Gå til innhold

Lime- og chilisaus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg med oppskrift på vietnamesisk lime- og chilisaus? Sånn helt tyntflytende.. Det er så godt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om jeg vet akkurat hvilken du mener, men jeg lager ofte følgende saus til mine vietnamesiske woker:

blander ca 1-2 dl soyasaus, 2-3 spiseskjeer sweet chili sauce (sånn du får på butikken), saften fra 2 lime, samt litt revet ingefær. Så heller jeg det over woken noen få minutter før det er ferdig.

Skrevet

Takk, men det er ikke helt sånn jeg tenker på... På vietnamesiske restauranter har de ofte retter som består av risnudler, stekte grønnsaker, kjøtt og denne sausen. Den blir liggende i bunnen av bollen, fordi den er så tynn, og man må blande det godt sammen for å få frem smaken. Vet ikke om det var noen bedre forklaring, men... :)

Skrevet

Nope.. det er noe de blander sammen, jeg vil tippe at den inneholder litt sukker for å nøytralisere syrligheten (ikke sweet and sour, altså) og kanskje litt eddik, risvin eller lignende i tillegg til limejuice og chili.

Skrevet

Man blander ofte chilli og lime for å lage fiskesausen, men du er sikker på at det ikke er det?

Skrevet

Bland limejuice2 ss, fiskesaus 2ss, hakket chili, litt sukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...