Gjest Økolog Skrevet 2. oktober 2006 #1 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg lurer på hvordan økonomien til dere kvinner/menn er rundt om i landet her. Jeg har inntekt på rundt 9000 utbetalt (50%) Mannen min har 35000 utbetalt (er selvstendig og legger av 50% til skatt) Jeg hadde 80% stilling før og hadde 12300 utbetalt. 10000 gikk til regningskontoen. Jeg følte jeg aldri hadde penger til meg. Disse 2300 skulle gå til mat, barna (2 stk) og det som hører med. Kjøpte jeg noe til meg gikk det utover det andre og det kunne jeg jo ikke. Barnetryden hadde jeg også. Det vil si 4200 per mnd. Jeg og mannen hadde en evig krangel om dette og jeg var den som ble den skyldige fordi jeg ikke jobbet nok Jeg har ansvaret for barn og hus. Han er borte omtrent hele tiden. Uansett, nå har jeg mindre inntekt og betaler regninger for ca 6000 sånn at jeg har 3000 igjen. Altså 1000 mer enn i fjor. Jeg vet det er bitchy å gjøre det siden inntekten er mindre, men det siste året var helt forferdelig. Jeg var langt nede, og nå føler jeg med mye bedre. Tror mannen har oppdaget det... Men fortsatt sliter jeg med at jeg ikke kan finne på ting. Han kan jo dra hit og dit og bruker penger, men jeg har aldri noe til overs. Min feil? Er 5000 mye for husholdning og barn synes dere? Hvordan ligger det an hos dere? Hvor mye bruker dere på dere selv, mat, barn osv Vi har faste mnd utgifter på ca 15500. Et lite sukk fra meg
Gjest regine Skrevet 2. oktober 2006 #2 Skrevet 2. oktober 2006 min mening er at når to stykker bor sammen og er en familie med barn etc. så skal de begge sitte igjen med omtrent det samme etter at nødvendige utgifter er betalt. Dvs at den som tjener mest betaler mest av de felles utgiftene, nettopp for å unngå en sånn situasjon som du beskriver: HAN kan reise/kjøpe gjøre hva han vil, mens DU ikke kan gjøre noe som helst. Og hva med ungene - er det DU som skal betale for dem, mens han har sitt til kun seg? Eller betaler han for ungene i tillegg til seg selv, og du da bare må betale for deg? høres merkelig ut å ha et familieliv på de premissene du beskriver
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #3 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg får utbetalt 14-15 000 pr måned. Leier hybel for 3300 i måneden, betaler 3500 i lån, 1000 kroner til sparing, 2000 kroner til reise-og parkeringsutgifter (rundt regna). Da blir det 4000-5000 kroner til mat, nødvendige bruksting og fornøyelser. Har det ganske bra, kan ikke klage. Men så bor jeg også aleine og må ikke dele med noen. Må bare si at mannen din høres utrolig arrogant ut.....
Gjest Turi Skrevet 2. oktober 2006 #4 Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Din inntekt+mannens inntekt=familieinntekt. Familieinntekt-familiekostnad=lommepenger. Lommepengene deler dere som dere vil - enten etter prosentuell inntekt eller i to eller hva dere ønsker. Men helt separat økonomi med så ulike inntekter går jo ikke an. Endret 9. oktober 2006 av Sissan
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #5 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er alene med tre barn. Tjener rimelig bra og har en eks som tjener enda bedre. Det kommer inn 33.000,- hver måned. Det går ut 18.100,- til alle faste utgifter. 14.900,- igjen til mat, sparing, klær, bensin og annet vi trenger. Det går helt fint rundt.
Gjest Neffi Skrevet 2. oktober 2006 #6 Skrevet 2. oktober 2006 hvor lenge har du godtatt å ha det slik?
Gjest Økolog Skrevet 2. oktober 2006 #7 Skrevet 2. oktober 2006 Vi har hatt det slik i litt over ett år. Når større utgifter som bygging av garasje o.l. er det han som betaler. Men jeg irriterer meg fortsatt over at jeg ikke har penger til meg selv. Da barnetryden kom nå den 30. sept kjøpte jeg meg en concealer (må jo ha det...) til 260,- Og da var det 1600 igjen av barnetrygden. Så bensin, mat, bleier og nå har jeg 500kr igjen som skal vare til den 12
Nokia Skrevet 2. oktober 2006 #8 Skrevet 2. oktober 2006 DETTE kan du da vel ikke synes er riktig!!? Har man felles barn, så har man vel også felles økonomi. Jeg har alltid hatt det slik at det vi tjener til sammen, det kan vi bruke sammen - og så har vi i grunnen byttet på å tjene mest. Slik er det da mest naturlig å ha det når man deler livet sammen! Og hvorfor skal DU betale for ungene? Når han tjener såpass mye? Jeg ville satt meg ned og tatt en liten prat om økonomi med mannen...slik kan du da ikke ha det.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #9 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg synes det høres feil ut å dele sånn som dere gjør når dere er etablert med felles barn og hus. Nå er ikke jeg en ubetinget tilhenger av at man uansett skal dele "alt", men når man er en familie henger det ikke på greip at den ene har fullt av penger (om enn han jobber r*va av seg) mens den andre, som tross alt "må" være hjemme endel med små barn, og tar seg av huset, ikke har penger. For det første er det en arbeidsdeling jeg ikke hadde giddet hos oss, for det andre, når man først har det sånn, så er det for meg åpenbart at man må dele jevnere.
mito Skrevet 2. oktober 2006 #10 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har utbetalt ca 30.000 hver måned. Jeg bruker 10.000 på hus og bil, 5000 på klær, 5000 på festing, 5000 på mat og 5000 på impulskjøp
Krista83 Skrevet 2. oktober 2006 #11 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er student og får 6000 i måneden fra lånekassen, i tillegg så jobber jeg litt ved siden av. Sambo jobber også. Vi har kjøpt oss bil og jeg betaler denne mens han betaler husleien som er på samme sum. Vi driver å sparer for vi har også kjøpt leilighet, så det blir i grunn ikke spesielt så mye bruk av penger. Men sånn rundt regnet har jeg etter å ha betalt billån (betaler mner enn minstesum) og spart 1000 igjen hele summen fra lånekassen til mat, reiseutgifter regninger osv. Sambo har en del mer, men betaler også ett annet lån og studielån... Blir nok en mer felles økonomi når leiliigheten er helt ferdig og vi skal begynne å betale ned på den også. Men foreløpig så har vi det greit, og jeg sliter ikke akurat med det jeg har igjen
Gjest joje Skrevet 2. oktober 2006 #12 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er også student og får 6200kr i måneden fra lånekassen. Jeg jobber to dager i uken og tjener et par tusen kr i måneden på det. Sambo er også student med deltidsjobb. Da vi flyttet sammen var vi enige om at det ikke er noe som skal hete "dine og mine penger", men våre. Jeg betaler leiligheten (4300 kr), strøm, mobiltelefon for begge, forskikring og abonnement på treningssenter for meg med studielånet mitt, i tilegg setter jeg av reisestipendet på 200kr i måneden inn på sparekontoen. Kjæresten betaler mat, fornøyelser og andre ting som dukker opp med studielånet sitt. Pengene vi tjener ved siden av bruker vi f.eks på klær, spesielle ting vi ønsker oss samt at vi setter av en del til eventuelle ferieturer og hjemreiser (siden vi bor langt, langt hjemmefra). Jeg synes vi klarer oss overraskende bra. Vi lever ikke bare på nudler og må ikke snu på krone de siste dagene før studielånet kommer.
Kittykat Skrevet 2. oktober 2006 #13 Skrevet 2. oktober 2006 (endret) Jeg synes at siden mannen din tjener mye mer enn deg, så bør han også betale mer. Den som tjener mest, betaler mest. Man betaler etter evne. Og hvis du ikke har penger til å du og barna kan more dere e.l. så kan nå jammen meg mannen din trå til med penger. Det er ikke sånn at han skal sitte på alle pengene alene. Han har tross alt en familie og det er grådig urettferdig når han ikke deler. Jeg er samboer og vi har 3 barn. Jeg er hjemmeværende for øyeblikket så han betaler alle faste utgifter. Men er det noe jeg eller barna trenger, så kjøper jeg det. Vi har felles økonomi, her er det ingen mine og dine penger. Hvis vi har lyst på noe/trenger noe, så kjøper vi det og, så fremt vi har penger til det. Og den som har penger, betaler for tingene. Når man bor sammen og har felles barn, så bør felles økonomi være et must. Ikke det at man ikke skal få ha penger til litt personlig bruk, men det er ikke sånn at den ene parten ikke skal sitte igjen med fem flate øre, mens den andre parten er stinn av penger og kan gå ut og kose seg/kjøpe nye klær/kjøpe et nytt dataspill osv osv. Jeg hadde ikke godtatt fordelingen dere har, verken av økonomi og husarbeid. Jeg hadde ikke tolerert at mannen min hadde hatt masse penger mens jeg ikke hadde hatt noe som helst. Når man bor sammen og har barn, så bor man sammen og har barn og da har man en familie å tenke på i tillegg. Han er ikke alene. Jeg ser meg om etter jobb for tiden og når vi har to inntekter, så kommer det heller ikke til å være mine og dine penger. Vi kommer til å ha alle pengene felles. Noe annet kommer til å være uakseptabelt. Og vi bruker 5-6000,- pr mnd til mat, bleier, diverse husholdningssaker m.m. Endret 2. oktober 2006 av Kittykat
Champagnepiken Skrevet 3. oktober 2006 #14 Skrevet 3. oktober 2006 Jeg er singel og har bare meg selv å ta ansvar for, og synes også jeg har ganske god økonomi. Jeg har utbetalt mellom 18 og 22.000 kroner i måneden, avhengig av overtid og variable tillegg. Jeg har boutgifter på drøyt 4000, og faste utgifter på rundt det samme. Dermed er det stadig over 10.000 igjen. Hjelp, er det faktisk så mye? Hvor i all verden blir det av de pengene?
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 Vi har to barn og har det slik at vi betaler inn til en felles regningskonto og en sparekonto. Jeg tjener mer enn han, og da betaler jeg mer. Men jeg sitter igjen med litt mer enn han pr mnd allikevel - og det er fordi det stort sett er jeg som kjøper mat i helgene (handler stort for en uke om gangen) og jeg handler stort sett klær osv til barna. Derfor er det ofte jeg som går tom for penger først - men da blir det han som handler mat. Dessuten hender det at vi må hente litt penger fra sparekontoen. Vi har ca utbetalt ca 40.000 totalt, vi sparer ca 4000, betaler ca 25.000 inn på regningskonto (stort sett går alt med ila en mnd - hvorav 9.000 er husleie, 4.000 er barnehage, 3.000 til lånekassen, +++). Vi bruker i tillegg ca 6000 på mat. Da er det ca 5.000 igjen til diverse barneklær, klær til oss voksne, busskort (1.500!!).. Tilbake til deg: du må snarest ta dette opp med din mann. Dere er to om å ha barn og det er rett og rimelig at han skal være med å betale for det. Dersom han mener at du skal jobbe mer, må du kreve at han gjør halvparten av det som skal gjøres hjemme - det innebører også hente/bringe barn. Den beste løsningen er at dere begge betaler inn på en felles regningskonto slik at dere sitter igjen med ganske likt. Da må man ta hensyn til hvem som handler mat: kanskje du kan få han til å ta storhandelen i helgen? Planlegge middager for hele uken og kjøp alt da. Selvfølgelig blir det supplering med melk, brød og småting i uken - men det koster ikke all verden. Viktig at du tar dette med mannen din - for dette er ting som etter laaaang tid kan tære veldig på forholdet. Snakk med han!
Carrot Skrevet 3. oktober 2006 #16 Skrevet 3. oktober 2006 Vi har hatt det slik i litt over ett år. Når større utgifter som bygging av garasje o.l. er det han som betaler. Men jeg irriterer meg fortsatt over at jeg ikke har penger til meg selv. Da barnetryden kom nå den 30. sept kjøpte jeg meg en concealer (må jo ha det...) til 260,- Og da var det 1600 igjen av barnetrygden. Så bensin, mat, bleier og nå har jeg 500kr igjen som skal vare til den 12 ← Det høres ut som om du er offer for en stor egoist spør du meg....
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 3. oktober 2006 #17 Skrevet 3. oktober 2006 får vel 6000 spenn annenhver uke, og bruker de bare på tull
Gjest StoreSky Skrevet 3. oktober 2006 #18 Skrevet 3. oktober 2006 Åj så my dere har... Jeg får utbetalt ca 16 000 hver mnd. Husleie på 7000,- SFO 925,- upc 400.- strøm 400.- (varierer) telefon 500,- busskort 700,- studielån 850,- = 10 100,- Så kommer linser, klær, mat, fornøyelse, sminke, hygiene, etc etc i tillegg.
Gjest Sesi Skrevet 3. oktober 2006 #19 Skrevet 3. oktober 2006 For å si det enkelt - vi lar aldri utgiftene overstige inntektene, men vi har ikke noe til overs heller. Har ca 19 000 ut hver mnd..
S10nemor Skrevet 3. oktober 2006 #20 Skrevet 3. oktober 2006 Siden vi bygde hus for 8-9 år siden har vi hatt samme konto - utrolig praktisk og naturlig for oss. Vet ikke hvor mye vi har i faste utgifter jeg - 17-18000 i mnd, kanskje mere. Vi klarer oss ihvertfall godt - det er bare snakk om prioriteringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå