Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei vennine jeg har kjent siden barndommen. Vi bodde rett ved siden av hverandre og tilbrangte derfor en del tid sammen. Hun har alltid vært litt "bortskjemt" og fikk som regel det hun pekte på av foreldrene sine. Jeg fikk kun gaver til jul og bursdag, men da fikk jeg alltid noe jeg hadde ønsket meg dypt og inderlig. Men etter bursdag og jul, så fikk alltid vennina mi samme gavene som meg, bare at hun fikk det på en "vanlig dag". F.eks fikk jeg ny sykkel, så fikk hun ny sykkel, fikk jeg rulleskjøyter så fikk hun rulleskjøyter, samme gjaldt hundehvalp, katt, og andre ting/leker. nå etter at vi har blitt voksende har hun ennå en tendens til å kopiere min livsstil. IRRITERENDE. Jeg tror ikke det er fordi hun ser opp til meg, for hun kritiserer meg stadig: "nei sånn sofa hadde ikke kledd hos oss". (en uke senere har hun kjøpt seg nye møbler).

"Piercing i tunga? Nei æsj.." (Dagen etter har hun piercing i tunga og samme støvletter som meg).

hvorfor er noen mennesker sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres ganske uselvstendig ut, og nokså hensynsløs. Hva er vitsen med å si noe negativt om det du velger, samme om hun gjør det samme en uke etter eller ei? Vet ikke hvor gamle dere er, men det er ikke voksen oppførsel.

Jeg vet ikke ha du kan gjøre, selv har jeg lav terskel for å omgåes folk som irriterer meg mer enn de gir meg, så jeg hadde nok vært over alle hauger.

Skrevet (endret)
hvorfor er noen mennesker sånn?

Dårlig selvtillit, usikkerhet, misunnelse..

Har vært borti det samme med ei venninne i fjortistiden! Jeg lot det skure lenge, for jeg dreit jo egentlig i det. Visste at hun hadde elendig selvtillit og siden hennes kritikk og kopiering ikke affiserte meg noe særlig så ga jeg blanke.

Innså til slutt at ved å la henne drive på, så oppmuntret jeg jo til denne dårlige oppførselen. Dessuten kom det til et punkt hvor jeg sluttet å synes synd på henne, og da var veien kort til å smelle tilbake når hun kom med kritikk. Det ble en del krangling, og snørr og tårer fra hennes side, men "she had it coming".

Du sier det ikke er fordi venninnen din ser opp til deg at hun kopierer eller er frekk.. jeg vil derimot vedde på at det er nettopp derfor.

Endret av evilLyn
  • 3 uker senere...
Skrevet

Høres ut på meg som hun er din største fan, grenseløse beundrer - men tør ikke være ved det.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

enig med vera vang - hun høres ut som hun vil være deg fordi du oppnår suksess på områder hun ikke gjør. Ikke for å kuppe tråden, men jeg har en venninne som alltid spør om hvor jeg har kjøpt klær og hva de koster. Så går det en stund så ser jeg at hun har det samme hos seg. Var så uheldig å nevne for et par måneder siden at jeg har lett lenge etter en brun skinnjakke uten å finne en som passer både i fasong og pris. Det slo ikke feil, for to uker siden kom hun med brun skinnjakke. Det var ikke tilfeldig - trust me :grine: Dette gjelder forøvrig alt mulig - klær, husgeråd, møbler, hvitevarer osv osv.

Vår familie har et nøkternt forbruk, og de gangene vi skal handle noe forteller vi det ikke til henne i det hele tatt. Spørsmålene hennes om hvor det er kjøpt og hva det kostet i ettertid ler vi bare vekk. Kommenterer heller ikke kjøpene hennes når vi ser at dette er kjøpt bare fordi hun ser at vi kommer til å kjøpe det eller har anskaffet det. Har også sluttet å dra på handlerunder med henne.

Du kan jo prøve det samme og se om det hjelper.

Skrevet

Spørr henne på en grei måte slik at dere ikke blir uvenner!

Men hva med: ÅÅ, har du kjøpt denne sofaen, synes du sa den ikke passet hos deg?

Har du kjøpt den toppen som du sa du ikke likte osv osv.

Da får du vist at du husker hva hun sier (kritiserer) og kanskje blir mer påpasselig med å kritisere deg til enhver tid. Hun vil nok også bli observant på at du har oppdaget at hun ofte handler det samme som deg.

Du kan jo også ta henne med på shopping (hun virker usikker) Gi henne noen tips om hva som kler henne osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...