta initiativ til å handle inn klær, besørge bursdagspresanger, og ellers ha hovedansvar for det som har med hus og barn å gjøre. I mine øyne trenger det ikke være slik, og jeg tror ikke fedre er dårligere omsorgspersoner enn mødre. Men jeg tror arbeidsfordelingen i mange hjem tilsier at det er mor som ordner med hovedomsorgsoppgavene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå