Gå til innhold

Hvor gammelt bør barnet være før det får

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg vet ikke, men det er et stort ansvar for et barn - å velge bort den ene av foreldrene i jula. Synes foreldrene bør finne en ordning slik at barnet slipper å ta det valget.

Skrevet

Jeg synes heller ikke barn skal være nødt til, eller føle at de er nødt til, å ta det valget!

Skrevet

Det handler om en far som har fortalt barnet sitt hvor trist julen er uten barnet. Barnet tror fullt og fast på sin far, at julen blir uutholdelig om barnet ikke er hos ham. Og det er jo mor sin skyld at barnet ikke har vært hos ham tidligere. Selv om far aldri tidligere har kommet med noe ønske om å ha barnet julaften.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg forstår faren, for hvorfor er det bare mor som skal feire sammen med barnet?

Derfor ville jeg latt barnet feire denne julen sammen med faren, om dette er noe barnet ønsker.

Ellers er jeg for at barn bør bli hørt fra 7 års alder, så får det være opp til begge foreldrene å gjøre det beste for barnet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hvorfor ikke ha hver andre gang fra nå, dersom far er innstilt på det?

Skrevet

Totalt enig med de over!!!

Ikke la det bli opp til et barn å velge mellom foreldrene!

Annenhver jul er helt ok.

Vi gjør det sånn at den som ikke har barnet julaften kjører henne hjem der hun skal være det året på lille julaften.

Slik får hun nyte roen på julaften og slipper å farte mellom foreldrene.

JA, det er tøft for den som ikke har henne på barnas store dag.Men vi har ALDRI fortalt henne hvor trist det er uten henne.

Vi fokuserer KUN på at julen er en fin og kos tid for hele familien .....og gleder oss til det er vår tur.

I år er hun hos mamma`n sin.

Vi skal ha en hyggestund når minsten har lagt seg her hos oss.

Da åpner vi julegaver sammen og hun er med og pynter treet.

Skrevet

Er enig med hva de andre sier om at barnet ikke skal være nødt til å ta det valget. Dere bør la faren ha barnet annenhver jul.

Skrevet

Annenhver jul er jo det vanligste (jeg har hørt at noen også deler opp julaften med "tidlig og sent" annethvert år), og hvis far ikke har vært sammen med barnet i jula tidligere kan jeg forstå at han ønsker dette (men ikke at han har snakket med barnet om det).

Om far virkelig krever samvær i jula tror jeg ganske sikkert han vil få gjennomslag for det i en evt rettsal.

Skrevet
Det handler om en far som har fortalt barnet sitt hvor trist julen er uten barnet. Barnet tror fullt og fast på sin far, at julen blir uutholdelig om barnet ikke er hos ham. Og det er jo mor sin skyld at barnet ikke har vært hos ham tidligere. Selv om far aldri tidligere har kommet med noe ønske om å ha barnet julaften.

Dette er helt uakseptabel oppførsel av far!! :sinna: Alt som er av samvær skal avtales og snakkes om med mora, ikke med barna! (altså slike ting som gjelder samværsavtale, selvsagt.. ). Slike uttalelser tyder på at faren er en barnslig fjott som ikke skjønner noe som helst! Han kunne bare tatt en tlf til mora og avtalt samvær!! Å dra barnet inn i dette på en slik måte er psykisk mishandling (lightversjon, ja... men hva blir det neste??) av barnet. Barnet skal ALDRI velge slikt! (jada, unntak finnes feks dersom barnet ikke trives hos den ene parten osv, men det er ikke det som blir diskutert her..).

Snakk med faren og sett ham litt på plass. Fortell hva barnet nå føler og sier! Forstår han ikke at han har gjort noe galt så forklar ham det! Spør rett ut hvorfor han ikke har tatt kontakt om dette rett til deg, og tidligere?

Fortell barnet at dersom faren ville hatt besøk av barnet på julaften tidligere kunne han tatt en tlf så hadde det ordna seg. Men si det på en fin måte, (feks at faren hadde misforstått noe, eller ett eller annet slikt) slik at barnet ikke lurer på hvorfor faren ikke har ringt tidligere ang dette... (jada, du må svelge en kamel..).

Skrevet
Jeg synes heller ikke barn skal være nødt til, eller føle at de er nødt til, å ta det valget!

Signerer!! Det blir feil UANSETT!!! Annenhver er den eneste gode løsningen til barnet er....16 vil jeg nesten si...

Skrevet
Synes du?

velge? Synes ikke barna skal velge da de er små iallefall. De konflikter som er i forhold til jul og barn er mellom foreldrene. Julen så kommer følelsene inn. Mor vil ha barnet,men det vil far også.

Egentlig så spiller det liten rolle for barna hvor de er julaften (under 10 år, og de har normae forhold til foreldrene) For det er kun en ting som står i hodet på de og det er masse pakker.

Etter 10 år, så kan de jo få ønske seg selv hvor de vil være. Om det blir andre eller tredje julen til far/mor, så får ungens valg komme først.

Når det gjelder julen forøvrig, så syns jeg også at de skal være flere juledager der de er den julen. dette forde at det er flere selskaper, alle vil ha besøk og det er gjerne mye besøk.

Vet om foreldre som blir så følelsesmessig på trynet bare pga julen at barnet er på formiddagen til den ene, så ettermiddagen til den andre.

Til spørsmålet, så kan barna si hva de ønsker fra de er 10.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Egentlig så spiller det liten rolle for barna hvor de er julaften (under 10 år, og de har normae forhold til foreldrene) For det er kun en ting som står i hodet på de og

det er pakker.

Nå synes jeg du generaliserer litt... Jula er mer enn pakker, også for barn.

Til spørsmålet, så kan barna si hva de ønsker fra de er 10.

Jeg synes det er litt tidlig. Synes foreldrene bør kunne ha en annenhver-ordning til barnet er 16. Om barnet selv har innvendinger bør det jo tas hensyn til.

Gjest Primula
Skrevet

Jeg synes barna skal få slippe det valget jeg..

Med mindre de er tenåringer og har sterke meninger selv, bør foreldrene bli enige om en avtale om annenhver gang.

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men det er ikke lenge siden jeg var et barn ;) Og jeg tror å velge mellom mamma og pappa på julaften hadde vært veeeldig vanskelig, jeg hadde jo ikke villet såre noen, men det hadde jeg jo gjort ved å velge bort en av de.. Så jeg synes at annenhver jul bør holdes, så slipper barna slike vanskelige valg..

Skrevet
Annenhver jul er jo det vanligste (jeg har hørt at noen også deler opp julaften med "tidlig og sent" annethvert år), og hvis far ikke har vært sammen med barnet i jula tidligere kan jeg forstå at han ønsker dette (men ikke at han har snakket med barnet om det).

Om far virkelig krever samvær i jula tror jeg ganske sikkert han vil få gjennomslag for det i en evt rettsal.

Tror ikke far får gjennomslag for julaften i en rettsal da dette er en hverdag! Julehelgen begynner 1. juledag og slik kan det tolkes uten at det blir noe mer feil av den grunn.

Skrevet
Jeg synes barna skal få slippe det valget jeg..

Det gjør vi også her i familien, så derfor feirer vi jul, bursdager og andre høytider sammen og bytter på å være verter.

Skrevet
Tror ikke far får gjennomslag for julaften i en rettsal da dette er en hverdag!  Julehelgen begynner 1. juledag og slik kan det tolkes uten at det blir noe mer feil av den grunn.

Jo. Jeg er rimelig sikker på at far vil få annenhver julaften selv om det er en hverdag. Sansynligvis med 99% sikkerhet om han er normalt oppegående.

Skrevet

jeg er nå voksen men fram til jeg fant min forlovede feiret jeg annenhvert år hos hver. og vi har til og med gjort det meg og min kjære nå etter at vi ble sammen. I følge min plan er det mammas jul dette året, men nå er jeg jo i et forhold, samboer, så da er det skseptabelt å ikke feire jul med henne om vi skulle valgt det. men ho sa just at vi feiret med pappa i fjord så var jo hennes jul før han igjen.... Forskjellen er bare den at jul med pappa og familien er kjempe koselig, mens med mamma er det koselig men anspent. Og så er det alltid stress med mamma og de takler ikke forandringer. De siste 10 årene har jeg alltid gledet meg mest til jul med pappa, men hadde blitt katastrofe om jeg hadde valgt bort ei jul med mamma.

Så jeg feirer jul med foreldrene mine annenhvert år til det året jeg fylte 22. Vet ikke hvor vi blir i år.

Men min samboer feirer ikke jul med sin mor... tror ikke han har gjort det på 10-12 år... det har han ikke lyst til og frister lite sier han.

Skrevet
Jo. Jeg er rimelig sikker på at far vil få annenhver julaften selv om det er en hverdag. Sansynligvis med 99% sikkerhet om han er normalt oppegående.

Og det tror jeg du har helt rett i.

Hva er egentlig denne påstanden fra Gjest begrunnet i? At det bare er helligdager som skal deles annenhvert år? Det står da ingen steder. Under beskrivelsen av "vanlig samvær" står det bare "jul eller påske".

Så skal man bare se på loven, er det vel strengt tatt slik at man kan tolke det som at også hver påske, men ingen jul, er en mulighet. Ser man derimot på rettspraksis, er vel det vanligste å dele julen i to, og å starte den senest lille julaften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...