Gjest frustrert katteeier Skrevet 1. oktober 2006 #1 Skrevet 1. oktober 2006 Har en katt på ca 4 mnd. Den skvetter rundt omkring, skjeldent på gulvet, men overalt der den finner noe mykt, som i møbler og på klær. Den har også tendenser til grave å bæsje i blomsterpottene istedenfor å gå i kassa si. Katten vil ikke være ute, noe som gjør at den er helt propell inne. Den river ned blomster sånn at blomsterpotter knuser, ødelegger papir og plast når den kommer over noe. Har vært på dyreklinikken å fått undersøkt om den kan ha noe sykdom eller noe galt med urinveiene/ systemet, uten at noe galt eller unormalt er funnet. Katten er veldig høyt og lavt - har hatt kattet og kattunger tidligere, men aldri opplevd at det har vært så mye styr med en katt før. At det er jobb med dyr i huset er noe jeg vet siden vi har hatt noen katter og har hund også, men føler at denne katten krever så altfor mye at jeg nå vurderer å få den avlivet. Det sliter veldig på å måtte bruke så mye tid og energi på å vaske og rydde etter katten. Selv om vi voksne og ungene passer på å lukke alle dører sånn at katten ikke kommer seg inn på soverommene, hender det at det skjer en glipp, å da er katten der med en gang og oppi sengene og skvetter. Nå har jeg fått ut min frustrasjon, så nå kan dere "skyte" meg.
Gjest frustrert katteeier Skrevet 1. oktober 2006 #3 Skrevet 1. oktober 2006 Går det ikke an å kastrere den da? ← Snakket med de på dyreklinikken om kastrering, men de var usikre på om det ville hjelpe, eller om katten hadde adferdsproblemer. Er veldig usikker om dagen på hva vi skal gjøre. Det vi er sikre på er at denne katten krever veldig mye, vi er slitne, å det går utover alle oss andre i huset. Er det noen her som har erfaring med kastrering på liknende problemer?
Gjest Gjest_Ramboline_* Skrevet 1. oktober 2006 #4 Skrevet 1. oktober 2006 Kasterering gjør som oftest katten roligere og den får mindre behov for å markere overalt. Det er da vel verdt å prøve det før dere avliver den?
Gjest frustrert katteeier Skrevet 1. oktober 2006 #5 Skrevet 1. oktober 2006 Kasterering gjør som oftest katten roligere og den får mindre behov for å markere overalt. Det er da vel verdt å prøve det før dere avliver den? ← Ja selvsagt er det verdt å prøve det. Etterlyser derfor erfaringer fra andre katteeiere med samme problemer, og resultat av kastrering. Ble litt skeptisk nåe de sa på dyreklinikken at katten kunne ha adferdsproblemer, og at kastrering da ikke ville hjelpe så mye. Det med adferdsproblemer konkluderte de med utifra opplysningene vi ga om katten, i og med at det ikke var noe galt med urinveiene.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #6 Skrevet 1. oktober 2006 Kattunger kan jo være sånn når de er så små som fire måneder - vår var i hvert fall fæl til å ødelegge og rote - tygde opp x antall doruller og aviser, og dro diverse garn og sytråd utover alt om han fikk være noen timer alene. Når den er så liten bør den jo heller ikke være ute alene, forøvrig. Har den noen å leke med? Andre dyr i huset? Dere? Det med renslighet KAN være pga atferdsproblemer... men jeg ville likevel gamblet på at det ble bra etter kastrering og når han blir litt eldre. Om ikke katten virker HELT tullete hele tiden ville jeg absolutt kastrert den og sett det an noen måneder til.
lille_knirk Skrevet 1. oktober 2006 #7 Skrevet 1. oktober 2006 Jeg ville kastrert katten. Jeg har 2 katter som ble mye roligere etter at de ble kastrert og sterilisert. De er ikke lenger høyt og lavt. Når det skvetter og bæsjer utenfor kassen så vær nøye med å få vasket det bort så godt at den ikke kan lukte spor av urin og avføring andre steder enn i kassen. Katter har utrolig god luktesans. Skvetting og markering vil nok også roe seg etter at den blir kastrert. Selvfølgelig kan det også være tilfelle at katten har adferdsproblemer som det ikke går an å gjøre noe med, men da har du i alle fall prøvd. Resultatene kommer nok sannsynligvis ikke med en gang den er kastrert heller, men vil gå gradvis over litt tid! Lykke til!
Gjest snikkelora Skrevet 1. oktober 2006 #8 Skrevet 1. oktober 2006 Katte her ble også roligere etter kastreringen, men det gikk nå rundt 1,5 mnd før vi så endringen...
minienthe Skrevet 1. oktober 2006 #9 Skrevet 1. oktober 2006 jeg bare stusser litt her, trådstarter skriver at katten skvetter i myke gjenstander og dette høres ikke ut som "markeringssskvetting" for meg. må innrømme at jeg heller mer mot klinikkens teori om adferdsproblemer, har sett denne oppførselen før og der endte det med at katten ble avlivet fordi den ikke roet seg (dette var en ekstremvariant). men prøv kastrering og se om det hjelper (la det gå minimum 2 mnd etter kastrering), en annen mulighet er å bytte ut kattesanden med f.eks blomsterjord og se om dette er mer tiltrekkende på katten. sand er også populært, biltema har 25 kg sekker med blåsesand som koster ca en 50 lapp, katta mi elsker dette så jeg må gjemme bort sandsekkene
Gjest Eir Skrevet 2. oktober 2006 #10 Skrevet 2. oktober 2006 Synes katten er for ung til at man kan gi den opp, da dette er normal oppførsel hos kattunger. De fleste roer seg av seg selv, mellom 6-10 måneders alder. Når det gjelder kastrering ville jeg forsøkt det, de felste katter bør jo uansett kastreres, så det er ingen stor sjanse å ta. Når det gjelder skvettingen lurer jeg på om den har gjort dette så lenge dere har hatt den, og hvor gammel den var når dere fikk den? Dersom den aldri har brukt kassa kan det være ett uttrykk for stress over å bytte hjem, og da vil det hjelpe med litt kassetrening. Ellers bør man uansett kattesikre huset når man har kattunger, dvs feks legge gråpapir i blomsterpotter ol, for å unngå at de blir brukt som toalett. Jeg ville også vurdert å skaffe en katt til, siden han bare er inne så kjeder han seg nok mye. Med en katt til vil han få en lekekamerat å herje med, og det vil spare litt av inventaret. Hvis mulig ville det være en fordel med en katt som er noen måneder eldre, og som er skikkelig dotrent, slik at deres katt kan lære av den. Ellers skjønner jeg godt at man ikke kan ha en slik katt i lengden, og har selv vurdert avlivning på vanskelige katter, men synes altså fire måneder er for tidlig til å gi opp ett dyr.
Morea Skrevet 2. oktober 2006 #11 Skrevet 2. oktober 2006 Da vi hadde katt hadde den det også med å tisse i ulike gjenstander når den var kattunge. Blant annet min brors saccosekk... (den måtte kastes...) Aluminiumsfolie i blomsterpottene funker for akkurat det problemet. Små klør i aluminiumsfolie gir en overaskelse, uten at det er farlig. Senere er det bare å fjerne folien. Hvis katten ikke blir kastrert ville jeg likevel fulgt med de neste par månedene og se hvordan det utvikler seg. Ofte roer det seg da.
monikabrx Skrevet 2. oktober 2006 #12 Skrevet 2. oktober 2006 er den ikke 4 mnd??? forventer du en stille,rolig og velloppdragen katt som på 4 mnd? att den skvetter er jo instinkter, den vil markere. Noen dyr har sterkere instinkter en andre, og skvetter derfor mer en andre. syntes det virker som du har en sunn,frisk og livsglad kattunge. Om den er 4 mnd, kan du ikke ha hatt den mer en en mnd.s tid. Om du gir opp efter 4 uker, burde du aldrig skaffe deg dyr! ikke skaff deg en hannhund, de er vrange til de er 2 år! beklager, men du kan ikke forvente att en hannkatt på 4 mnd skal gjøre som du vil. Forventer ikke att du skal leve sån i lang tid, men han er tross alt bare 4 mnd.
minienthe Skrevet 2. oktober 2006 #13 Skrevet 2. oktober 2006 er den ikke 4 mnd??? forventer du en stille,rolig og velloppdragen katt som på 4 mnd? att den skvetter er jo instinkter, den vil markere. ← men dette høres ikke ut som markeringsskvetting... det er det som er problemet
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2006 #14 Skrevet 2. oktober 2006 men dette høres ikke ut som markeringsskvetting... det er det som er problemet ← Jeg er enig at dette ikke hlres ut som markering. Men det er da ingen grunn til å gi opp katten med en gang for det??? Sannsynligvis har ikke katten fått nødvendig opplæring fra mora, enten at den ble tatt fra mora for tidlig eller mora ikke var så flink til å gi opplæring. Men katter har instinkt som tilsier at de skal være renslige, det gjelder bare å trigge dette. Løsningen er å stenge katten inne på avgrenset område med kun liggeplass og kattekasse. Siden katter instinktivt ikke vil tisse på soveplassen vil katten bli tvunget til å gå i kassa. Du må også prøve å endre på kattekassa, kan hende den er misfornøyd med den. Det er svært få veterinærer som kastrerer før kattene er 5 mnd gamle, så sannsynligvis må du vente en måneds tid (selv om det ikke er noe galt i å kastrerer katten tidligere, det er vanlig i andre land). Og så må jeg si meg enig med mange andre her: hva hadde dere forventet dere da dere fikk dere en kattunge?? Kattunger har masse energi og de river ned alt som står framme. Husker selv da jeg fikk kattunger, det var full texas og de klarte å rive ned enormt mye. Men jeg fikk meg to stk samtidig, og da lekte de mye med hverandre i stedet for å rive ned ting. Noen bør så absolutt aldri få seg dyr, og iallefall ikke kattunge. kattunger har mye energi. og kattunger skal ikke slippes ut før de er 6 mnd gamle og kastrert. Veterinærer har altfor sjelden noe særlig kunnskap om adferd hos katt. Som regel foreslår de avliving hvis de ikke har noe annet svar å gi eieren.
minienthe Skrevet 2. oktober 2006 #15 Skrevet 2. oktober 2006 Jeg er enig at dette ikke hlres ut som markering. Men det er da ingen grunn til å gi opp katten med en gang for det??? ← jeg kom med andre forslag i mitt første innlegg
Gjest frustrert katteeier Skrevet 2. oktober 2006 #16 Skrevet 2. oktober 2006 Synes katten er for ung til at man kan gi den opp, da dette er normal oppførsel hos kattunger. De fleste roer seg av seg selv, mellom 6-10 måneders alder. Når det gjelder kastrering ville jeg forsøkt det, de felste katter bør jo uansett kastreres, så det er ingen stor sjanse å ta. Når det gjelder skvettingen lurer jeg på om den har gjort dette så lenge dere har hatt den, og hvor gammel den var når dere fikk den? Dersom den aldri har brukt kassa kan det være ett uttrykk for stress over å bytte hjem, og da vil det hjelpe med litt kassetrening. Ellers bør man uansett kattesikre huset når man har kattunger, dvs feks legge gråpapir i blomsterpotter ol, for å unngå at de blir brukt som toalett. Jeg ville også vurdert å skaffe en katt til, siden han bare er inne så kjeder han seg nok mye. Med en katt til vil han få en lekekamerat å herje med, og det vil spare litt av inventaret. Hvis mulig ville det være en fordel med en katt som er noen måneder eldre, og som er skikkelig dotrent, slik at deres katt kan lære av den. Ellers skjønner jeg godt at man ikke kan ha en slik katt i lengden, og har selv vurdert avlivning på vanskelige katter, men synes altså fire måneder er for tidlig til å gi opp ett dyr. ← Katten har skvettet i myke ting (møbler og klær) siden vi fikk den. Tok for meg kalenderen nå å regnet ut eksakt alder på katten, den er nå 20 uker. Vi fikk den når den var 12 uker. At kattunger er lekne det vet vi, og har aldri hatt problemer med lekne kattunger, men denne er veldig masse høyt og lavt hele tiden. Vi bor på landet der mulighetene for å være ute er veldig gode. Har hatt katt her tidligere, å den brukte å være mye ute da den var på samme alder. Vi har en hund også, så en katt til blir ikke aktuellt nå. Kattungen krever allerede såpass mye at vi ikke orker tanken på enda ett dyr. vi kan ikke skaffe en hel masse dyr, eller lekekamerater til de dyrene vi allerede har.
Gjest frustrert katteeier Skrevet 2. oktober 2006 #17 Skrevet 2. oktober 2006 Da vi hadde katt hadde den det også med å tisse i ulike gjenstander når den var kattunge. Blant annet min brors saccosekk... (den måtte kastes...) Aluminiumsfolie i blomsterpottene funker for akkurat det problemet. Små klør i aluminiumsfolie gir en overaskelse, uten at det er farlig. Senere er det bare å fjerne folien. Hvis katten ikke blir kastrert ville jeg likevel fulgt med de neste par månedene og se hvordan det utvikler seg. Ofte roer det seg da. ← Høres ut som en kjempegod ide med alluminiumsfolie det må jeg prøve.
Gjest frustrert katteeier Skrevet 2. oktober 2006 #18 Skrevet 2. oktober 2006 er den ikke 4 mnd??? forventer du en stille,rolig og velloppdragen katt som på 4 mnd? att den skvetter er jo instinkter, den vil markere. Noen dyr har sterkere instinkter en andre, og skvetter derfor mer en andre. syntes det virker som du har en sunn,frisk og livsglad kattunge. Om den er 4 mnd, kan du ikke ha hatt den mer en en mnd.s tid. Om du gir opp efter 4 uker, burde du aldrig skaffe deg dyr! ikke skaff deg en hannhund, de er vrange til de er 2 år! beklager, men du kan ikke forvente att en hannkatt på 4 mnd skal gjøre som du vil. Forventer ikke att du skal leve sån i lang tid, men han er tross alt bare 4 mnd. ← Jeg forventer ikke at en kattunge skal være rolig og veloppdragen. Men at en katt skvetter oppi møbler og i klær, bæsjer i blomstene inne, og ikke vil være ute er vanskelig å ha i hus. Katten er 20 uker, å vi har hatt den i 8 uker, tok for meg kalenderen ista for å få eksakt alder. Jeg kan berolige deg med at vi ikke skal skaffe oss en hannhund. Vi har allerede en, å den er 4 år. Men den var ikke vanskelig til den var 2 år, han har såvidt begynt med en slags ungdomsopprør nå, men det er ingenting.
Gjest frustrert katteeier Skrevet 2. oktober 2006 #19 Skrevet 2. oktober 2006 Idag har forresten katten vært å bæsjet oppi senga til min datter. Den går på doen sin innimellom, og doen tømmes med jevne mellomrom sånn at den alltid skal være innbydende å gå på.
Gjest Eir Skrevet 2. oktober 2006 #20 Skrevet 2. oktober 2006 Katten har skvettet i myke ting (møbler og klær) siden vi fikk den. Tok for meg kalenderen nå å regnet ut eksakt alder på katten, den er nå 20 uker. Vi fikk den når den var 12 uker. ← Isåfall høres det ut som den skvetter fordi den ennå ikke har funnet seg til rette hos dere. Når den ikke vil gå ut, selv om den har muligheten tyder det på at den av natur er litt utrygg, og trenger lengre tid enn andre på å slå seg til ro i ett nytt hjem. Tror du bør følge de rådene lengre opp i tråden om å avgrense området den kan være på, og kattesikre dette, for å unngå uhell. Å gi den mindre område å være på vil også gjøre at den fortere blir trygg på omgivelsene, så kan dere heller utvide området den kan være på, når den har begynt å bruke kassa, og viser tegn på nysgjerrighet til å utforske videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå