Gå til innhold

overdose- 18år- foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man har tatt en overdose på medisiner i selvmordsforsøk og man er 18 år, kan da sykehuset kontakte foreldre eller andre pårørende uten min tillatelse.

Jeg trodde ikke dette var lov siden man er over 18 men noen jeg kjenner mener at det er det. Hva stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde ikke det var lov. Men jeg er ikke sikker. noen andre som vet?

Skrevet

Man har da alltid noen som står registrert som nærmeste pårørende uansett hva man legges inn for, og som får beskjed at man er innlagt.

At du som attenåring ikke synes at foreldrene dine har noe med dette å gjøre, forteller bare om egen umodenhet. Man er barn av sine foreldre så lenge man lever.

Skrevet

Jeg vil tro man har en kontakt person som står oppført et sted.

Og disse personene blir da kontaktet.

Som regel er det da foreldrene/forsterforeldre hvis ikke annet er oppført.

Ellers så lenge du er over 18 trenger de ikke vite noe.

Men jeg bare tror dette, så jeg vet ikke om det er sikkert

Skrevet

Så vidt jeg vet kan kontaktperson kun informeres om du er ute av stand til å ta vare på deg selv. Det vil da si koma/bevisstløshet/psykotisk eller umyndiggjort av annen grunn.

Mener og at du kan oppgi annen person som nærmeste pårørende (venn, samboer, annen slektning osv).

Men jeg er desverre ikke SIKKER på dette.

Skrevet
At du som attenåring ikke synes at foreldrene dine har noe med dette å gjøre, forteller bare om egen umodenhet. Man er barn av sine foreldre så lenge man lever.

Og hva vet du om alle har et forhold til foreldrene som tilsier at dette er forsvarlig?

Skrevet

er man over 18 og bevisstløs/psykotisk etc så vil nærmeste pårørende bli kontaktet, helsepersonell har ikke anledning til å sjekke om forholdet til pårørende er bra.

er man bevisst så kan man velge selv, dog - ved et selvmordsforsøk så er ofte "bevisst" et relativt begrep hos helsepersonell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...