Gå til innhold

Fravær på skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Generelt sett er ikke mens årsak til å være hjemme, og om mna hr store plager bør mødrne finne en bedre løsning enn å la dem skulke, nemlig legebesøk.

Dersom det ikke finnes noen løsning (hverken p-piller, sterkere smertestillened etc) som kan gjøre at en ung pike fungerer "greit nok" en dag ellr to i månene, ja, så er det en annen sak, men på generlt grunnlag r et mage ting å vurder før denne tid.

Og, det er som de flest sier, i arbeidslivet kan man heller kke vær borte flere dager i månden pga mens.

Men jeg skulle gjere ønske jeg kunne det altså, den første dagen av mensen fungerer jeg ikke på jobb, jeg bare er der. Hadde det vært slik da jeg gikk på skolen kunne jeg likegodt vært hjemme ja, for læreren ville nok blitt irritert på at jeg ikke fulgte med, ikke merka om de snakka til meg at jeg trengte et kvarter på do... Helsigvi hadde jeg det ikke slik da jeg gikk på skolen.

Men å la dem være hjemme hele dagen fordi de hr forsovt seg, eller for "litt vondt i hodet/magen" er å gjør dem en kjempediger bjørnetjeneste, og i praksis fortelle dem at skulk er godtatt.

Nei, du er ikke for streng, de er for slappe.

Skrevet
Da jeg var yngre var det aldri noen som var hjemme pga mensen?! Jeg kjenner til et tilfelle med en jente som er hjemme fra skolen når hun har mens, og i mine øyne er dette nært opp til skulking. Jeg undrer med på hvordan det blir når disse barna blir eldre og yrkesaktive...

Hvordan hadde du handtert det dersom din 13 år gamle datter ikke kunne sitte 45 min (en skoletime) uten å blø gjennom?

Skrevet
Etter å ha snakket med et par mødre til tenåringer (jenter), så må jeg si at jeg sitter igjen med en vond smak i munnen.  Årsaken er hvor lett det er for jentene å få være hjemme fra skolen!

Jeg har selv to tenåringsbarn (en jente), og de får ikke være hjemme fra skolen dersom de ikke er syke.  Har de litt vondt i magen, eller føler seg ute av form på annen måte, men egentlig ikke er syke, så får de beskjed om å ringe om de blir verre, så skal jeg hente dem på skolen. 

Forsover de seg, så skal de på skolen med en gang de våkner. (har skjedd en gang)

Datteren får fritak fra å dusje når hun har mensen, men ikke fritak fra gymmen.  (Hun vasker seg selvsagt).

Men så er det et par jenter i klassen til datteren.

De er borte nesten hver dag de har mensen  (Ikke bare fritatt for gym eller dusjing, de er hjemme), de er borte hver gang klassen skal på tur når de har mensen(sykkeltur eller gåtur), de er borte om de har litt vondt i magen, eller litt vondt i hodet... de er hjemme hele dagen om de forsover seg. Dette har jeg fra jentenes mødre! 

Er ikke dette å gjøre jentene en bjørnetjeneste?  Mødrene ble skikkelig irriterte på meg da jeg sa at jeg mente dette var feil, og hvorfor.  De mente jeg var alt for streng med mine barn.

Hva mener dere, er jeg for streng, eller er de for snille?

Disse får et problem når de skal over i videregående. Der er fravær fravær uansett hva det gjelder. For mye fravær gir ikke grunnlag for karakterer, dermed får dem ikke standpunktkarakterer og etterhvert vitnemål.

Jeg har selv sittet med bunker med søknader til lærlingeplass. De som hadde store fravær som de ikke kunne dokumentere med legeerklæringer, de ble IKKE prioritert til lærlingeplassen. Hva skal jeg vel med arbeidstakere som ikke er på jobb?????

Skrevet
Hvordan hadde du handtert det dersom din 13 år gamle datter ikke kunne sitte 45 min (en skoletime) uten å blø gjennom?

Har tatt poenget ;) Og har lært at mens kanskje er en veldig god grunn for noe til å være hjemme fra skolen.

Skrevet
Har tatt poenget  ;) Og har lært at mens kanskje er en veldig god grunn for noe til å være hjemme fra skolen.

Så bra ;) Kanskje fjernundervisning kan fungere :raudruss: ?

Gjest Jeg lurer
Skrevet

Jeg er fullt klar over at kraftig mens kan være en gyldig fraværsgrunn, og det er heller ikke dette jeg reagerer på, jeg reagerer på den generelle slappe holdningen til fravær disse mødrene demonstrer.

Som sagt: I løpet av 5 uker har jentene hatt hhv.10 og 15 dagers fravær p.g.a mens. Dette er MYE, og spesielt når de forteller at grunnen er at jentene er "trette og uvel" før og under menstruasjon! (altså ingen ekstreme plager under perioden).

Når de i tillegg får være hjemme når de har forsovet seg, om de har litt vondt i hodet eller i magen når de våkner, så blir det etter hvert mye fravær, og ja jeg mener at de gjør disse jentene en bjørnetjeneste ved å la dem være hjemme for den minste lille ting!

Igjen: jeg "dømmer" ikke de med ekstreme mensplager, for disse har gyldig grunn, men jeg reagerer på den generelt slappe holdningen til mødrene!

Skrevet
Så bra ;)  Kanskje fjernundervisning kan fungere  :raudruss: ?

:ler: Absolutt!

-----------------------------------

Men hvis man tar vekk de som virkelig er syke (enten det er lungetennelse eller kraftige blødninger/smerter pga mens), så er jeg enig med ts om at det virker som om mange foreldre har en litt slapp holdning til det å la barn være hjemme eller det å ta ut barn fra skolen.

Gjest Gjesten
Skrevet

Det er vel dei generelt halvveise unnskyldningane vi reagerer på. Om ein ungdom har så enorme plager som nokre av dykk skriv om her, så får ein faktisk legeerklæring, og det er noko lærarar flest vil akseptere uten problem. Vi snakkar om ungdommar som får vere heime fordi dei er slappe/ trøtte/ har forsove seg. Ekstreme tilfeller vil det alltid finnast, og då hjelper ei legeerklæring. På skulane eg har jobba hadde i alle fall det blitt akseptert uten eit ord. Men at ungdommen er trøtt pga overnattingsbesøk eller føler seg litt pjusk, det er noko anna.

Skrevet

Jeg er lærer i 1. klasse. Og spør som regel barna når de kom tilbake etter en dag borte: "Var du syk i går du da?"

Da har jeg fått mange rare svar..... "Nei, vi bare sto opp litt sent." "Nei, vi var på ******senteret." (det lokale kjøpesenteret) "Vi måtte hente mamma på flyplassen." o.l.

Og når jeg leser i meldingsboka så står det f.eks: " ****** hadde vondt i halsen i går, så vi holdt ham/henne hjemme".

Og så rister man på hodet når de søte små blir slappe og umotiverte ungdommer.......

Skrevet

Da jeg gikk på skolen var foreldrene mine veldig slappe med å følge opp alt som dreide seg om skolen.

Når jeg hadde mensen syntes jeg det var pinlig og flaut å gå på skolen, jeg fikk mensen som 11 åring så jeg var den første i klassa. Jeg bare skyldte på magevondt og fikk være hjemme.

Var jeg litt snufsete skylte jeg på at jeg hadde vondt i hodet eller var i dårlig form, og fikk være hjemme.

Da jeg ble eldre og gikk på ungdomsskolen skulket jeg en del, men moren min hun skrev melding. Hun kjeftet litt, men jeg fikk bestandig med meg melding til skolen.

Nå har jeg selv ei datter på 14 år, hun er nesten aldri syk. Hun prøver seg om morran når hun har mensen med at hun har vondt i magen, men den går ikke på meg.

Gir henne et par paracet så drar hun på skolen, men hun får beskjed om at blir hun værre kan hun komme hjem, men det har hun ennå ikke gjort.

Jeg har bestemt meg for at skolen og skolearbeid det skal følges skikkelig opp fra min side, for aldri i verden om jeg vil bli som mine foreldre.

Sønnen til ei venninne av meg går i klassen til min datter han er hjemme ofte, det er hodevondt, magevondt, forskjølelse, hoste, vondt i beinet og vondt i armen. Det er ikke måte på hva slags grunner han er hjemme for. Jeg skjønner ikke at hun godtar det, men hun synes synd på han og forsvarer han hvis jeg sier noe.

Mange foreldre er veldig slappe med dette og tenker ikke at det går utover skolegangen til ungene sine :sur:

Skrevet

Mamma var veldig streng når det gjaldt fravær og lignende da jeg gikk på skolen.. Jeg skulka masse, men jeg fikk det godskrevet senere da lærerene skjønte at de ikke hadde fulgt meg opp skikkelig, men det er en annen sak som mamma aldri gikk god for :)

Gjett om jeg prøvde meg med smerter her og der, men det var ingen bønn. Forsov jeg meg så måtte jeg sette meg på neste buss hvis det ikke var noen hjemme, og nåde meg hvis jeg ikke gjorde det. Jeg hadde ikke svømming under mensen, men ellers var det fint lite hun fritok meg for. Bare hvis jeg hadde feber fikk jeg være hjemme. Men jeg kunne ringe å bli henta hvis jeg ikke følte meg bra, og det skjedde bare en gang, for jeg kom til å bli grundig undersøkt hjemme, så jeg turte ikke noe annet enn å være skikkelig syk før jeg ringte..

På videregående så har jeg tilsammen 4 dager fravær, og det var på grunn av sykdom. Da bodde jeg for meg selv, og hadde fått innarbeidet meg gode vaner. Klart det var fristende å sove litt lenger, men jeg visste at jeg måtte komme meg på skolen, det var mitt ansvar å følge opp.. Mange av de som hadde sløve foreldre ente opp på yrkesfag, hadde mye fravær og får ikke lærlingplass..

Selvfølgelig skal folk med ekstreme plager få være hjemme, men de kan jo få legeerklæring, noe skolen godtar. Jeg synes synd på disse når de skal ut i arbeidslivet og har lært seg at fravær og slik ikke gjør noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...