Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes jo at slike flamewars med Mac vs. PC fra tid til annen kan være rasende festlige. Som datainteressert så har jeg jo sett en del av disse diskusjonene opp igjennom årene, og det å tirre nyfrelste Mac-folk er alltid like morsomt.

En studiekamerat av meg kom en dag drassende på en skinnende, hvit MacBook inn på datalabben. Her sitter det en overvekt av IT-studenter som har PC som arbeidsverktøy (Windows og Linux). Reaksjonene lot selvsagt ikke vente på seg. Alt i en vennskapelig tone, selvsagt, selv om diskusjonen ble noe høylytt etter hvert.

Det er selvsagt et sleivspark, men jeg pleier å si at de som bruker Mac er enten jenter eller homser - folk som er mer opptatt av form enn funksjon. Dette stemmer nødvendigvis ikke helt med virkeligheten, men jeg sitter liksom med en oppfatning av hvem den typiske Mac-bruker er. Stereotyper er festlige. Man ser liksom for seg en cafe-latte-supende, dresskledd reklamefyr med firkantede briller og med altfor mye voks i håret. MacBooken under armen er selvsagt bare ment som pynt.

Jeg har aldri helt forstått den store hypen bak Apple. Jeg har testet opptil flere Mac-maskiner og er ikke videre imponert, hverken når det gjelder funksjon eller design. Apple har klart det å lage helt ålreite produkter, men de har markedsført det som noe helt revolusjonerende og tillagt produktene sine egenskaper det strengt tatt ikke er grunnlag for. Man har spilt på nærmest religiøse undertoner som tydeligvis appellerer til enkelte mennesker. Jeg for min del reagerer helt motsatt på denne typen markedsføring. Den gjør meg rett og slett kvalm, og jeg har mer eller mindre utviklet en aversjon mot hele Applekonsernet.

Skrevet

Jeg har kjøpt min første mac i år, og synes den funker bra til mitt bruk (illustratør). Men den er virkelig ikke så feilfri og superstabil som noen skal ha det til. Den har hengt seg opp og nektet å bli slått av flere ganger enn min gamle pc (unntatt da denne hadde ramfeil).

Utover det er den enklere i bruk, og for meg som ikke GIDDER å sette meg inn i nøyaktig hvilke av x antall hovedkort som til _enhver_ tid (dvs flere ganger i måneden) er kompatible med x antall grafikkort, prosessorer osv og hvilke problemer jeg kan få ved hvilke kombinasjoner, er det en lettelse å ha mac. Den er som nevnt ikke feilfri, men siden "alle" som kjøpte mac på et bestemt tidspunkt har tilnærmet lik maskin, opplever man oftere at andre har hatt samme problem og funnet en løsning.

Jeg synes OSX er bedre enn Windows også. Men om jeg hadde vært mer interessert i selve maskina hadde jeg vel ideelt valgt en selvbygd pc med Linux.

Skrevet

Nå har jeg begge deler og må innrømme at jeg liker begge deler, hver sitt operativsystem har sine fordeler og ulemper. Kommer nok veldig an på hva maskinen skal brukes til, som studie maskin og alt annet seriøst bruker jeg Mac, mens jeg til nedlasting og annet tull bruker Windows maskinen.

Skulle gjerne byttet min PC med en ny 24" iMac, hadde absolutt ikke plaget meg for å si det slik :)

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Jeg liker din mac bedre en denne piece of shit-pcen iallfall! Måtte den brenne i helvete lenge og vel og satan gå bak den og rassrunke den til døde igjen og igjen og IGJEN jeg hater den :(

Skrevet
Jeg liker din mac bedre en denne piece of shit-pcen iallfall! Måtte den brenne i helvete lenge og vel og satan gå bak den og rassrunke den til døde igjen og igjen og IGJEN jeg hater den :(

Popper det opp mange feilmeldinger på PCen din? Du skal ikke se bort i fra at problemene du har skyldes en ID-10T-error. Dette er faktisk et ganske vanlig fenomen.

Skrevet

Noen andre vanlige feil kan være relatert til PEBKAC, DFU eller PICNIC. Beklegeligvis kreves det en del tid og ressurser for å hanskes med denne typen feil.

Skrevet
Popper det opp mange feilmeldinger på PCen din? Du skal ikke se bort i fra at problemene du har skyldes en ID-10T-error. Dette er faktisk et ganske vanlig fenomen.

Ingen errors, ingen virus. Jeg tror bare den tar kvelden..

Skrevet

:troest:

Skrevet
Ingen errors, ingen virus. Jeg tror bare den tar kvelden..

La oss kjøpe deg en ny :ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Du DIGGER den smileyen, den var så meg!

La oss kjøpe deg en bærbar så kan du kommer til meg, så kan vi bli skada :ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Skrevet

mac for the win!

men egentlig kommer det vel an på hva man skal bruke den til. sånn i forhold til foto&film funker det nemlig supert!

Skrevet
La oss kjøpe deg en ny  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:

La oss kjøpe deg en bærbar så kan du kommer til meg, så kan vi bli skada  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:

:ler:

Skrevet
La oss kjøpe deg en ny  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:

La oss kjøpe deg en bærbar så kan du kommer til meg, så kan vi bli skada  :ler:  :ler:  :ler:  :ler: 

Skrevet

Har du liv i dag? Bwre jåine oss på sjææærm vis ike ;D

Og hva mener du med overskrifta VI LIKER DERE? :ler: For liekr dere allllllllllllllllllllllllllhyl jeg må løpe! Anbefal meg fler sanger enn steadyasjigoes, de var kosleig

Skrevet

Der satt vi den intellektuelle standarden for Mac-brukere. "Jeg er ikke smart, men det gjør ikke noe fordi jeg har Mac".

Skrevet

Det er selvsagt et sleivspark, men jeg pleier å si at de som bruker Mac er enten jenter eller homser - folk som er mer opptatt av form enn funksjon.

For å prøve å dra den ellers festlige debatten inn på rett spor igjen... Jeg kjenner til de stereotypiene der, og jeg kan vel nesten ikke motbevise den ettersom jeg er jente selv - og nokså ny macbruker...

Men jeg tror mange (eller endel) som trenger en over gjennomsnittet god og pålitelig datamaskin til jobbruk, men IKKE er interessert i å sette seg så veldig inn i hvordan pokker man skal få maskina til å fungere jevnt og trutt, velger mac. Blant disse finner du folk som TRENGER en maskin med god ytelse, som fotografer, filmfolk (til en viss grad, i hvert fall, 3d-animatører unntatt), designere, arkitekter (tildels), illustratører osv. Endel kunne selvsagt brukt pc, men det er nå engang slik at bruk og ikke minst kjøp av pc krever mer kunnskap så du ikke blir sittende med skjegget i postkassa. Derfor bruker man mac - og bidrar uvergelig til å skape en stereotypi av macbrukeren som en "feminin intellektuell", i noen tilfelle med kvasi foran. Endel macbrukere kjøper seg også mac fordi de håper denne brandingeffekten smitter over på dem så de også blir "kule" - litt som hovedpersonen i jazzbasillen som tok morfin for å bli like dyktig som Charlie Parker.

Så jada, stereotypen er der, men hva så? Det er etter min mening fornuftig å velge en maskin som først og fremst er et arbeidsredskap, enn noe du må bruke mye tid på å sette deg inn i for å kunne stole på. En over tid lykkelig pc-bruker har etter min erfaring enten stor interesse for hardware og "det å fikle med maskina" - pcen er altså "målet i seg selv", eller h*n har noen til å hjelpe seg med å holde ting ved like, kjøpe nye deler osv.

Når det er sagt var jeg fornøyd med den gamle pcen min, jeg, og hadde aldri et virus på den. Men så fikk jeg også endel hjelp av min nerdete samboer, i tillegg til at utdanninga mi inkluderte mange timer foran pcen. Når det gjelder ytelse er jeg sikker på at mange pc-er banker mange macer, særlig siden utviklnga går fortere på pc-siden enn hos Apple. Men igjen, det er ikke alle som trenger den aller største ytelsen på ting. Og de beste macene er mer enn kraftige nok for de fleste - koster mer enn nok for de fleste også om man skal kjøpe en fullstappet Mac Pro, men det koster jaggu en dedikert PC arbeidsmaskin som kjører Avid eller 3d-rendring for fullt også.

Skrevet

Mhm, data er for mange arbeidsverktøy og det gjelder å finne det som passer for hver enkelt.

Jeg er grafisk designer (eller er på ve til å bli) derfor er det det ideelle valget for meg.

For mine ting så er det enkelst for meg.

Jeg spiller heller ikke på data, så det ser jeg ikke etter heller.

Skrevet

Jeg foretrekker pc, spesielt siden jeg får de billig. Gidder ikke å betale mer enn jeg må.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg må si jeg synes diskusjonen om hva som er best av mac og PC blir litt meningsløs. For de har jo bare blitt likere og likere hverandre. Og de har stålet enormt mye fra hverandre, på begynnelsen av 90-tallet inngikk jo microsoft med apple, etter at microsoft delvis hadde innrømmet at de hadde "lånt" vel mye. Og apple har jo latt seg inspiserer veldig mye av windows. Med andre ord: verken OS X eller windows hadde vært det de er i fag hvis det ikke hadde vært for konkurransen dem imellom. De har trukket ut det beste av begge os'ene.

Selv er jeg oppvokst med mac, så for meg er mac OS mest logisk. OS X var et stort framskritt, endelig ble det slutt på at maskinen "frøs" seg fast. På jobben bruker jeg windows. Så jeg har jo den fordelen at jeg kjenenr begge OSene inngående, vet mange windowsbrukere blir helt perplekse hvis de bruker et OS ute windows-logoen. :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...