Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #1 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg var på intervju for en jobb jeg virkelig ønsker meg, i dag. På intervjuet spurte de meg om jeg og samboeren tenkte på å stifte familie i nærmeste framtid. Jeg svarte selvsagt at vi ikke planlegger det i nærmeste framtid, for viss ikke hadde jeg jo ikke blitt vurdert til stillingen. Men sannheten er at jeg og samboeren min prøver å få barn nå (relativt nye prøvere) fordi vi føler at vi har komme så langt at det er riktig for oss nå. ( vi har vært sammen i 7 år) Hvordan vil det da bli hvis jeg skulle få jobben og eventuelt bli gravid bare noen måneder etter? Blir folk å hate meg da og det blir skikkelig dårlig stemning? Det kan jo også ta ett år før man blir gravid, det vet man jo ikke. Det vil rett og slett ikke føles riktig for oss å skulle slutte å prøve og på en måte sette live på vent noen år. Har dere noen meninger om dette? Blir takknemlig for svar! Legger til at det er snakk om en ingeniørstilling og at jeg har fast jobb i et annet firma, men ikke trives der og derfor søker en annen jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 2. oktober 2006 #2 Del Skrevet 2. oktober 2006 Ville beholdt jobben din hvis du prøver å bli gravid. Hvordan folk reagerer på at det kommer inn en ny jente som blir gravid med en gang, tror jeg er avhengig av forskjellige ting. Blant annet størrelse på bedriften. Jeg ville ikke anbefalt det uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #3 Del Skrevet 2. oktober 2006 Om du vantrivs i den jobben du har, så hadde jeg nok byttet og heller drøyet litt med den mest intense prøvingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_knirk Skrevet 2. oktober 2006 #4 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg signerer det de andre har svart, ikke skift jobb mens du prøver. Blir du gravid med en gang er det stor sjanse for at du ikke blir veldig populær og vil mistrives i den nye jobben... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 2. oktober 2006 #5 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg ville blitt der jeg var til etter endt permisjon. Det er jo umulig å si hvordan ny arbeidsgiver vil reagere, men glade blir de nok ikke med mindre det er en veldig spesiell bedrift. Dessuten vil du være med på å gjøre det vanskeligere for andre unge kvinner å få jobb i den bedriften senere - spesielt dersom stillingen er vanskelig å finne vikar til. Det beste alternativet er å være ærlig. Da kan arbeidsgiver bestemme. Men må du lyve fordi du ellers vet du ikke får tilbud, vet du jo at dette ikke er riktig for dem. Å starte et arbeidsforhold med et tillitsbrudd er sjelden heldig. For ordens skyld vil jeg legge til at jeg kjenner to jenter som har fått jobber tidlig i svangerskap de var åpne om under intervju, så det er ingen umulighet. Det kommer jo an på hvor attraktiv kompetansen din er. Når man ansetter yngre kvinner regner forøvrig de fleste med at det kan bli permisjoner. Men som arbeidsgiver vil man gjerne bli ferdig med opplæringen før man går i permisjon... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 2. oktober 2006 #6 Del Skrevet 2. oktober 2006 Vel, det er jo både ufint og ulovlig å spørre om familieplanlegging på et arbeidsintervju, så dårlig samvittighet behøver du ikke ha overfor en slik arbeidsgiver! Det er visst lov å spørre om en kandidat ER gravid på intervjutidspunktet, og da vil det være direkte dumt å lyve. Men jeg er enig med de over som sier at du neppe blir spesielt populær hvis du blir gravid med en gang i ny stilling. Sørgelig men sant. En ting er jo ledelsen, men husk at alle medarbeiderne sikkert også har gledet seg til å få på plass og bli kjent med en ny kollega som skal fylle et hull i bemanningen. Det blir jo faktisk problemer for dem om de må begynne med å jakte på en vikar med en gang du begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå