Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er faktisk litt enig med deg Milla.

Men ikke i det at folk som ikke bor i storbyer har laverer iq og dårligere levestandar. Det er vås !

Men folk fra mindre steder har gjerne et mer avslappet forhold til det med status, og det å hele tiden være stilig, moderne og fresh.

Jepp, mer avslappede og ikke så pinlig nøye på hva andre syns om dem.

Jeg kommer fra en liten bygd, men bor nå i storby, og merker forskjellene godt. Jeg er så uendelig glad for at jeg vokste opp der jeg gjorde. På skolen opplevde vi ikke noe klespress og ingen sminket seg, men vi var søte og intelligente jenter likevel. Da vi begynte på videregående i et litt større samfunn, så vi først rart på de andre jentene som fixet og piffet seg etter gymtimen, men det gikk ikke lang tid før vi gjorde det samme !

Jeg er nå godt bevandret i alle storbyens parfymerier og muligheter, og når jeg kommer hjem -f.eks på juleferie- får min mor ofte høre: "Jeg kjente nesten ikke datteren din igjen, hun ser ut som en flott bydame".

Ja, det er forskjell på by og land. Takk og lov!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kverulerer ikke mer en det du gjør Milla!

Du har faktisk sagt at du oppfatter folk fra landet som slik og sånn, at de har lavere levestandard, at de hører på annen og selvfølgelig dårligere musikk en det bymennesker gjør etc etc.

Dersom du skal være den missforståtte her, og trekke deg ut pga at vi er slitsomme mot deg, så hjelper det ikke å si "jeg har aldri sagt slik og sånn, og jeg skjønner jo at ikke alle er sånn og slik." Vel, har du noen gang tenkt tanken på å innrømme at du da har skrevet noe som tilsier noe helt annet en det du mener da? og har du tenkt tanken på å innrømme at det du tenkte og skrev KANSKJE var en smule feil og overdrevet? Jeg er ganske sikker på at du verken hadde mistet ansikt eller dødd om du måtte innrømme at du kanskje hadde tatt litt feil, eller kanskje vært litt bombastisk!

Det er jo ærlig talt dårlig diskusjonsteknikk å slenge ut med sannheter og liksom-fakta, når man trekker seg så fort man ikke lenger klarer å stå for det man har sagt! Svakt ser jeg faktsik på det som!

Du snakker også spesifikt om "disse" på velvære som kaller ditt merke- og rense/hudpleie-hysteri for fjås og jåleri, og som ikke skjønner bedre en at de tror de klarer seg på mindre.... Vel, JEG er en av "disse" Milla! Problemet er at jeg er ikke helt sikker på hva det har med verken folkelig eller IQ å gjøre! Ikke at jeg bor på bygda heller...

Du skjønner det, at det er ganske mange av oss som har bodd både i småbyer, på bygda og i storbyer. Det er flere av oss som nå bor i Oslo som ikke bruker masse penger på sminke, og som allikevel har IQ og ikke egentlig kan kalles folkelig kun pga det. Vi kommer heller ikke fra bygda og hører på danseband og leser hovedsaklig kiosk-litteratur.

Du spør om folkelig, vel, ihvertfall to av oss har sitert fra norsk-ordboka hva ordet folkelig betyr! Og jeg spurte også hva det var ved de forklaringene som kan oppfattes som negativt.

Min oppfatning på folkelig:

- Kong Olav

- Herborg Kråkevik

- Cornelius Vreswijk

- Märtha Louise

- Gro Harlem Bruntland

- pizza

- kaffe

- se & hør

- melkesjokolade, Freia

- kvikklunsj

- bunad

- olabukser

- Nokia er på nippet til å være folkelig i mine øyne!

dette er noen eksempler på hva jeg ser på som folkelig. Er noe av dette negativt? Kjedelig? lavstanstandard? og hvorfor det?

Skrevet

Hei aline!

Du lister opp en del elementer som du anser som "folkelig". Hvis man først skal angi "ting og personer" som er folkelige, så er jeg enig i _noen_ av elementene dine.

Men min definisjon av folkelig er ikke så mye "ting". Jeg syns det har mer med en person's OPPTREDEN å gjøre. Uhøytidelig, omgjengelig, en viss ydmykhet, naturlig(ikke tilgjort), lettfattelig språk, humor, selvironi osv. En folkelig person kan gjerne ha litt "stil", det kan bare "komplettere" folkeligheten, når stilen er naturlig.

Noen synspunkter:

- Kong Olav

Jo, han var folkelig, men kun betraktet som KONGE, han kan uansett ikke sies å være i nærheten av folkelig, i definisjonen lik "folkeligheten" hos den vanlige borger?

- Herborg Kråkevik

Jeg er vel noe uenig, syns hun har pådratt seg noen primadonna-nykker som trekker ned litt...

- Cornelius Vreswijk

Enig!

- Märtha Louise

Som prinsesse...ja.

- Gro Harlem Bruntland

Ho mor... hun hadde mye HUMØR, men kanskje ikke så mye humor, iflg "insidere". Men ei grepa dame, ja, og internasjonalt en fin representant for alle sterke norske kvinner.

Hvis jeg skal prøve å angi kjente norske personer, som oppfyller mitt "folkelig-begrep", så innbefatter det både Arve Tellefsen og Bjarne Brøndbo... :)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Tipper at det tar noen dager før Milla på ny åpenbarer sine skrifter her inne.

Man tenker uvilkårlig på ordtaket "opp som en løve, ned som en skinnfell" , i denne sammenhengen.

Huff ja for nå skammer jeg meg veldig gitt. Jeg har vært her på Forumet så lenge så jeg vet når folk kverulerer og siterer meg på ting jeg aldri har sagt.

At folk trenger en forklaring på hva som er forskjellen på levestandard og livskvalitet sier vel mer om dem enn om meg. Forskjellen skulle være åpenbar for de med hodet på rett sted.

Forresten, er det ikke slitsomt og operere som 4 forskjellige Gjester samtidig?

Milla

Skrevet

Jeg vil gjerne ha dine definisjoner av "levestandard" og "livskvalitet" jeg Milla.

Og jeg er logget inn jeg!!

Her tror jeg faktisk at du må svare for deg!

Gjest LoisLane
Skrevet

Kjære Milla,

jeg bor veldig på bygda.

Jeg dusjer og pusser tenner hver eneste dag.

Jeg har høyere utdannelse.

Jeg hører på klassisk, evergreens og nyere popmusikk.

Jeg slenger svært sjelden ut kjønnsord eller andre bannord.

Jeg stemmer ikke en gang FrP.

Er jeg mindre verd enn mine medsøstre, fordi jeg sjelden er på Steen og Strøm, ser færre innvandrere og har mindre greie på dop?

Tror du virkelig jeg er så atypisk?

(Fikk ikke med meg svaret ditt på Karriere og utdanning før det ble slettet. Totalt uten grunn, spør du meg. Off topic, javel, men ikke et eneste ukvemsord av noe slag).

Gjest Anonymous
Skrevet

Forresten, er det ikke slitsomt og operere som 4 forskjellige Gjester samtidig?

Milla

Du har ikke begynt å få et lite snev av paranoia, Milla?? :ler: At det går an........

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Her tror jeg faktisk at du må svare for deg!

Jeg lar meg verken true eller provosere av deg Lea eller noen andre til å svare på en tråd som har sklidd helt ut. Jeg skal lage en ny tråd om emnet i stedet litt senere i dag.

Svar postet av Gjester blir ignorert av meg.

Milla

Skrevet

Dette skal ikke være noen "la oss ta Milla" tråd. Hold dere til temaet, vær gjerne uenig, men hold dere unna det personlige.

Skrevet

Jeg er faktisk enig i at det ER en viss forskjell på "levestandard" og "livskvalitet".

Det finnes så avgjort folk med en etter definisjon _lav_ levestandard, som likevel etter manges mening har en høy livskvalitet. De vektlegger simpelthen andre verdier enn ting som kan kjøpes for penger.

På den andre siden vet jeg om masse folk med høy levestandard, men som neppe kan sies å ha livskvalitet.

Men at det stort sett er "lettere" å skaffe seg den livskvalitet som folk flest legger i ordet, når man har god råd, er det ingen tvil om. Slik som å reise, se verden, omgi seg med en bekvem bolig, bekvem bil, restaurantbesøk, ta et "sabbatsår" for å gjøre det man har mest lyst til osv.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Dette skal ikke være noen "la oss ta Milla" tråd. Hold dere til temaet' date= vær gjerne uenig, men hold dere unna det personlige.

Du vet at jeg ikke setter pris på slike "forsvarstaler" Tusenfryd. Jeg vil helst forsvare meg selv når det er nødvendig.

Milla

Skrevet

Det er vel ikke akkurat bare svar postet av gjester som blir ignorert av deg, faktisk så får svar postet av gjester nesten mer oppmerksomhet fra din side en oss som er innlogget og svarer deg på en saklig måte, altså ikke for å provosere. De svarene og spørsmålene hopper du bare glatt over, hvorfor det? Det er vel kanskje derfor noen beskylder deg for å være tom for virkelige argumenter?

Det er vel heller ingen som prøver å true deg til å svare på noe som helst, men derimot utfordrer deg til å svare på svar som du selv har etterspurt! (ehh. jeg skjønte den setningen i hodet mitt altså....)

Dersom du skal være hårsår, får du slutte å lugge andre også! (om du tok den setningen da!)

Skrevet

Jeg har ikke lest alle innlegggene her, men jeg vil ha meg frabedt at noen påstår at jeg støtter den ene eller andre siden!

Leste nemlig en som skrev at Milla ikke hadde fått støtte fra noen som skrev..jeg støtter hverken den ene eller andre her. At jeg ikke støtter Milla betyr ikke at jeg er med dere andre!! Bare så det er sagt.

Men det er faktisk grunnlag for å være skeptisk i forhold til rettsikkerheten bl.a på bygda. Jeg antar at dette kan ha sin årsak i enkeltes IQ og EQ. Dette skal man være klar over!

Mirabella

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Dersom du skal være hårsår' date=' får du slutte å lugge andre også! (om du tok den setningen da!)[/quote']

Å være hårsår er noe ganske annet enn å la seg true til å svare. For å ikke drukne i Gjestehets og faste brukere med en klar anti-Milla profil så må jeg være litt selektiv.

Milla

Skrevet

Jeg lar meg verken true eller provosere av deg Lea eller noen andre til å svare på en tråd som har sklidd helt ut. Jeg skal lage en ny tråd om emnet i stedet litt senere i dag.

Har da ikke truet eller forsøkt å provosere deg.

Men jeg har litt problemer med å forstå hva du mener med de utsagnene du har kommet med i denne tråden.

Jeg tror folk har forskjellig oppfatning av dette med Livskvalitet og levestandard. Derfor vil jeg gjerne høre hva du legger i disse begrepene.

Skrevet

Vel, jeg har flere ganger svart deg og spurt tilbake om spørsmål, dette blir glatt ignorert fra din side.

Om du oppfatter meg som anti-Milla, så ER du virkelig hårsår! Jeg er overhode ikke anti-Milla, har ikke problemer med deg, prøver verken å unngå deg eller forfølge deg, men diskuterer med deg når du sier ting jeg ikke er enig i. Diskuterer på akkurat samme måte med andre en deg, bortsett fra at jeg da gjerne får svar.

Skrevet

Milla, jeg syns du er litt sånn småhysterisk i forhold til dette med "Gjest" og registrert bruker.

Tross alt er det innholdet i selve debatten, innspill/synspunkter, som er det viktigste. KG har IKKE lagt opp til at folk MÅ registrere seg med nick for å delta i debatten, og da syns jeg vi andre også må kunne leve med "Gjestene", og kommentere disses svar/kommentarer på vanlig måte, uten å henge seg opp i hvem de er.

Det virker nesten som du setter likhetstegn mellom "Gjest-opptredener" og anonyme brev. Det kan man ikke gjøre, da er vi på ville veier, så lenge det er en debatt på Internett, og så lenge nettstedets regelverk overholdes..

Gjest Hilde / Ikke innlogget
Skrevet

Ærlig talt, Tusenfryd - jeg synes det er litt på kanten å si at dette ikke må bli en "la oss ta Milla-diskusjon". Hvordan i all verden kan dere da sitte å se hun sverte den ene menneske-gruppen etter den andre ?

Hvorfor skal ikke andre brukere her få lov til å si hva DE mener ?

Er det slik at her kan man skjelle ut hele samfunnsgrupper, men for all del ikke si noe mot den ene personen her inne som totalt mangler det jeg kaller vanlig folkeskikk ?

Hilde :)

Skrevet

Dette var ikke en forsvarstale for deg, Milla - men en beskjed om å holde seg til temaet - for deg - og for de andre.

Skrevet
Ærlig talt, Tusenfryd - jeg synes det er litt på kanten å si at dette ikke må bli en "la oss ta Milla-diskusjon". Hvordan i all verden kan dere da sitte å se hun sverte den ene menneske-gruppen etter den andre ?

Hvorfor skal ikke andre brukere her få lov til å si hva DE mener ?

Er det slik at her kan man skjelle ut hele samfunnsgrupper, men for all del ikke si noe mot den ene personen her inne som totalt mangler det jeg kaller vanlig folkeskikk ?

Hilde :)

Si for all del hva dere mener om temaet, diskuter gjerne på generelt grunnlag, selvsagt skal du si i mot hvis du er uenig. Det er på det forumet dere er. Men det er nå ofte sånn at det blir en Milla-tråd ut av det, og burde vi kunne unngå.

Folkeskikk gjelder for alle brukere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...