Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skal herrenge og jeg til lege for å starte vår utredning/kartlegging.

Er det noen som kan fortelle meg hva som skal skje?

Saken er som følger, vi er godt voksne begge to (34 og 40) og har ingen barn fra før. Vi vil ikke "kaste bort" unødig tid med å prøve og prøve hvis det viser seg at det må andre metoder for at vi skal bli gravide. Dette er noe vi føler sterkt siden vi er såpass opp i årene. Derfor har vi løyet på oss noen måneder med prøving. Ja, jeg vet det er umoralskt, men vårherre tilgir nok vår hvite løgn.

Er det noen med erfaring som kan si noe om hva som kommer til å skje i dag. Og hvordan er gangen i utredning. JEg vil jo helst gjøre alt i dag for så å få svaret i morgen. (Vet at dette ikke lar seg gjøre).

Og så har jeg EL nå, er det noe fare for å ødelegge dette hvis jeg har Gu? Kan jo hende det ble sådd et frø i går.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag får du antageligvis en GU med UL (kommer selvfølgelig an på om gyn har UL). En påbegynt spire blir ikke ødelagt av dette, så det trenger du ikke bekymre deg om. Noe særlig mer kan de ikke gjøre sånn med en gang. Du må gjennom en måned eller to med blodprøvetaking på dag 1, dag 14 og dag 21 for å sjekke hormonene dine, og mannen din må ta sædprøve. I første omgang er det det eneste de kan gjøre såvidt jeg vet.

Har selv vært gjennom første runde av utredning og fikk pergo og ble gravid med en gang (etter knapt 1 år med prøving).

Lykke til!!!

Klem fra

Skrevet

Takk for svar Taurus, ja legen har UL. Vi ser frem til dette her.

Hva gjør egentlig Pergo?

Så flott at det virket for deg og at dere ble gravide.

Skrevet

Pergo stimulerer eggløsning. Jeg hadde "svak" EL, slik at det gule legemet blir svakt og produserer for lite progesteron til å støtte et sv.skap.

"Faren" med pergo er økt sjanse for flerlings sv.skap, og her sitter jeg med to i magen :ler::ler:

(Mannen må ta sædprøve før du får pergo tilfelle det er noe med sædkvaliteten hans)

Lykke til!!!

Klem igjen fra

Gjest Cruella
Skrevet

Har ikke vært igjennom utredning før, men ville benytte anledningen til å ønske dere LYKKE TIL!!!

:hjerte:

Lisa-Beth

:hjerter:

Skrevet

Åh, trusen takk for støtte, nå er det bare en drøy time til vi skal være der.

Hi hi, to stykker hadde vært topp, da hadde vi liksom de barna vi ønsket oss på en gang. Men jeg forstår, det kan jo bli litt ekstra jobb da. Støtteklemmer til Taurus.

Skrevet

En statusrapport fra besøket i går.

Fikk først utdelt en brorsjyre om forskjellige tilstander ang barnløshet/hva man gjør ol. Så forklarte han hva som skulle skje, jeg skal ta blodprøve ang stoffskifte i på torsdag (dag 21) og herrenge skal levere sædprøve som leses av der og da.

Vi kom så vidt inn på PCO, og da begynte jeg å gråte når legen sa at i såfall får du gå på Fedo Lindberg kur. Jeg har gått hos gynekologen i mange år, og han har sett meg gå opp og neg, men vet ikke mer enn det.

Sa da forsiktig at jeg har en spiseforstyrrels som jeg har hatt i mange år. I mitt stille sinn tenkte jeg, fy f*** det er lettt å gå ned, det er jo ikke det som er problemet.

Kom hjem og gråt som en foss og hatet meg selv og kroppen min.

Akkurat nå så jobber jeg med selvfølelsen min og egenverdi, så det var et tøft slag. Men jeg gråt ut, og tenkter at jeg ikke skal ta sorger på forskudd.

Det er jo engang slik at vi har bare prøvd i 5 mnd selv om jeg sa over ett år til legen.

Vel, vi kom hjem og eggsløsningen var der fortsatt så bruk deres fantasi jenter.

Men så i dag kom denne blodflekken. Og det var ikke fra et rift, eller så erller noe sånt.

Takknemlig for tips.

Er optimistisk, kanskje, er ikke helt i kontakt med meg selv for tiden.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Skulle gjerne kjeppgjellet den lavpannede dusten av en idiotisk lege du var hos. Kunne han ikke undersøkt litt rundt din situasjon ?

Skrevet

Takk for støtte Hilde K S.

Regner med at dette blir et tema neste gang jeg skal til han.

For å si det sånn så kan jeg forstå at han kom med uttalelsen for jeg leste i min journa og ba han fjerne dette m de 15 sigarettene jeg røker, har nemlig sluttet for 4 -5 år siden. MEn jeg kan jo ikke lyve fra meg overvekten så jeg og lo. Jeg legger jo liksom opp til at vi kan snakke om det, men så når det blir gjort så er jeg såååå sårbar.

Jeg har vært pasient hos legen i 15 år, så jeg er et kjent fjes. Derfor turte han vel å slenge det han gjorde, men jeg så han ble falt i masken når jeg sa dette med spiseforstyrrelse.

Skrevet

Hei Fruenge!

Vil bare ønske deg og mannen din lykke lykke til :D

Håper det blir liv snart :)

Masse klemmer og lykkeønskninger fra Diva :D

Skrevet

Tisen takk Diva, dere er alle sammen så søte!

• 2 uker senere...
Skrevet

En liten oppdatering

Vi har gått videre i vår utredning.

Jeg har tatt hormonprøver som viser at jeg har eggløsning og ikke PCO.

Progesteron på 19.8, hva nå enn det sier.

Herrenge har i dag fått testet kvaliteten på sine svømmere, og de scoret 4 av fire. Jeg fikk en lengre utredning om hva min kjære fikk se i mikroskopet hos legen. Stolt fortalte han om alle millionene med dyktige svømmere. Så nå vet vi det. Alt i orden der.

Neste ting er jeg som skal sjekke tette eggledere. Hvis alt er i orden her er det prøverør som står for tur.

Tro vel egentlig at før vi kommer så langt så har vi fått klaff.

Men det er betryggende å vite at så langt er alt i orden.

Er det forresten noen som vet hvordan det sjekkes om eggledere er tette?

UL eller lapraskopi?

Og er ikke tette eggleder noe man kan få i forbindelse med betennelse eller clamydia ol?

Jeg har aldri hatt noen av delene så jeg er bare positiv.

Skrevet

Ville bare ønske deg lykke til, fruenge!

Ting ordner seg for snille jenter! :D

Skrevet

Tusen takk LineA, akkurat DET tror jeg også.

Skrevet

Hei fruenge!

Vil bare gi deg en stoooooor klem!

Kan jeg spørre om dere har prøvd lenge?

Og blir du sendt til sykehuset med beskjed om prøverør uansett om du har tett eggledere eller ikke? Eller bare hvis det ikke er noe galt?

Så vidt jeg har forstått så sjekker de om du har tett eggledere ved en sånn hsg-røntgen. De spøryter inn en kontrastveske som vises på røntgen for å se om den går opp egglederene. Jeg tror man også kan se om du har tette eggledere ved lap.

Dette med årsaken til tette eggledere kan jeg dessverre ikke svare på fordi jeg er usikker.

Jeg tror det kommer til å lykkes for deg snart!

Klem fra Kosepia

Skrevet

Meg igjen!

Glemte en ting jeg..

Jeg forstår svært godt hvordan du har det når legen din snakker om slanking! Jeg er "bare" 21 men har et stort problem når det gjelder mat. Min gyn mente at jeg MÅTTE ned 15-20 kilo før jeg fikk PergoTime, og at det bare var å starte på Grete Roedes kurs. Lenge siden jeg har vært SÅ deprimert gitt.. Endte med at jeg sluttet å spise.. Ikke noe bra kombinasjon..

Skal spørre den gyn. jeg skal til om noen uker om han har noen gode råd til meg, som IKKE omhandler slanking eller Lindbergs kosthold (for det kommer jeg ALDRI til å takle) Nå har jeg Pcos da. :/

Hvis du vet at du kommer til å slite dersom du prøver å slanke deg, ikke gjør det! Da er det mye mer moro å finne noe du LIKER å trene :)

Klem fra Kosepia

Skrevet

Hei Fruenge!!

Vi har også startet utredning. Det som skjedde først var at vi ble henvist fra fastlegen til en spesialist (gynekolog) Der fikk jeg en dobbel kur med pergotime, Mens du går på denne kuren som varer i 1 uke skal du innom legesenteret å ta blodprøver. Jeg tok 1 blodprøve 3 mensdag, 2 blodprøve 8 mensdag og siste blodprøve 14-16 dager etter siste tablett.

Det er størst sjanse for å bli gravid ca. 7 dager etter siste pergotime tablett. I mens jeg drev med dette ble mannen min henvist til rikshospitalet for å ta sædprøve. Da jeg kom til gynekologen min var det ikke noe galt med eggløsningen min og heller ikke med sædprøven til min mann. Hun tok innvendig ultralyd men kunne ikke se noe galt. Så nå er jeg henvist videre på sykehus for å ta Laparoskopi. Har fått time i mars. Var så uheldig at jeg fikk mensen den dagen jeg skulle ta den i januar, og pga kontrastvæsken som skal sprøytes inn var det ugunstig å gjøre det når jeg hadde mens. Også pga infeksjonsfaren. Så nå får jeg manne meg opp til timen i mars ( Har lege og sykehus-skrekk skjønner du!!)

Ønsker dere lykke til med utredningen!! :blunke:

vennlig hilsen Håpefull (Prøvere på 4 året!)

Skrevet

Hei fruenge.

Lykke til med utredning og fremtidig graviditet. Men... blir du satt opp til prøverør hvis alt er som det skal?? Jeg trodde dere måtte prøve hormoner først.

Personlig hadde jeg prøvd alt annet først før jeg hadde tatt skrittet ut til å gjennomføre prøverør som kan være både smertefull, hard og langdryg.

Selv prøvde vi i henholdvis 1 og 1/2 år på våre to små, men 5 måneder er ikke lang tid, det er tross alt bare 30% som blir gravid innen 6 måneder. :lol:

Jeg forstår at det er litt skummelt siden dere begge er over 30 år, men jeg er sikker på at innen 1 år ville du vært gravid uten hjelp. Men det er jo godt å få sjekket at alt er OK, da kan en slappe av litt mer.

De sier at en ikke kan påvirke en eventuell graviditet phsykisk, men noe skjer ivertfall med kroppen når man konsentrerer seg så mye om underlivet. Prøv å finne på ting som kan ta tankene vekk fra en eventuell baby, gå på kino, teater, besøk venner, tren litt eller finn frem en god bok, benytt annledningen til å være sammen bare dere to, det kan bli lenge til neste gang.

ØNSKER DEG LYKKE TIL PÅ VEIEN TIL BABY.

Skrevet

Åh, dere er så herlige som kommer med alle disse rådene, tipsene og omsorgen.

Vi har sjekket hormonene og de var helt ok.

Det som står for tur nå er å sjekke om jeg har tette eggledere.

Har gynekolog time i midten av mnd, og vet at jeg ikke kommer til å forte med med å ta eggledertesten. Skal bli henvist fra gynekologen, så først skal jeg til samtale med han. Kanskje jeg må vente en stund i kø før jeg få tatt eggledersjekken. Hvis jeg så har tette eggledere så er nest ting prøverør i følge legen. Det er visst ikke så vanlig å "stake opp" egglederne lenger.

Men egenlig så håper jeg at jeg klarer å være llitt med avslappet til dette her nå. Vi har jo fått sjekket en del så langt. Tiden må tas til hjelp.

Litt av mitt problem er at jeg er i en slik ventefase, mye rundt er så midlertidig at jeg venter på å bli gravid. Og det er klart at dette forsterker mitt eget strss.

SYnes det er rart at jeg skulle bli slik, jeg er egentlig rolig og avbalansert, bare for å ha sagt det! Men man blir vel litt tussete når det er snakk om barn.

Skrevet

Godt å se at det så mange her inne som snakker om dette! Ikke det at det er bra at så mange har problemer altså, men det er godt å se at de som har det snakker om det.

Det er ikke rart at mange bli litt forvirra ang hva som egentlig skjer med utredning og greier, for det er helt tydelig bare i denne tråden, at det kommer helt ann på legen hva som skjer og når.

Det viktigste tror jeg er at man føler at man får den oppbackingen man trenger fra legen sin!! Selv har vi vært heldige, hadde en lege som tok oss seriøse fra dag en, og vi har nå et år etter første GU med UL kommet så langt at vi skal til prøverør.

Det er nå en gang sånn at veldig mange ikke kan få barn. Noen finner man aldri ut av hvorfor ikke klarer det, mens andre får en eller annen form for diagnose.

Kjære alle dere jenter der ute som sliter; prøv å slapp av. Mange klarer det ikke rett og slett for at de stresser for mye. Det er riktig som Pearl sier, det er vanskelig. Det er bare ca. 20% sjanse for å bli gravide i løpet av en syklus, så ta tiden til hjelp.

For dem som ikke har tid, eller har forsøkt lenge. Dra til legen!!! Be om en utredning!! MEn igjen, STRESS NED!!!! TENK POSITIVT!!

Til slutt: TIL ALLE DERE SOM IKKE FÅR DET TIL, MEN IKKE TØR Å SNAKKE OM DET; DET HJELPER Å VÆRE ÅPEN OM DET!!!

Evt. snakk om det her som dere ikke trenger å være identifisert!!

:blunke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...