Gå til innhold

lønn eller avspasering for merarbeid

pøni

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt i 50% fast stilling, 18 t i uka. Ofte hender det at vi må jobbe mere enn dette, og kan da avspasere senere. Er det noen som vet om arbeidsgiver kan pålegge oss å ta ut dette i avspasering, d.v.s. istedet for lønn? Jeg snakker ikke om det som kalles overtid i arbeidsmiljøloven, men merarbeid (inntil 100% ) Har prøvd å finne ut av dette i div. lover og forskrifter, men det står stort sett bare ting om overtid. Takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at pålagt overtid kan kreves utbetalt i penger. Jeg tror du faller i kategorien overtid, selv om du ikke kaller det sånt.

Hvis du er 50 % fast ansatt, så vil alt over det regnes som overtid for deg, og bør utbetales etter regler om overtid, hvis du er pliktig til å jobbe mer enn de 50 % du har fast.

Det er ihvertfall sånn jeg har forstått regelverket. Men for å være sikker bør du ringe fagforeningen eller arbeidstilsynet. De kan svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som trådstarter skriver,du faller ikke inn i kategorien overtid i henhold til det som står i lovverket.. (Da hadde man gjort gode penger på deltidsstillinger ;) ) Arbeidsgiver har nok rett til å anmode om at det tas ut i fri... Jfr styringsrett..men sjekk på jobben din om dere har noen skriftlig særavtale på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scrapa har rett, merarbeid er slik trådstarter tolker det.

Når det gjelder utbetalt lønn for merarbeidet eller avspasering, så må du sjekke om bedriften er bundet av tariffavtale. I så fall vil den fagforeningen som har avtale, kunne fortelle deg om det fins noen avtale om akkurat dette.

Men kikk i arbeidsavtalen din. Hva står der om arbeidstid? Hvis arbeidstiden din er definert der, kan ikke arbeidsgiver fravike den, dvs. flytte den (det er jo det han gjør når han ber deg jobbe til andre tider, mot å avspasere) uten at han betaler ut lønn for det.

Han kan avtale avspasering med deg, men ikke pålegge deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...