Gå til innhold

Noen gode (enkle) oppskrifter med kylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt inspirasjon. Pleier selv å lage:

Stekt filèt med woka grønnsaker og ris/potetbåter.

Kyllingwok med Toros Chow Mein-saus (veldig god).

Kylling og pasta, med stekt paprika og løk og fløtesaus.

Pizza med karrikylling.

Wraps med kylling

Er veldig glad i kylling, men har litt dårlig fantasi nå....

Noen andre??? (Liker at det er litt smak) :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
her er linkt til min siste kylling favoritt :) Den potetsalaten som er til, er bare helt fantastisk.
Skrevet

Jeg synes at denne oppskriften er veldig god. :) Det er en familieklassiker, så jeg har dessverre ikke helt nøyktige mål, men omtrent sånn til 2 personer:

Kylling i karri.

3-400 gram kyllingkjøtt i passe biter - brunes.

2 ss smør

2 ss mel

1 syrlig eple

1 løk

kyllingkraft / -buljong (1/2 liter?)

karri etter smak (2 ts?)

Salt og litt pepper.

Smelt smør. Surr løken til den er blank og ha i eple skåret i små biter. Ha i karrien og la den surre med et par minutter. Dryss over mel og rør godt. Spe med buljong og kok opp. Ha i kyllingen og la det hele putre til kyllingen er mør. Serveres med ris.

Du kan selvfølgelig også steke kyllingen for seg og så servere sausen ved siden av, dersom du foretrekker det.

En annen enkel variant er å surre litt hakket løk og hvitløk, blande med brunet kyllingfilet i biter, tilsette karripasta etter smak, før du heller over en boks kokosmelk og lar det putre til kjøttet er kokt. Veldig enkelt og veldig godt!

Skrevet

Tusen takk! Begge hørtes gode ut. Tror jeg går for Nilma sin i dag. Har alt jeg trenger til den retten. Har en litt kresen mann, så eple

til middagen :overrasket: ???? Vi får se hvordan det blir mottatt....:icon_lol:

Skrevet

OOOps! Glemte å logge inn.

Hilsen Elle_liten

Skrevet

Hva med tikka masala?

Jeg pleier å rense og dele i biter en stekt kylling, varme opp sammen med et glass tikka masala(rema), evt woke grønnsaker og ha i, koke ris til og servere med litt rømme ved siden av. NAM!

Skrevet

Jeg lagde kyllingsuppe i dag, fort, enkelt og godt.

Kokte opp en liter vann med to buljongterninger, hev uti to sjarlottløk og kokte mens jeg kuttet broccoli i små biter, sukkererter i to og vårløk i biter.

Deretter hadde jeg i to nøster eggnudler som jeg knuste litt og rørte rundt samtidig som jeg klippet oppi to kyllingfileter. Tilsatte så broccoli og kokte litt til, til slutt sukkerterter og vårløk. Hadde ikke frisk chili i dag, så brukte litt piri-piri oppi, men noe chiligreier, fersk, tørket eller pulver gjør siste susen.

Kan jo varieres ganske mye med ulike grønnsaker osv.

Skrevet

Da var middagen (a la Nilma) fortært. Ble godt det og sambo synes epler i karri var godt :klappe: .

Hadde ikke annen karri enn sånn vanlig man bruker til hvit saus. Tror det blir bedre med en mer spennende en. Hadde hvitløk og chilli oppi også (nam!).

Hadde bare norske (sure) epler. Tror det blir bedre med sånne grønne, sure.

Dette prøver vi helt sikkert igjen.

Pulverheksas forslag skal helt sikkert bli prøvd også, men tror jeg prøver med filèt. Synes det er bedre... :)

Skrevet

Tropisk kyllingsalat er kjempegodt:

1 grillet kylling

4 porsjoner kokt kald ris (sånn ikke-klebrig Uncle Ben's)

1-2 mango eller 6-10 halve hermetiske fersken

1 bunt vårløk eller 1 stor rødløk

ca. 2 dl salte peanøtter

Dressing:

1.5 dl majones

1.5 dl crème fraîche (eller rømme eller youghurt naturell)

1-2 ss presset sitron

1-2 ss karripulver

salt

pepper

Ta skinnet av kyllingen og plukk av alt kjøttet fra beina og skroget. Grovhakk kjøttet. Grovhakk frukten og finhakk løken. Bland kylling, frukt, løk og ris. Bland alle ingrdiensene til dressingen og tilpass mengden karri, sitron, salt og pepper etter din egen smak. Bland dressingen med salaten og sett kaldt til servering. Bland i peanøttene rett før servering.

Kjempegodt! Og hvis du lager den med mindre dressing og uten ris og nøtter egner den seg glimrende til pålegg/sandwichfyll!

Skrevet

60018211i var på middag i forrige uke, der fikk vi servert lasagne med kylling istedet for kjøttdeig. Dette var kjempe godt, bedre enn kjøttdeig faktisk!

Skrevet
Da var middagen (a la Nilma) fortært. Ble godt det og sambo synes epler i karri var godt  :klappe: .

Hadde ikke annen karri enn sånn vanlig man bruker til hvit saus. Tror det blir bedre med en mer spennende en. Hadde hvitløk og chilli oppi også (nam!).

Hadde bare norske (sure) epler. Tror det blir bedre med sånne grønne, sure.

Dette prøver vi helt sikkert igjen.

Hyggelig at den falt i smak! :) Når det gjelder karri, så er det faktisk den helt vanlige typen jeg bruker til denne oppskriften, synes rett og slett den passer best. Og ja, grønne sure epler (type Granny Smith) er absolutt det beste.
Skrevet

Jeg har lagt denne ut før, men en god oppskrift kan aldri gjentas for ofte. Jeg synes kylling kiev er veldig godt. Du bruker en kyllingfilet per person. Bank dem flate og legg på en god kule kaldt hvitløkssmør (kjøpt eller hjemmelaget, alt etter hva du foretrekker). Pakk/rull fileten så godt sammen som mulig. Så tar du fram tre tallerkener, en med hvetemel, salt og pepper, en med loffsmuler (daggammel loff uten skorpe som du kjører til smuler i food processor) og en med vispet egg. Dypp pakkene først i mel, så i egg og til slutt i loffsmulene, klem dem godt fast på kyllingen. Sett kyllingen kaldt 15 minutter. Gjenta all dyppingen og sett kaldt 15 minutter til. Brun dem godt i panne og etterstek i ovn ved 190 grader i 30 minutter. Da får du herlig sprø panering, saftig kylling og smeltet hvitløkssmør som renner ut og blir "saus".

Skrevet
Jeg har lagt denne ut før, men en god oppskrift kan aldri gjentas for ofte. Jeg synes kylling kiev er veldig godt. Du bruker en kyllingfilet per person. Bank dem flate og legg på en god kule kaldt hvitløkssmør (kjøpt eller hjemmelaget, alt etter hva du foretrekker). Pakk/rull fileten så godt sammen som mulig. Så tar du fram tre tallerkener, en med hvetemel, salt og pepper, en med loffsmuler (daggammel loff uten skorpe som du kjører til smuler i food processor) og en med vispet egg. Dypp pakkene først i mel, så i egg og til slutt i loffsmulene, klem dem godt fast på kyllingen. Sett kyllingen kaldt 15 minutter. Gjenta all dyppingen og sett kaldt 15 minutter til. Brun dem godt i panne og etterstek i ovn ved 190 grader i 30 minutter. Da får du herlig sprø panering, saftig kylling og smeltet hvitløkssmør som renner ut og blir "saus".

Det hørtes godt ut! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...