Scapa Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 Hva gjør du for å få det økonomiske hjulet til å gå rundt?? Hvor mye jobber du? Noen år siden jeg har vært student nå (det var den gangen man kunne tjene myyye ved siden av stipend og lån...)- og når jeg snart skal begynne på enda en høyere utdanning må innrømme dette aspektet bekymrer meg litt.. Ønsker meg gode råd Hvor mye jobbet/jobber du ved siden av studiene? Tok du opp lån? Tillegges at jeg har ganske god økonomisk sans - og ordnet økonomi fra før...
Buster Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 Bare du selv som kan svare skikkelig på dette da du vet hvor mye du selv krever av diverse dippedutter og andre greier. Noen klarer seg på 1000.- måneden til mat og bor gjerne i en leilighet/hybel som du må utenfor for å få tenkt deg om. Leste på nettet her om dagen om en kvinnelig student som hadde bodd i campingvogn over hele studieperioden (5år) og hadde jobbet på en bensinstasjon ved siden av studier. Hun hadde hatt 4 faste vakter hver eneste uke, og da var det både lørdag og søndag pluss to variable dager i ukene. Greien er i hvert fall at hun hadde spart opp penger etter endt studie, hun tok i tillegg fullt studielån og satte dette inn på BSU i alle årene hun studerte. Når hun var ferdig med stuidet sitt hadde hun etter alt av utgifter, studielån og levekostnader var betalt, spart opp ikke mindre enn ca 250 000.-. Nå sa hun at hun ikke ville levd like sparslig igjen om hun kunne valgt, men ved å bo i denne campingvognen, jobbe ved siden av og bruke hodet veldig i forbindelse med utgifter som mat, klær og annet klarte hun å legge penger på bok. Hun hadde ovenfor journalisten forklart at hun ikke en eneste gang hadde tatt seg råd til å gå ut på byen eller gjøre annet som kostet penger under studietiden, men hadde også endt opp med toppkarakterer. Fordelen var j selvsagt at hun hadde penger til leilighet når hun var ferdig, men tror ikke jeg selv hadde klart å strekke strikken sååååååå langt som hun gjorde. Livet passerer sakte forbi oss og man lever tross alt bare en gang, kjekt å kunne ha det litt morsomt eller livskvalitet når man først er på jorden. Nå sporet dette veldig av her, men ble litt fasinert av denne jenten sin prestasjon eller skal man kalle det personlig mål? Når der gjelder deg er det ikke noen andre enn deg som vet hvor du kan bo ved studiene dine, hva du har av krav når det kommer til turer på byen, kafe og annet. Røyker eller drikker du fra tid til annen så kan du glemme disse 1000.- i måneden og må regne med MYE mer.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 om du ikke har huslån, barn osv, så klarer du deg sikkert like godt som unge studenter
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Det går akkurat så fint som du vil at det skal gå.. Har du en buffer før du begynner å studere kan du tillate deg å bruke alt du "får inn" og da har du det helt fint.. Selv "strammet jeg livremia" kraftig det første studieåret for å skrape sammen en buffer på ca 20 000 kr.. Deretter brukte jeg det jeg fikk i lån og tjene på sommerjobb.. Men aldri mer enn det.. Bodd ok, spiste bra og fikk meg ferier, jeg.. Du kan få råd til det du virkelig vil.. Men ikke alt du vil.. Det handler (som ellers i livet) kun om prioriteringer..
Scapa Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 3. oktober 2006 Tusen takk for svar!! Det er selvfølgelig en selv som "setter standard" både mht "nøysomhet" og jobbing (prioriteringer er vel det overordnede ordet her..) underveis. Det er mange måter å gjøre det på - var godt eksempel med campingvogna Illustrerer jo at det er mange måter å gjøre ting på! Har kalkulert med å ta opp studielån,samt jobbe ca 15 timer i uka ved siden av. I tillegg har jeg forholdsvis god tid på å legge opp litt ekstra penger.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg la av en del penger siste året jeg var i jobb. men så går jeg på privatskole, så jeg har mye høyere utgifter i form av skolepenger enn de som går på offentlig høyskole/universitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå