Gjest Vilja :-) Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 Noen som har noen bra oppskrift på Madeleine-kaker? Gjerne så opprinnelig som mulig.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Det er lurt å beskrivedet du etterlyser litt, slik at folk har en sjanse til å kjenne igjen kaken! Dette er Henriette Schönenberg Erkens oppskrift på MADELEINES. Kokeboken er opprinnelig fra 1914, min utgave er fra 1949. Mere original kan du kanskje ikke få den... 250 g flormelis 250 g hvetemel 250 g smør 8 egg 1 ss vaniljesukker Sukker irøres litt efter litt eggene, vispes godt 1 time, irøres det siktede hvetemel og det smeltede, avkjølte smør. Røren fylles i små, smurte og melete, riflete former og stekes ved svak varme lyse gulbrune. (Ser ut til at du må eksperimentere med ovnsvarme.) Kom gjerne med tilbakemeldinger her hvis du moderniserer og prøver oppskriften
Gjest piaf Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Leser du Proust? Her er en oppskrift på madeleines fra boken Til bords hos Monet - den er fra Claude Monets egen oppskriftsbok. Madeleines au citron (et dusin kaker) 125 g smør 125 g hvetemel 125 g sukker 4 egg 1 sitron Bland sukker, romtemperert smør og eggeplommene i en bolle. Røres hvitt og luftig. Pisk eggehvitene til mykt skum og bland dette skjevis i røren med 1 skje mel til alt er blandet. Tilsett finhakket sitronskall. Smør madeleineformer og dryss dem lett med mel. Legg en liten barneskje røre i hver form. Stekes ca. 10 min i varm ovn. Jeg ser i mer moderne oppskrifter på nettet at man bruker bakepulver i kakene. De settes inn i ovnen ved 240-250 grader, og varmen senkes til 200 g etter 5 min. De færreste av oss har vel madeleine-former, forresten - men man kan feks bruke sandkakeformer.
Gjest Vilja :-) Skrevet 29. oktober 2006 #4 Skrevet 29. oktober 2006 Glemte helt av denne tråden etter jeg hadde testet ut Piaf sin oppskrift. Madeleine-kakene svarte ikke helt til forventningene, men det var neppe oppskriftens "feil". De var rett og slett litt tamme på smak. Dyppet de i smeltet sjokolade for å sprite de opp litt. De virket dog mye mer fristende når Proust beskrev de Kommer nok til å lage de igjen likevel, da de er veldig lettlagede og greie "besøks-kaker". Har tatt vare på oppskriften din også, "gjest" Ser at Andreas Viestad forelår en variant med bringebær Madeleine-former har jeg forresten skaffet meg via danske Isabella Smith
Gjest piaf Skrevet 29. oktober 2006 #5 Skrevet 29. oktober 2006 Dyppet de i smeltet sjokolade for å sprite de opp litt. De virket dog mye mer fristende når Proust beskrev de ← For å innhente den tapte tid og få den ultimate Proust-opplevelse, må du jo dyppe dem i linde-te!
Gjest Vilja :-) Skrevet 30. oktober 2006 #6 Skrevet 30. oktober 2006 hihi, ja! Det var nok teen det skortet mest på. Tradisjonell Earl grey gjorde nok sitt til at kakene ikke kom til sin rett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå