Gå til innhold

Insomnia!

Anbefalte innlegg

Skrevet

....jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til, å sove, mener jeg. Helt komplett umulig å få mer en 4-5 timers blund på øyet, ikke å vente at man er trøtt som bare det, men å sove, helt umulig....

Gode tips mottas med takk! Blir vel sittende oppe i noen timer til.... :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får sitte oppe og vente på svar sammen. :-?

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din og få rekvisisjon til en søvnspesialist.

Er litt usikker på om man kan ta kontakt med et søvnsenter uten rekvisisjon.

Hvis dette er et problem du har hatt over lengre tid og har prøvd det meste for å få sove, så tror jeg dette er løsningen for å finne årsaken til søvnforstyrrelsen og dermed få ordnet opp i dette.

Lykke til

Skrevet

Jeg stilte samme spørsmålet på et annet forum..

Her er noe av mine/andres tips:

Les en bok

Mediter

Drypp lavendelolje på hodeputen

Ta deg et varmt bad

Gå deg en lang tur

Ikke spis etter 22.00

Kutt ut cola/kaffe på kveldstid

Varm melk med honning

Johannesurt (sovemedisin uten respept)

Forsøke å lage en fast døgnrytme

oi.. Der stoppet det.. :wink:

Gjest Hilde K S
Skrevet

Valerina natt et urtepreparat som ikke skaper avhengighet.

Jeg har et omvendt problem - sovner ( eller går i koma ) senest 22.30 på vinterstid..............

Skrevet

Har alltid hatt problemer med å sove jeg også. Noen mennesker bare er slik, men det er visse ting du kan gjøre:

- unngå stor måltider rett før du legger deg (men ikke være sulten!!)

- (selvsagt) unngå kaffe og te rett før du legger deg

- kjølig rom heller enn varmt

- faste rutiner om kvelden som roer deg ned før du legger deg

- nok frisk luft og fysisk aktivitet

- som nevnt over; lese, høre på rolig musikk osv; ting som er avslappende og ikke for energikrevende

- forsøke å stresse ned i hverdagen

Tror det var de beste tipsene. Men dersom problemet er stort nok kan en tur til legen din være greit. Jeg vet hvor belastende det kan være å ikke få nok søvn.

Håper du sover godt i natt da!

Skrevet

Mange gode tips her!

Her kommer et par andre:

Hvis du er stressa og tenker på 1000 ting.

Ha notatblokk og penn på nattbordet. Når bekymringene kommer sigende så skriv dem opp på blokken. Ikke prøv å løs dem, bare skriv dem opp. Det samme med ting du kommer på som du må huske til neste dag.

Målet med dette er at du kan slappe av fordi du ikke behøver å huske på noe i løpet av natten. Alt er skrevet opp.

Avslappingsøvelse.

Når du ligger i sengen så spenn musklene i foten. Slapp av. Spenn musklene i hele benet. Slapp av. Sånn går du gjennom begge bena, begge armer, mave, rygg, nakke og inklusivt ansiktet! Spenn musklene i ansiktene ved å bite tennene sammen og lag grimasjer. Slapp av...

Finn deg en god stilling og lytt til din egen pust. Steng alle andre lyder ute. Bare lytt til pusten din.

Før du vet ordet av det så......zzzzz.....Zzzzz...ZZZZZZ

Lykke til!

:briller:

Skrevet

Takk fpr alle gode råd!

...for meg er det nok slik at jeg har problemer med søvna bare fordi det er sånn. Jeg har alltid hatt problemer med sovne og har en far som sover ekstremt lite (3-4 timer hver natt). Det ligger nok litt i hodet også, jeg klarer ikke slappe av om kveldene rett og slett, det surrer for mye oppi hue.

Men jeg skal prøve noen av rådene dere har gitt. Igjen - TAKK! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...