Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sikkert et dumt spørsmål, men som ny prøver henvender jeg meg håpefullt til dere "erfarne" prøvere...

Har man garantert hatt EL hvis man får mensen? Eller kan man få mensen uten å ha hatt EL?

Jeg finner ikke ut når jeg har EL! :sur: Jeg har EL-testet i to perioder uten å få utslag på testen. Forrige måned testet jeg i 14 dager og startet i god tid før forventet EL og denne måneden har jeg til nå testet i en uke. Ikke kan jeg fysisk kjenne EL og ikke merker jeg noe EL-slim.

For ordens skyld: jeg har nå regelmessig mens med en syklus på 31-32 dager og har hatt dette de siste 4 månedene. Det er nå 8 mnd siden jeg slutta på pilla og føler nå jeg er i gjenge igjen, men...

Jeg skjønner ikke helt dette, jeg... :klø:

-prøva-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dessverre kan man ha mensen uten å ha hatt eggløsning. Heldigvis er det ikke et helt representativt utvalg av oss kvinner som finnes på ulike prøver-forum - det er nok flere 'slitere' her enn i verden sånn generelt. De aller, aller fleste kvinner har eggløsning!

Eggløsningstester er sikkert vel og bra, men selv må jeg si at temping er veldig mye bedre. Registrer morgentemperaturen din hver dag, så vil du i løpet av noen sykluser få veldig god peiling på hvor landet ligger. Av temperaturkurven kan du tydelig se om du har hatt eggløsning og når den var. Eggløsningstester slår ut på et hormon som hos enkelte bare er til stede en veldig kort periode rett før eggløsning. Dermed kan du i teorien 'gå glipp av' hormonet selv om du tester hver dag.

Skrevet

Stemmer det.

Eller, egentlig ikke. Du har ikke MENS dersom du ikke har eggløsning, slik mens vel fysiologisk er definert, som en blødning som kommer fordi egget ikke festet seg. Men en blødning som kommer ut de samme åpninger, oppfører seg som mens, med de tilhørende smerter etc, det kan du få. Så, ja, man kan få "mens" uten el også, og man trenger ikke merke forskjell på dem (noen merker forskjell, jeg gjør det, mens uten EL er somregel mer like en "pillemens" for meg, mindre blod og mindre smerter, men ikke alle merker noe som helst) så derfor sier vi at man kan få mens uten el.

De fleste med regelmessig mens har likevel eggløsning. Noen får ikke utslag på el-tester, så temping er en god ide. EL-tester viser dessuten bare at kroppen FORBEREDER eggløsning, temping viser om den faktsik finner sted (det trenger ikke være to sider av samme sak...)

Les gjerne om temping på www.pernille.info

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...