Gå til innhold

Jobben er blitt en blindvei......hva gjør jeg nå?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb som jeg ikke kan ha til jeg blir gammel.

Jeg er nå 40 år og tiden går ifra meg.

Jobben og utdannelsen jeg har er veldig spesialisert. Så om jeg skal bytte jobb må jeg starte på scratch som ufaglært.

Jeg skulle gjerne tatt mer utdanning. Men kveldsundervisning har jeg ingen muligheter til å klare. Jobben er veldig fysisk tung og 3 unger skal i tillegg følges opp med lekser, fritidsaktiviter. I tilegg kommer alt husarbeid som følger med å ha familie.

Økonomisk har jeg ikke råd til å sette meg på skolebenken. Selv om det er det jeg har mest lyst til.

Hva bør jeg gjøre? Jobbe til jeg stuper og håpe på en omskolering?

Jeg føler meg helt fastkjørt og uten valgmuligheter.

Å søke andre jobber når man har 3 mnds oppsigelsestid er vanskelig. De fleste søker folk ganske så kjapt.

Bør jeg rett og slett si opp jobben og søke på andre jobber? Og krysse fingrene og håpe det beste? Arbeidsledighetstrygd får man jo om jeg er totalt uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen konkrete råd til deg, men vil bare informere om at du ikke får arbeidsledighettrygd med det første dersom du selv sier opp jobben. Tenkte bare det var greit å vite.... Tror det må gå en viss tid, før du vil ha krav på det. Ca 6 mnd? (Litt usikker på akkurat det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du må begynne helt på scratch? Selv om man har spesialisert utdanning hender det man kan bruke arbeidserfaring og ansvarsområder osv som et grunnlag for noe annet. Men det kommer selvsagt an på hva du vil. Hvis du har bestemt deg for at du ønsker en ny fagutdanning synes jeg du skal prøve å få til dette, evt kan du gå til en eller annen karriereveileder og prøve å finne ut hvilke veier du kan gå. Hør også med mulige arbeidsgivere hvordan de synes du stiller før du "gir opp uten å ha prøvd".

En ting som går an er også å søke og få en jobb som ufaglært innen feltet du vil, og ta etterutdanning underveis mens du jobber. Du vil riktignok tjene litt mindre enn du kanskje ønsker, men det er kanskje verdt det?

Synes ellers ikke tiden har løpt fra deg. Kjenner flere som har skiftet beite både som førti- og femtiåringer:-) Men man må nesten ha et mål, ikke slutte i gamlejobben _bare_ fordi man er lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...