Gå til innhold

Fravær på skolen.

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg lurer
Skrevet

Etter å ha snakket med et par mødre til tenåringer (jenter), så må jeg si at jeg sitter igjen med en vond smak i munnen. Årsaken er hvor lett det er for jentene å få være hjemme fra skolen!

Jeg har selv to tenåringsbarn (en jente), og de får ikke være hjemme fra skolen dersom de ikke er syke. Har de litt vondt i magen, eller føler seg ute av form på annen måte, men egentlig ikke er syke, så får de beskjed om å ringe om de blir verre, så skal jeg hente dem på skolen.

Forsover de seg, så skal de på skolen med en gang de våkner. (har skjedd en gang)

Datteren får fritak fra å dusje når hun har mensen, men ikke fritak fra gymmen. (Hun vasker seg selvsagt).

Men så er det et par jenter i klassen til datteren.

De er borte nesten hver dag de har mensen (Ikke bare fritatt for gym eller dusjing, de er hjemme), de er borte hver gang klassen skal på tur når de har mensen(sykkeltur eller gåtur), de er borte om de har litt vondt i magen, eller litt vondt i hodet... de er hjemme hele dagen om de forsover seg. Dette har jeg fra jentenes mødre!

Er ikke dette å gjøre jentene en bjørnetjeneste? Mødrene ble skikkelig irriterte på meg da jeg sa at jeg mente dette var feil, og hvorfor. De mente jeg var alt for streng med mine barn.

Hva mener dere, er jeg for streng, eller er de for snille?

Skrevet

De andre mødrene virker svært korttekte og gjør sine døtre skikkelige bjørnetjenester. De sykeliggjør mensen - er mødrene hjemme fra jobb hver gang de har tanta på besøk? Og lærer døtrene sine at det er greit å skulke skolen (det er jo det de gjør når de lar de være hjemme uner mens og når de forsover seg). Jeg blir så oppgitt og :frustrert: på slike foreldre!!!

Gjest Jeg lurer
Skrevet

Nettopp disse argumenetene jeg brukte til mødrene, og som jeg fikk "drittkjeft" for!

Skrevet

Noen har ekstreme blødninger og smerter under mens, og da kan jeg godt forstå at de blir hjemme når det står på (nei, p-piller ol er faktisk ikke et alternativ for alle). Men om det er snakk om vanlig mens av typen skifte bind/tampong et par ganger i løpet av skoledagen og litt uvelhet forstår jeg det ikke helt.

Skrevet
Etter å ha snakket med et par mødre til tenåringer (jenter), så må jeg si at jeg sitter igjen med en vond smak i munnen.  Årsaken er hvor lett det er for jentene å få være hjemme fra skolen!

Jeg har selv to tenåringsbarn (en jente), og de får ikke være hjemme fra skolen dersom de ikke er syke.  Har de litt vondt i magen, eller føler seg ute av form på annen måte, men egentlig ikke er syke, så får de beskjed om å ringe om de blir verre, så skal jeg hente dem på skolen. 

Forsover de seg, så skal de på skolen med en gang de våkner. (har skjedd en gang)

Datteren får fritak fra å dusje når hun har mensen, men ikke fritak fra gymmen.  (Hun vasker seg selvsagt).

De er borte nesten hver dag de har mensen  (Ikke bare fritatt for gym eller dusjing, de er hjemme), de er borte hver gang klassen skal på tur når de har mensen(sykkeltur eller gåtur), de er borte om de har litt vondt i magen, eller litt vondt i hodet... de er hjemme hele dagen om de forsover seg. Dette har jeg fra jentenes mødre! 

Er ikke dette å gjøre jentene en bjørnetjeneste?  Mødrene ble skikkelig irriterte på meg da jeg sa at jeg mente dette var feil, og hvorfor.  De mente jeg var alt for streng med mine barn.

:overrasket: Jeg er helt på linje med deg!! :klappe:

Tenk hvor mye disse jentene går glipp av når de er hjemme?? Skjønner problemet med dusjing når det er snakk om mensen, men gåturer???

Blir irritert på slike foreldre, de skal være forbilder for barna sine og gå forran som et godt eksempel.. Dette er ikke!

Satt litt på spissen, så sier de jo at skulking er lov!! Noe som er mot skolens regler..

Du er ikke for streng! De er helt klart for snille etter min mening.

Skrevet

Jeg synes man skal ha relativt høy terskel for å være borte fra skolen. Dette er jo en forberedelse til voksenlivet, og man kan ikke være borte fra jobb til stadighet uten veldig gode grunner. Om man har vondt under mens går det an å ta en paracet.

Skrevet
Noen har ekstreme blødninger og smerter under mens, og da kan jeg godt forstå at de blir hjemme når det står på (nei, p-piller ol er faktisk ikke et alternativ for alle). Men om det er snakk om vanlig mens av typen skifte bind/tampong et par ganger i løpet av skoledagen og litt uvelhet forstår jeg det ikke helt.

Jeg henger meg på denne.

Mensen går ikke helt smertefri og ubemerket hen hos enkelte. Jeg har selv vært plaget av ekstreme blødninger og smerter. Vi snakker her om å blø så mye at det går igjennom klærne, selv med de største nattbindene. Det kan da være greit å være hjemme de dagene det er som værst.

Har også til tider hatt så store smerter at jeg har kastet opp, og allmenntilstanden er nedsatt.

I sånne tilfeller må det være greit å slippe gym eller være hjemme uten at andre dømmer en for det.

Skrevet
Jeg synes man skal ha relativt høy terskel for å være borte fra skolen. Dette er jo en forberedelse til voksenlivet, og man kan ikke være borte fra jobb til stadighet uten veldig gode grunner. Om man har vondt under mens går det an å ta en paracet.

Å ta en paracet vil ikke for alle si at det hjelper. Noen er faktisk veldig plaget under mensen, og klarer hverken å gå på skole eller jobb.

Gjest Jeg lurer
Skrevet
Jeg henger meg på denne.

Mensen går ikke helt smertefri og ubemerket hen hos enkelte. Jeg har selv vært plaget av ekstreme blødninger og smerter. Vi snakker her om å blø så mye at det går igjennom klærne, selv med de største nattbindene. Det kan da være greit å være hjemme de dagene det er som værst.

Har også til tider hatt så store smerter at jeg har kastet opp, og allmenntilstanden er nedsatt.

I sånne tilfeller må det være greit å slippe gym eller være hjemme uten at andre dømmer en for det.

Jeg er enig i slike tilfeller, men da klarer en vel ikke å dra på fritidsaktiviteter eller besøke venner på kvelden heller? Og en har det vel ikke like ille gjennom hele mensperioden, og det er vel ikke alle periodene som er like heller? Begge disse jentene har over 10 dager fravær p.g.a mensen i løpet av de første 5 ukene på skolen! (Jeg forstår at den ikke er helt regelmessig ennå, men likevel)

Men uansett, jeg spurte mødrene om dette, og begrunnelsen til at de fikk være hjemme var at jentene ble så "trette og uvel" i tiden før og under "tantes" besøk.

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg har vore lærar i ungdomsskulen, og var stadig litt satt ut over kva barn fekk vere heime for. Hadde elevar som var heime frå skulen måndag fordi dei hadde vore på overnattingsbesøk i helga og var trøtte. Personleg meinar eg at skulen er ungdommane sin "jobb", og dei bør verkeleg ha solide grunnar for å halde seg unna. For om desse tendensane breiar om seg vil vi få skremmande høge sjukefråver på sikt, og kan vel sei takk og farvel til sjukeordningane her til lands. Dessuten, om eg skulle vere vekke frå jobb når eg var trøtt etter ei hard helg hadde det vel vore litt rart?

Om dei vert så dårlege av mensen bør dei få hjelp av legen, finst gode smertestillande for dette. Dei bør også begynne å trene, det hjelper mot smertene for veldig mange. For dei kan vel ikkje vere heime frå jobb 5 dagar kvar mnd når dei blir vaksne? I så fall ønsker eg dei lykke til i arbeidslivet...

Skrevet
Jeg er enig i slike tilfeller, men da klarer en vel ikke å dra på fritidsaktiviteter eller besøke venner på kvelden heller?  Og en har det vel ikke like ille gjennom hele mensperioden, og det er vel ikke alle periodene som er like heller?  Begge disse jentene har over 10 dager fravær p.g.a mensen i løpet av de første 5 ukene på skolen! (Jeg forstår at den ikke er helt regelmessig ennå, men likevel)

Men uansett, jeg spurte mødrene om dette, og begrunnelsen til at de fikk være hjemme var at jentene ble så "trette og uvel" i tiden før og under "tantes" besøk.

For min del har jeg det ille i 1 - 3 dager, etter det kan jeg fungere, å ikke alle mensperiodene er like.

Ellers er jeg enig i at man bør gå på skole selv med mensen. Det er ingen sykdom å ha mensen, men enkelte blir veldig redusert eller dårlig i perioder av mensen.

Skrevet
Om dei vert så dårlege av mensen bør dei få hjelp av legen, finst gode smertestillande for dette. Dei bør også begynne å trene, det hjelper mot smertene for veldig mange. For dei kan vel ikkje vere heime frå jobb 5 dagar kvar mnd når dei blir vaksne? I så fall ønsker eg dei lykke til i arbeidslivet...

Gode poeng og tiltak du kommer med der. Men, det er ikke alle de tingene du kommer med hjelper på. Vi er ikke like alle sammen, å de fleste bør vite at mensperioden ikke er lik for alle. Det er ikke alltid hjelp å få for sine plager.

Skrevet

Nå er det ikke så mange så har så ekstreme smerter og plager at de må være borte fra jobb/skole flere dager hver mnd.

Skrevet
Nå er det ikke så mange så har så ekstreme smerter og plager at de må være borte fra jobb/skole flere dager hver mnd.

Nei det er ikke alle som har slike plager.

Men nå har ikke jeg annonsert at jeg har slike plager, og ingen har noe med å dømme meg for høyt fravær pga store plager.

Skrevet
Nei det er ikke alle som har slike plager.

Men nå har ikke jeg annonsert at jeg har slike plager, og ingen har noe med å dømme meg for høyt fravær pga store plager.

Nei for all del, jeg diskuterer da heller ikke deg, jeg diskuterer generelt.

Annonse
Skrevet

Jeg synes på generelt grunnlag at menstrasjon ikke er grunn god nok til å være hjemme fra skolen. MEN ingen andre enn de det gjelder kan vite hvordan de har det. Jeg vet av en jente på 13 år som måtte begynne på p-piller fordi blødningene var så store. Hun ville blitt nervevrak uten, fordi hun stadig blødde gjennom klærne. Og da var det gått en tid før hun begynte på disse - og ergo endel fravær.

Min konklusjon i denne saken er den samme som i en av ordlekene jeg svarte på - "Vil du fortelle en dame at hun har skjeggvekst?"

-NEI, da skal jeg kjenne henne utrolig godt.

OG jeg kommenterer ikke andres menstrasjon heller.

Skrevet
Etter å ha snakket med et par mødre til tenåringer (jenter), så må jeg si at jeg sitter igjen med en vond smak i munnen.  Årsaken er hvor lett det er for jentene å få være hjemme fra skolen!

Jeg har selv to tenåringsbarn (en jente), og de får ikke være hjemme fra skolen dersom de ikke er syke.  Har de litt vondt i magen, eller føler seg ute av form på annen måte, men egentlig ikke er syke, så får de beskjed om å ringe om de blir verre, så skal jeg hente dem på skolen. 

Datteren får fritak fra å dusje når hun har mensen, men ikke fritak fra gymmen.  (Hun vasker seg selvsagt).

De er borte nesten hver dag de har mensen  (Ikke bare fritatt for gym eller dusjing, de er hjemme), de er borte hver gang klassen skal på tur når de har mensen(sykkeltur eller gåtur), de er borte om de har litt vondt i magen, eller litt vondt i hodet... de er hjemme hele dagen om de forsover seg. Dette har jeg fra jentenes mødre! 

Er ikke dette å gjøre jentene en bjørnetjeneste?  Mødrene ble skikkelig irriterte på meg da jeg sa at jeg mente dette var feil, og hvorfor.  De mente jeg var alt for streng med mine barn.

De lærer barna dårlige holdninger. barna skal på skolen selv ved forsovelse. Det fungererheller ikke slik i arb.livet. Det urde mødrene vite.

Så var det jenter og mens da...jeg selv hadde en SYKELIG mens fra jeg var 13 år. Den gang var det ikke så gode bind osc. De to første dager lå jeg hjemme i smertehelvete. Legee sa den gang at det var slik det kunne føles for de unge. Mange år senere måtte jeg fjerne livmor. jeg fungerte ikke. Det ble fravær i gym/dusj. Om jeg hadde forkøleslse eller vondt i magen, så måtte vi på skolen. Slik har jeg praktisert for mine barn også.

Skrevet

Da jeg var yngre var det aldri noen som var hjemme pga mensen?! Jeg kjenner til et tilfelle med en jente som er hjemme fra skolen når hun har mens, og i mine øyne er dette nært opp til skulking. Jeg undrer med på hvordan det blir når disse barna blir eldre og yrkesaktive...

Skrevet

Jeg var hejmme fra skolen første mensdag mange ganger i løpet av ungdomsskolen. Jeg hadde så sterke smerter så jeg kastet opp, besvimte og hylgråt! Fikk jeg mensen på skolen, måtte noen følge meg hjem. Så det er nok ikke noe nymotens tull, nei.

Skrevet
Jeg var hejmme fra skolen første mensdag mange ganger i løpet av ungdomsskolen. Jeg hadde så sterke smerter så jeg kastet opp, besvimte og hylgråt! Fikk jeg mensen på skolen, måtte noen følge meg hjem. Så det er nok ikke noe nymotens tull, nei.

ok, beklager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...