Gå til innhold

Ny leilighet - befaring - hva må man passe på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om to uker skal vi flytte inn i en helt ny leilighet. Hovedbefaringen er om en uke, og så skal vi ha en siste befaring på overtagelsesdagen. Noen som har tips til feil man må være ekstra oppmerksom på? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstod det rett:Dere har vært på visning og tar leiligheten sant?Og nå skal dere på befaring for tilstandsrapport?

De to mest sårbare rommene er badet og kjøkkenet.Dette pga vann/fukt og varmt/kaldt om en annen.Går ut i fra du vet det fra før.Dersom disse ser gode ut,kan du regne med det stort sett er bra.

Ellers går jeg utfra du vet best selv,igrunn.En annen ting kan være papirene,det kan foreligge krav til eiendommen/tomten man ikke forteller om,slike ting går an å finne ut av i registrene.

Tvi tvi!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Dere bør se over hele leiligheten med et kritisk blikk for å sjekke at det ikke er hakk i parketten, gått skall av fliser, stygge spikerhull i lister og dårlig utført malerarbeid. Det er spesielt viktig at dere oppdager hakk og merker dere i etterkant kan bli beskylt for å lage selv (f.eks. hakk i parketten etter innflytting osv.). Så kan det være greit å sjekke at det er vann i kranene, at fallet er mot sluket osv., eller at det blir medtatt i protokollen at dette ansees å fungere. Hvis ikke kan dere komme etterpå (innen rimlig tid) når dere har "bodd inn" leiligheten litt og klage dersom dette ikke fungerer.

Dersom dere har bestilt annen kjøkkeninnredning, ny farge på veggene, ekstra stikk-kontakter osv. må dere sjekke at dette er riktig levert.

Alt dere påpeker skal skrives ned i en protokoll og så bør dere få en frist på når arbeidene skal være utført.

Håper for deres del at det ikke blir mange punkter på listen, men dere bør ha i bakhodet at det kan være en del småting som gjenstår. Poenget med en befaring i forkant av overtagelsen er jo at flest mulig punkt skal oppdages da, og bli utbedret innen overtagelsen.

Det er veldig lett å tenke på gardiner og møblering når man er i leiligheten sin for kanskje første gang, men jeg anbefaler dere å se nøye etter på alt dere kan oppdage (åpne opp dører, vinduer og skap for å sjekke at dette fungerer, sikt langs parketten i dagslys etter merker osv.) og pass på at alt blir med på protokollen.

Lykke til!

Hilsen Lille meg

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Sjekk vanntrykket i kranene, kjenn etter trekk fra vinduene og legg dere ned på gulvet for å se etter fukt- råteskader, hakk i fliser og parkett. Sjekk karmer og listeverk for evt. skader. Åpne kjøkkenskapene og se på rørsystemet fra oppvaskkummen.

Rett og slett- vær NØYE! Kom dere ned på gulvet.

Milla

Skrevet

Takk for tips, tar gjerne i mot flere. Leiligheten er helt ny, så det er ingen som har bodd der tidligere. Vi har ventet på at den skal bli ferdig nå i et drøyt år, så vi gleder oss veldig og håper det ikke er noen alvorlige feil. *krysser fingrene* :-?

Skrevet

Var på slik befaring for to måneder siden og har nå flyttet inn i leiligheten.

Dere kan ta det helt med ro! Ved kjøp av ny bolig står kjøper så sterkt at de fleste utbyggere velger å ha med en uavhengig takstmann som er med på befaringen på "kjøpers side". "Vår" takstmann var så pirkete at det var nesten flaut, men det var jo selvfølgelig bare bra.

Når det gjelder reklamasjoner i ettertid kan dere også ta det helt med ro! Ingen (Ikke en gang lovverket) forventer at dere skal oppdage alle eventuell feil og mangler på en slik befaring.

Kommer egentlig ikke på noe spesielt dere skal passe på bortsett fra kanskje å sørge for at alle hakk i parkett og fliser kommer med på lista. Disse kan lett oppstå under flytting og kan være litt vanskelig å reklamere på i etterkant.

Lykke til og spør hvis det er noe du lurer på!

Skrevet

Vi hadde med en takstmann som titter på huset vårt. Et par dager senere hadde vi overtagelse med entreprenøren og kunne slappe av da takstmannen ikke hadde funnet noen graverende feil. Under overtagelsen fylte vi ut en liste over ting som manglet ( som noen ventiler, div. utearbeid, +++ og et stort hakk i parketten som hadde kommet, vi får byttet ut akkurat den planken det var hakk i. Kjempekjedelig med hakk i helt nytt parkett midt på stuegulvet, vi trodde ikke vi kunne bevise at det ikke var vi som hadde laget hakket under egeninnsatsen, selv om vi viste det ikke var oss, men det var ingen problemer.)

Vi ahr også "ett års garanti", det de ordner opp i ting som har skjedd i løpet av det første huset. Som vegger som har bevegd seg mer enn normalt, paneltaket på loftet som kan ha kommet gliser i etc. Sjekk opp om dere har en slik garanti.

Skrevet

Mr. & Mrs. B har helt sikkert en slik garanti! Husker jeg ikke feil er den nedfelt i "Lov om bustadoppføring".

Som sagt; Slapp av og kos dere med å se på den nye leiligheten! Ved kjøp av nyoppført leilighet har man helt andre rettigheter enn ved kjøp av brukt!

Skrevet

Hei igjen. Det er i hvertfall en 1-års kontroll, så da regner jeg med at det første året er en slags "garanti-periode". Husker ikke akkurat hva som står i kontrakten. :)

Ellers gleder vi oss veldig ja. Er ganske imponert over hvor mye som følger med egentlig; kjøkkeninnredning, baderomsinnredning, downlights, parkett, gasspeis i stue, varmekabler på bad, panelovner i alle rom, seriekoblede røykvarslere, brannslokkingsapparat, komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap, garasjeplass inne og ute...

Ja, dette skal bli moro! :D

Skrevet

Gratulerer med ny leilighet da!!!!!!!!! Kos dere masse den første tiden mens dere innreder og går i butikker og handler inn nye ting! Det er "dessverre" noe en ikke får gjort så mange ganger i løpet av ens liv, så en bør nyte det mens en kan.

Skrevet

Hei og gratulerer med ny leilighet. Vi flyttet inn i nybygget hus i mai ifjor og hadde da en befaring med byggleder før innflytting. Vi gikk gjennom huset inne og ute og han noterte på et skjema som vi fikk et eksemplar av etter befaringen.

Under befaringen var det like mye byggleder som bemerket mangler - ikke så mye på utført arbeid, men på saker som har med sikkerhet å gjøre - f.eks. gelender på trapper og gjerder på steder hvor barn kunne falle utfor. Dette er viktig for at kommunens representant (som skulle befare huset etterpå) ville gi oss godkjennelse til innflytting.

På listen over mangler etter befaringen stod vi igjen med tre mangler - dette ble fikset rimelig snart av byggfirmaet, så det var ingen problemer med den saken. I månedene etterpå har det dukket opp saker og ting igjen - ikke mye - men nok til at vi har kontaktet byggleder, som har lovet å komme å ordne opp i dette. I tillegg skal vi ha en befaring igjen i midten av mai - altså ett år etter innflytting. Så det er ingen krise om det skulle være mangler som du ikke ser ved selve befaringen.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Takk takk :)

De fleste andre har allerede flyttet inn, og vi er blant de siste, så vi håper at de andre er fornøyde. Skal bli spennende å se på befaringen på mandag. Vi har vært der inne en gang før, men da var de ikke kommet såå langt enda. :D

Endret av Mrs. B
Skrevet

Dette kan du ta helt med ro, men sjekk selvfølgelig at farger stemmer, at det ikke trekker fra vinduer og at det ikke er stygge hakk i fliser, parkett, lister osv, at vann og avløp fungerer, sjekk også takrenner, se over taksten og avslutninger rundt vinduer utvendig. Utbygger får ikke utbetalt hele sitt oppgjør før ettårskontrollen, dette som en sikkerhet for feil og mangler ved leiligheten.

lykke til :-)

Skrevet

Ja, nå har vi vært på befaring da.. nesten ihvertfall... :(

Det viser seg nemlig at leiligheten vår er blitt 16 dager forsinket. Vi møtte opp til befaring i går, men da var det altså ingen som tok i mot oss. Det var kun arbeidsfolk der.. Så vi ringte Gjensidige Nor som er megler, og der fikk vi altså vite om forsinkelsen. De hadde sendt oss brev, men til feil adresse. Det lå ikke i postkassen før da vi kom hjem i går (enda det var en uke siden det var sendt).

Selvsagt ble vi kjempe skuffet, siden vi hadde regnet med å flytte inn 4. februar.. nå blir det ikke før den 20. :(

Heldigvis har vi fått ordnet slik at vi får bo noen dager lenger der vi bor nå (vi hadde heldigvis ikke sagt opp den gamle leiligheten før den 15. feb.) slik at vi slipper å bo midlertidig et annet sted. *bank i bordet og kryssede fingre for at det ikke blir flere forsinkelser* Vi får 975 kr per dag leiligheten er forsinket (15.600,-)

Vi var jo allikevel inne i leiligheten og kikket i går da, og nå gleder vi oss bare enda mer! Det meste var ferdig der, bortsett fra at det fortsatt manglet dører og dørkarmer og litt sånt. Benkeplatene vi hadde bestilt til kjøkken og bad ble kjempe lekre, og det ble også dusjdøren i glass og skyvedørsgarderoben i bjørk. :)

Nå er datoene slik:

Forhåndsbefaring: 12. februar

Overtakelsesbefaring: 20. februar

Så nå må vi bare holde ut ventingen litt lenger... *vanskelig!*

:o

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har kjøpt nytt et par ganger. Så her er hva vi har lært:

-Sjekk at gulvet på badet heller mot sluket! (Utrolig, men det opplevde faktisk en av naboene. Badet er jo oftest en ferdig innsats i de nye blokkene. Så de blir ferdiglagd i en hall, og senere montert.) Men dette kan man klage på sener også. Det er ikke lett å oppdage med en gang, og vil vise seg når badet tas oi bruk. Og er en "garantifeil".

-Sjekk at det ikke er hakk og sprekker i parketten. Dette kan være vanskelig å bevise senere at ikke har kommet under flytting. La hånden gli over, er det noen fliser der sokken kan hekte seg opp? Det skal det ikke være.

-OI OI Kom nettopp på hva jeg klagde på sist. SE OPP I TAKET!!! (Ikke mange som gjør det!) Der var det hull i betongen, som malingen ikke hadde fyllt. Og dermed var det mange svarte prikker i stuetaket. Det fikk de værsågod male på nytt før vi overtok. (Måtte imidlertid finne meg i at de ikke malte soveromtaket på nytt!)

-Sjekk at flisene på badet er hele.

-Sjekk at det er fuger på badet rundt rør osv. (De kan ha glemt noe).

-OBS OBS, åpne vinduer. Må disse justeres fordi det går tregt å åpne/lukke. OG SE GODT PÅ GLASSET. ER DET RIPER???? Har opplevd det begge gangene. Ofte er vinduet skittent utenpå, og man ser det først når man har vasket de. Og da er det vanskelig å bevise at ripen ikke kom fra at du brukte nal.

-I løpet av året vil materialer trekke seg sammen. Da vil det oppstå sprekker i hjørner og mot tak. MEN DET SKAL IKKE TREKKE. Husk på å sjekke dette før 1-års befaring. Da er det slurv med isolasjonen.

Og det vil være en 5-års befaring også. Det fikk vi opplyst om.

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

På onsdag var vi på befaring igjen. Nå var både dørkarmer og dører på plass. Men det manglet fortsatt lister enkelte steder, dørhåndtak på noen dører, samt at veggene måtte males på nytt (de hadde sparklet flere steder, så det var stygge grå flekker). I tillegg må dusjdøren byttes ut fordi den er for bred, og det mangler fortsatt ramme rundt gasspeisen. Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet, for jeg synes at det var en del igjen. Vil de rekke det på en uke??!

I går derimot var vi innom igjen med moren min for å ta en titt gjennom vinduene. Og da var det en som jobbet der som slapp oss inn. Og da så vi - til vår store glede - at de allerede har malt alle veggene på nytt - og de hadde også ryddet litt. Så nå var det myyye finere der!! :)

Regner med at de blir ferdige til torsdag nå (ihvertfall så pass ferdige at vi kan flytte inn) og krysser fingrene for det!! Nå er jeg endelig motivert for stor-innpakking i helgen! :D

*gleder meg villt!!* :D

Endret av Mrs. B
Skrevet

Gratulerer med ny leilighet! Den ser ut til å bli kjempefin!

• 15 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 20.1.2003 den 9.53, Morgan skrev:

Ellers går jeg utfra du vet best selv,igrunn.En annen ting kan være papirene,det kan foreligge krav til eiendommen/tomten man ikke forteller om,slike ting går an å finne ut av i registrene.

Tvi tvi!

Heisann. Nå drar jeg opp en gammel tråd, jeg håper at det er ok. Har selv kjøpt en ny leilighet og skal på befaring veldig snart. 

Dette med at det "foreligge krav til eiendommen/tomten man ikke forteller om" hvordan finner man ut av dette? 

Kan man f.eks spørre megleren om det finnes krav ved leiligheten som man ikke har fått tilsendt? Utsagnet fra Morgan er

fra 2003 og det kan kanskje være at enkelte lover har blitt forandret, slik at dette ikke er en reel problemstilling. 

Jeg lurer også på om dere har noen flere tips til befaring av ny leilighet? 

Anonymkode: ae7c1...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Finsjekk parkett/laminat cm for cm. Fuger og fliser. Skapdører/skuffer, alt estetisk av fronter og vegger for skader.

alt dete kan bli beskyldt for å selv ha gjort under innflytting. Lvrig grovere feil har dere bedre tid på/senere befaringer

Anonymkode: a148d...a6f

AnonymBruker
Skrevet

FDV dokumentasjon og ferdigattest.

Sjekk bad. Sjekk ventilasjon. Sett på alt elektrisk og tripp en sikring ad gangen, - sjekk at det ikke er svakt lys noe sted på den kursen du tripper. Åpne sikringsskapet og se at kursoversikten er fyllt ut (innsiden av døren på sikringsskapet).

Ta med klinkekule og se at fallet mot slukene på badet er riktige.

Sjekk for overflateskader på fest innedning (kjøkken og garderobeskap).

Sjekk at komfyrvakten er korrekt installert (sjekk også at den er installert).

Ta et A4 ark. Sett på avtrekksvifta over koketoppen i kjøkkenet. Legg A4 arket mot filteret og slipp. Arket skal klistre seg opptil filteret på laveste hastighet.

Balkong-/terrassedør åpnes og lukkes. Sjekk at den glir lett og at det ikke trekker når den er lukket. Gjør det samme med alle vinduer.

Sjekk at røykvarsler er på plass og at den er tilkoblet spenning.

Slå på vann i en og en vask og dusj. Sjekk at er godt trykk. Slå på varmt vann. Sjekk for trykk der også. La vannet renne så du ser at avløpet tar unna.

Ta av skoene og subb rundt på parketteten i sokkelesten. Du skal ikke sitte fast noe sted. Ingen glipper.

Anonymkode: a229a...f2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...