Gå til innhold

Kildehenvisning

Annieb

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på om det er noen av dere som vet hvor bra/dårlig det er å bruke wikipedia som kilde under oppgaveskriving på høyskolenivå. Det er jo bare vanlige folk som skriver der.. Er d godkjent på en måte? Er det dårlig å bruke d?

Og hvordan refererer jeg i tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes i utgangspunktet ikke wikipedia er en god nok kilde. Men flere artikler har kildehenvisninger i form av linker til anerkjente nettsider, og da kan du jo heller bruke denne nettsiden.

Men nå ser jeg jo at det har blitt ganske vanlig at avisene her til lands bruker wikipedia som kilde. Men så er ikke alle avisene her i landet så seriøse heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry jeg la inn linken til web of sience siden det er den jeg bruker, men øverst i vinduet kan du velge i hvilken del av basen du vil søke. Det fine med denne basen er at den har link til BIBSYS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Wikipedia er ikke en god kilde siden hvem som helst kan redigere og man derfor ikke kan være sikker på sannhetsverdien i informasjonen der. Men den kan til nøds brukes som tilleggskilde til data du allerede har andre kilder på.

Det kommer også litt an på hvilken type data du refererer til. Faktainformasjon skal du være veldig forsiktig med å bruke Wikipedia som kilde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller ikke anbefale deg å bruke den siden på høgskole\universitet nivå, kommer ann på å det er snakk om selvfølgelig..

Hvis du skal bruke info derfra må du dobbelsjekke dette med annen litteratur eller internettsider

Her er en link med eksempler på hvordan du skal henvise i forhold til Harvard standarden. Denne brukes på de fleste høyskoler og universitet.

Eksempler på henvisninger

Her finner du mange gode råd om oppgaveskriving og kildehenvisning. Her står det også om hvordan sjekke siders oppriktighet og hvordan du vurderer kilder

Hjelp til oppgaveskriving

Kildekritikk

Håper dette kan hjelpe deg! :) Det har reddet meg et par ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg studerte (UiO) var Wikipedia en ikke-kilde. Noe som jeg egentlig syns sier seg selv når man tenker på hva Wikipedia er. Men som de andre sier kan den være nyttig i å finne andre gode faglige holdbare kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...