Gå til innhold

Toving i vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nok en gang fått litt strikkedilla, og har begynt å strikke tøfler i julegaver. Tenkte å tove disse i vaskemaskinen, og i oppskrifthefte mitt stod det at man burde vaske på finvask 30-40 grader med milo.

Så da gjorde jeg det, men di blei jo nesten ikke tova. Måtte vaske di to ganger til for å få di passelig tova og passelig store. Og jeg vaska ilag med dongribukser, fordi det da visstnok skal bli mer tova (pga at dongri er et "tungt" stoff).

Noen som har erfaring med lignende? Syns liksom det er litt skummelt å hive det i på 60 grader og jeg.. hmm..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg også har hatt strikkedilla en stund nå, og stikket raggsokker som bare det! Et par av de ble for store, så jeg fant ut at jeg skulle tove de. Jeg også, prøvde først finvask med Milo, og det funka innmari dårlig.

Hvis jeg ikke husker helt feil, måtte jeg tove de i to omganger før jeg fikk den kvaliteten jeg ville ha. Første gang på 40g normal vask, og så 60g etter det.

Så ikke få panikk, du kan vaske de med god samvittighet på vanlig vask i 40g. Så kan du jo se hvor mye mer du vil ha sokkene tovet.

Lykke til!

Skrevet

Jeg tover i maskinen med grønnsåpe jeg - har aldri brukt Milo. Kun grønnsåpe - ei ss er nok.

Det funker så og si hver gang......... noen få ganger har jeg vært nødt til å tove på nytt.

Èn gang prøvde jeg sammen med ei ola-bukse, og den veska ble jammet tovet ja......... ble nesten ei mini-veske det. Skulle liksom vært litt stor da :sjenert:

Skrevet

Ja, stemmer det! Jeg tovet de første sokkene mine med et stort håndkle.

Grønnsåpe skal jeg jammen meg huske på til neste gang. Hvilket program tovet du de på da?

Skrevet (endret)

Godt å hørre! Takk for tips!! :)

Driver å strikker et skjerf i barnestørrelse nå, som skal toves..men det ser vanvitti svært ut, så kanskje jeg ska vær litt vill å gal å hive det på 60 grader ;)

Endret av MissEli
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg tover ved 60 grader på vanlig program. Har ei ss grønnsåpe (uten salmiakk!) i maskinen. Tover tøffler og luer på denne måten, og det går så fint så. Når jeg tar de ut av maskinen kan de se litt små ut, men det er bare å tøye dem til rett størrelse og fasong.

Skrevet

Jeg tover på 40 grader jeg - 1 ss grønnsåpe!

Skrevet
Jeg tover på 40 grader jeg - 1 ss grønnsåpe!

Jeg og! Funker fint det :)

Skrevet

tover på 40 eller 60 grader med en liten klunk grønnsåpe i trommelen. har et kortprogram som er knall til toving.

Skrevet

Jeg tover på 40 grader med 1 ss milo.

Det spiller ingen rolle hvilken såpe dere bruker, poenget er kun at det må være såpe som åpner fibrene i ulla så den tover seg. Det tover også helt fint med vanlig vaskepulver, men det sliter mer på ulla, enn milo og grønnsåpe gjør.

Skrevet

A-ha... Javel! Så kult - hva man lærer her på Kvinneguiden! :)

Skrevet

Man trenger ikke å bruke grønnsåpe. Ikke milo heller for den saks skyld. Såpe trengs ikke for å få et godt resultat.

Temperaturen har lite å si, da det er den mekaniske behandlingen ulla utsettes for som gjør at den tover seg. I forhold til et finvaskprogram som behandler tøyet forsiktig, får ulla kjørt seg betraktelig mer på et normalt 60graders program.

Olabuksa fører til at ulla får mer motstand inni maskinen og toves mer.

Man kan også tove i tørketrommel sammen med håndklær eller olabukse. Da må det du skal tove selvsagt være vått først.

Jag liker best å tove i vaskemaskin men i trommel har du litt mer kontroll da det er enkelt å sjekke underveis.

Skrevet

Jeg tover på vanlig 40 grader kulørt-vask. Med ca. 1 ss grønnsåpe. (Heller bare rett på vottene/tøflene). Dette har alltid funket!

I forhold til å tove på 60 grader ville jeg vært skeptisk. Ville heller tovet en ekstra gang på 40 grader, enn å ta sjansen på 60 :)

Skrevet

Jeg tover på vanlig 40 grader kulørt-vask. Med ca. 1 ss grønnsåpe. (Heller bare rett på vottene/tøflene). Dette har alltid funket!

I forhold til å tove på 60 grader ville jeg vært skeptisk. Ville heller tovet en ekstra gang på 40 grader, enn å ta sjansen på 60 :)

Skrevet

Jeg tover på 60° i maskinen, på normalvask. Og med litt milo. Tover det ikke sammen med noe, da jeg har opplevd at enkelte garn loer og at det da blir små ulldotter over alt det er vasket sammen med.

• 3 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men jammen meg fikk jeg svar på det jeg lurte på! :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Lille My_*
Skrevet
Gammel tråd, men jammen meg fikk jeg svar på det jeg lurte på! :)
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Det er tiden for dette nå. :)

Alle vaskemaskiner er forskjellige, og nyere maskiner er ofte mer skånsomme mot tøyet enn gamle. Man bør prøve på 40 grader først, gjerne sammen med dongeribukser eller håndklær, for det er friksjonen som skaper tovingen. Jeg bruker bare vanlig vaskemiddel (Ariel eller Omo) siden jeg ikke eier grønnsåpe. Dersom plagget ikke er tovet i det hele tatt på 40 garder er det greit å kjøre 60 grader. Har det tovet litt, men ikke nok, så kjør det en gang til på 40.

Til sist: toving er risikosport og ulike garn tover ulikt. Ulike farger i samme garn kan også tove ulikt. Det kan være lurt å strikke en prøvelapp og tove den, så får man en viss oversikt over hvor mye det krymper og følgelig hvor stort det utovede produktet må være.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jammen fikk ikke jeg også bruk for den, såpass lenge etter :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...