Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2003 #101 Del Skrevet 24. januar 2003 Ja, jeg følte meg truffet.... Vi får håpe at alt her vil foregå i "sømmelige" former heretter da... Og noen vil nok ha et skarpt blikk mot seg.... Jeg har lagt merke til "noen" her nemlig...(med beundring ) Mirabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 24. januar 2003 #102 Del Skrevet 24. januar 2003 Det virker som en del av dere mener det er to forskjellige persontyper i dette landet : 1) De som kommer fra Oslo 2) De som kommer fra et sted utenfor Oslo ("bygda") *Tygg litt på den* Dere som er så nesevise å si at alle fra "bygda" er like ille og like rasistiske og bondske,- bit dere i leppa! Når man snakker om IQ her, så tror jeg ikke så mye av denne tillegges dere! Nå er det tydeligvis generaliseringens uke og skittkastingsdag på KG :sjokk: :sjokk: :sjokk: Hilsen en Diva fra Skien som elsker Telemark og Sørlandet, og andre koselige steder - som likevel har bodd i store Bergen i 6 år og i svære Oslo i 11 år og har nå flyttet hjem til Skien igjen. Jeg ELSKER Oslo`s kaffebarer og butikker og yrende liv. Men jeg er enda mer fornøyd med å bo i Ibsens fødeby,- kort vei til fjellet, "bondelandet", sjøen, og til Oslo er det bare drøyt 2 times kjøretur med bil hvis vi skal besøke familie og venner. Jeg går også på en skole som er rimelig "Hi-tech" i forhold til beliggenheten og det kommer til og med folk fra Oslo og andre storbyer for å studere her..... Så Milla og dere andre urbane folk,- ta sommerferien i Norge i år D`ække så ille som dere tror................... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 21. februar 2003 #103 Del Skrevet 21. februar 2003 Jeg tror ærlig talt det er litt forskjell mellom bygdene. Joda, jeg VET på førstehåndserfaring om plasser der alle ligger med alle, hvor skillsmisser er like standard gjennom et liv, som konfirmasjon. Been there, have family. Men jeg er likeledes klar over bygder hvor det stort sett ikke er spesielt forskjell mellom byfolk og bønder. Mentaliteten er uansett forskjellig, etter det jeg personlig har erfart. Men ærlig talt, er det noe å diskutere i det hele? Det er da forskjell på folk fra by til by også, absolutt ikke sånne ekstreme forskjeller - men endog. Jeg merker veldig forskjell på å flytte fra Bergen til Narvik, som jeg har gjort et par ganger nå. Jeg er selv fra Narvik, men hatt ungdomstiden min i Bergen, i et av de mest fornemme områdene. Det er utvilsomt forskjell på politiske syn, på raseholdninger, på sexualitets-spørsmål og ikke minst tankegang om alkohol. Her i Narvik er "homo" ennå et skjellsord, mens det er lenge siden det egentlig har hatt noen fornærmelses-effekt i Bergen. Utlendinger er farlige tyver, det er fett å drikke seg sansesløst full i 14'årsalderen, og rånekulturen er maksimalt oppjekket (jeg har slekt av det kvinnelige kjønn i 18'årsalderen som mener at feteste helgene er å råne rundt i sin 30 år gammle"venns" bil sånn tre timer hver natt til søndag). Jeg påstår IKKE at dette ikke skjer i byene også! Missforstå meg rett. Jeg sier bare at det er mer akseptert her "på landet", det er mer tydelig og det finnes _veldig_ lite av de andre holdningene. Politikk-forskjellene mellom by og land gidder jeg ikke engang komme inn på, da får jeg ikke gjort noe idag. Jeg nevner bare at her jeg er nå, så er det helt greit å legge ned fødeklinikken en sommer og reise 1 time med bil til neste sykehus. WildThing "she told me to come, but I was already there" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 21. februar 2003 #104 Del Skrevet 21. februar 2003 Generaliseringer er deilige, bare tenk på at man får alle sine fordommer bekreftet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bohemia Skrevet 22. februar 2003 #105 Del Skrevet 22. februar 2003 Bare for å svare litt (knusk)tørt på spørsmålet, så er jeg av den bestemte oppfatning at IQ hovedsakelig er relatert til arv og genetikk. Miljøet kan være av avgørende betydning for hvorvidt en normalt oppegående person "stagnerer" eller utvikler seg. I et lite inspirerende miljø blir vel de fleste oppfattet som gjenomsnittelige, selv om man i utgangspunktet har stor kapasitet brain-messig. Man har vel den gjengse oppfatning av at bygde-folk har minimalt å snakke om, det går stort sett i kommentarer om vær og vind, avlinger og snømengder. I by-miljøene er ting mer hektisk og man har en mye større sammensetning av ulike folk som bidrar til et mer nyansert bilde av menneskene som bor der. Men det er flertallet mennesker vi snakker om, ikke individene. En by kan på mange måte utfordre mennesket mye mer enn ei rolig grend på Hedmarken. Men det er ikke dermed sagt at folket på bygda er "dumt og satt", med mindre det har forekommet direkte innavl :blunke: Uansett, sunt bondevett er ikke å forakte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå